V8 Supercars: Zegereeks SVG beëindigd. Doorbraak Walkinshaw Andretti United op Symmons Plains
Aan de zegereeks van Shane van Gisbergen en T8 Red Bull Ampol Racing kwam vanmorgen definitief een einde. Teamgenoot Jamie Whincup won de tweede wedstrijd dit weekend maar ook de reorganisatie bij Walkinshaw Andretti United(WAU) lijkt zijn vruchten af te werpen. Chaz Mostert behaalde zijn eerste overwinning sinds 2019 voor het team. In 2019 verruilde Mostert Tickford voor WAU en lijkt daarmee een goede keuze gedaan te hebben.

De T8 Red Bull Ampol zege hegemonie werd eindelijk door Chaz Mostert doorbroken.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Shell V Power/WAU/Kelly Grove Racing/Red Bull/PR
Zegereeks SVG beëindigd. Doorbraak Walkinshaw Andretti United op Symmons Plains
Jamie Whincup maakte vandaag definitief een einde aan de zegereeks van zijn teamgenoot Shane van Gisbergen die tot gisteren de eerste zes races van het kampioenschap op zijn naam wist te schrijven. Sinds Bathurst eind 2020 was SVG niet alleen onverslaanbaar in de Supercars, maar ook in GT, Rally en zelfs de Toyota Racing Series. In de eerste wedstrijd van vandaag nam Whincup halverwege de wedstrijd de leiding en behaalde zijn eerste seizoensoverwinning.
Cameron Waters nam bij de eerste wedstrijd vandaag direct bij de start de leiding gevolgd door Whincup, Brown(#9 Ozland Commodore), Davison(#'17 Shell V Power Mustang) en SVG. Anton de Pasquale in de tweede DJR Shell V Power Mustang had een superslechte start en viel van P3 naar P6 terug. Al in de eerste ronde wist SVG de DJR Shell V Power Mustang van Will Davison te verschalken maar werd door Erebus-rijder Will Brown behoorlijk opgehouden. In de negende ronde slaagde SVG erin om de Erebus Holden te passeren en bevond zich op 1.7 secs. achterstand van teamgenoot Jamie Whincup die zich in tweede positie achter de Tickford Mustang van Cameron Waters bevond.
Eindelijk weer eens een overwinning voor Jamie Whincup.
Whincup ging in de 19e ronde voor zijn verplichte pitstop naar binnen. Zes ronden later stak hij bij Waters binnendoor. SVG kwam in de 27e ronde voor zijn laatste stop naar binnen en kwam achter Davison en Waters terug op de baan. In de 31e ronde moesten zowel Waters als Davison er bij SVG aan geloven. In de 33e ronde beschikte Whincup over een voorsprong van ruim 2.7 secs. op de concurrentie maar SVG wist niet van ophouden en wist zijn teamgenoot bij de finish tot op 1.0032 secs. te naderen.
Jamie Whincup: " Goed om het gevoel van het winnen weer te ervaren. De gast naast mij heeft ons geschokt. Hij is tweede geworden. De auto was fantastisch maar ik had niet de start die ik wilde hebben. De bandenslijtage was beter dan bij Cam Waters. Toen kwam SVG opzetten maar ik had gelukkig voldoende in huis." Will Davison eindigde als derde en Cameron Waters als vierde.

Altijd prachtige gevechten in de Supercars. Tweemaal een Top 10 resultaat voor David Reynolds dit weekend.

De T8 Red Bull Ampol zege hegemonie werd eindelijk door Chaz Mostert doorbroken.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Shell V Power/WAU/Kelly Grove Racing/Red Bull/PR
Zegereeks SVG beëindigd. Doorbraak Walkinshaw Andretti United op Symmons Plains
Jamie Whincup maakte vandaag definitief een einde aan de zegereeks van zijn teamgenoot Shane van Gisbergen die tot gisteren de eerste zes races van het kampioenschap op zijn naam wist te schrijven. Sinds Bathurst eind 2020 was SVG niet alleen onverslaanbaar in de Supercars, maar ook in GT, Rally en zelfs de Toyota Racing Series. In de eerste wedstrijd van vandaag nam Whincup halverwege de wedstrijd de leiding en behaalde zijn eerste seizoensoverwinning.
Cameron Waters nam bij de eerste wedstrijd vandaag direct bij de start de leiding gevolgd door Whincup, Brown(#9 Ozland Commodore), Davison(#'17 Shell V Power Mustang) en SVG. Anton de Pasquale in de tweede DJR Shell V Power Mustang had een superslechte start en viel van P3 naar P6 terug. Al in de eerste ronde wist SVG de DJR Shell V Power Mustang van Will Davison te verschalken maar werd door Erebus-rijder Will Brown behoorlijk opgehouden. In de negende ronde slaagde SVG erin om de Erebus Holden te passeren en bevond zich op 1.7 secs. achterstand van teamgenoot Jamie Whincup die zich in tweede positie achter de Tickford Mustang van Cameron Waters bevond.

Whincup ging in de 19e ronde voor zijn verplichte pitstop naar binnen. Zes ronden later stak hij bij Waters binnendoor. SVG kwam in de 27e ronde voor zijn laatste stop naar binnen en kwam achter Davison en Waters terug op de baan. In de 31e ronde moesten zowel Waters als Davison er bij SVG aan geloven. In de 33e ronde beschikte Whincup over een voorsprong van ruim 2.7 secs. op de concurrentie maar SVG wist niet van ophouden en wist zijn teamgenoot bij de finish tot op 1.0032 secs. te naderen.
Jamie Whincup: " Goed om het gevoel van het winnen weer te ervaren. De gast naast mij heeft ons geschokt. Hij is tweede geworden. De auto was fantastisch maar ik had niet de start die ik wilde hebben. De bandenslijtage was beter dan bij Cam Waters. Toen kwam SVG opzetten maar ik had gelukkig voldoende in huis." Will Davison eindigde als derde en Cameron Waters als vierde.

Altijd prachtige gevechten in de Supercars. Tweemaal een Top 10 resultaat voor David Reynolds dit weekend.