Indycar: De Dallara Evolutie vanaf 1998
In de aanloop naar de Indy 500 a.s. zondag publiceerden wij gisteren een bijdrage over de legendarische Mark Donohue. Vandaag geven we een overzicht van de Dallara-geschiedenis. Momenteel uit kostenoverwegingen de enige chassis leverancier in Indycar. Het onderscheid tussen de Chevrolet-aangedreven motoren bestaat in feit alleen maar uit de verschillende aerodynamische pakketten die voor beide motorenfabrikanten op de auto's leverbaar zijn.
Eddie Cheever bezorgde Dallara in 1998 de allereerste Indy 500 overwinning. Inmiddels zijn het er 20.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
De Dallara Evolutie vanaf 1998
Dat er in Indycar slechts van één chassis leverancier gebruik wordt gemaakt betekent niet bepaald dat de kwaliteit van het racen is. Niemand kan ontkennen dat er zowel op de ovals als op de roadcourses minder spektakel is dan in de Formule 1.

Sam Hornish Jr. een uitstekend coureur die in 2001, 2002 en 2006 de titel won. Eerste met het kleine Panther Racing en vervolgens in 2006 met Team Penske.
Toen Tony George in 1996 zich met een all oval series afscheidde van het toenmalige CART(Champcar) kampioenschap stond een kostenbeperking hoog op de prioriteitenlijst. Eén van de weinige voordelen die toen zeker in zijn voordeel spraken want "de afscheiding" kon bij velen op weinig steun rekenen. De grote teams bleven tot eind 2002 Champcar trouw totdat ze voorzichtig op het oude honk terugkeerden en de serie begin 2008 in Indycar opging. De toenmalige "Open Wheel War" ging eigenlijk uit als een nachtkaars.

Helio Castroneves met de Dallara IR01 Oldsmobile in 2001.
George vormde in 1996 de Indy Racing League, in de beginfase alleen op de ovals actief. Nadat men in het overgangsjaar 1996/7 nog van oude auto's gebruik had gemaakt begon men in 1997 met een schone lei. Er waren drie fabrikanten actief. Dallara, G-Force en zelfs Riley&Scott. In 2002 werd er door ex-Ford man Mike Kranefuss zelfs nog een Falcon-chassis gebouwd. Na een miserabele test met Michael Andretti verdween de auto na één test direct in de mottenballen.

Castroneves met de fraaie Penske Dallara in 2003. Toen met Toyota Power.
G-Force werd eigenlijk gesticht door teameigenaar Chip Ganassi en Ken Anderson. En Arie Luyendijk bezorgde het merk in 1997 haar eerste Indy 500 overwinning. Maar ook G-Force werd in 2002 door Elan Panoz overgenomen en uiteindelijk zou men ook bij Ganassi noodgedwongen voor een Dallara chassis moeten kiezen omdat het simpelweg gewoon een beter product was. Voor de Indycar-organisatie uiteindelijk wat gemakkelijker om voor een eenheidschassis te kiezen. In 2012 werd de huidige tender door Dallara gewonnen en de Italiaanse fabrikant is nu al bijna 25 jaar lang in Indycar actief en vestigde zich in 2012 met een eigen fabriek nabij de Speedway. Ook ging de firma een partnership met diverse naburige universiteiten aan.

Zelf ECR teameigenaar Ed Carpenter bevond zich in 2004 in een Red Bull programma.
Toen G-Force(Panoz) in 2006 aankondigde om voor de rivaliserende Champcar series de prachtige DP01 te bouwen hadden nog maar weinig teams vertrouwen in het product en het plaveide uiteindelijk de weg voor de Dallara als hofleverancier in de Indycar-series.

Eind 2011 kort voor zijn dood testte Dan Wheldon de nieuwe generatie Indycars. De auto zou de benaming DW12 krijgen.
Ferrari
Er is nogal wat speculatie over het feit dat Ferrari interesse getoond heeft om in de toekomst naar Indycar over te stappen. Serieus of een dreigement om de F1 onder druk te zetten?

2020 Dario Franchitti en Tony Kanaan met de gloednieuwe DW12's in gevecht.
Ten eerste zou Indycar de optie van een eenheidschassis moeten laten vallen waardoor er weer een technische oorlog zou kunnen ontstaan. Champcar CART 1999 bevond zich vanwege de enorme motoren oorlog tussen Ford, Honda, Mercedes Benz, Toyota en Honda zelfs op een hoger niveau dan de F1 totdat de boel financieel explodeerde. Daar zitten Roger Penske en Chip Ganassi zeker niet voor een tweede maal op te wachten.

Juan Pablo Montoya test bij Team Penske in 2013.
Mocht Ferrari een tender als chassisleverancier winnen dan betekent dit dat de Italiaanse firma in Indianapolis een fabriek moet openen en meer dan veertig chassis moet gaan bouwen. Voor een team dat het dit jaar niet voor elkaar heeft om zelfs twee fatsoenlijke F1 auto's te bouwen lijkt ons dit realistisch gezien een kansloze optie zeker omdat Automobili Dallara in 2012 enorme investeringen in de VS heeft gedaan. Of Ferrari moet Automobili Dallara S.p.A overnemen?

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
De Dallara Evolutie vanaf 1998
Dat er in Indycar slechts van één chassis leverancier gebruik wordt gemaakt betekent niet bepaald dat de kwaliteit van het racen is. Niemand kan ontkennen dat er zowel op de ovals als op de roadcourses minder spektakel is dan in de Formule 1.

Sam Hornish Jr. een uitstekend coureur die in 2001, 2002 en 2006 de titel won. Eerste met het kleine Panther Racing en vervolgens in 2006 met Team Penske.
Toen Tony George in 1996 zich met een all oval series afscheidde van het toenmalige CART(Champcar) kampioenschap stond een kostenbeperking hoog op de prioriteitenlijst. Eén van de weinige voordelen die toen zeker in zijn voordeel spraken want "de afscheiding" kon bij velen op weinig steun rekenen. De grote teams bleven tot eind 2002 Champcar trouw totdat ze voorzichtig op het oude honk terugkeerden en de serie begin 2008 in Indycar opging. De toenmalige "Open Wheel War" ging eigenlijk uit als een nachtkaars.

Helio Castroneves met de Dallara IR01 Oldsmobile in 2001.
George vormde in 1996 de Indy Racing League, in de beginfase alleen op de ovals actief. Nadat men in het overgangsjaar 1996/7 nog van oude auto's gebruik had gemaakt begon men in 1997 met een schone lei. Er waren drie fabrikanten actief. Dallara, G-Force en zelfs Riley&Scott. In 2002 werd er door ex-Ford man Mike Kranefuss zelfs nog een Falcon-chassis gebouwd. Na een miserabele test met Michael Andretti verdween de auto na één test direct in de mottenballen.

Castroneves met de fraaie Penske Dallara in 2003. Toen met Toyota Power.
G-Force werd eigenlijk gesticht door teameigenaar Chip Ganassi en Ken Anderson. En Arie Luyendijk bezorgde het merk in 1997 haar eerste Indy 500 overwinning. Maar ook G-Force werd in 2002 door Elan Panoz overgenomen en uiteindelijk zou men ook bij Ganassi noodgedwongen voor een Dallara chassis moeten kiezen omdat het simpelweg gewoon een beter product was. Voor de Indycar-organisatie uiteindelijk wat gemakkelijker om voor een eenheidschassis te kiezen. In 2012 werd de huidige tender door Dallara gewonnen en de Italiaanse fabrikant is nu al bijna 25 jaar lang in Indycar actief en vestigde zich in 2012 met een eigen fabriek nabij de Speedway. Ook ging de firma een partnership met diverse naburige universiteiten aan.

Zelf ECR teameigenaar Ed Carpenter bevond zich in 2004 in een Red Bull programma.
Toen G-Force(Panoz) in 2006 aankondigde om voor de rivaliserende Champcar series de prachtige DP01 te bouwen hadden nog maar weinig teams vertrouwen in het product en het plaveide uiteindelijk de weg voor de Dallara als hofleverancier in de Indycar-series.

Eind 2011 kort voor zijn dood testte Dan Wheldon de nieuwe generatie Indycars. De auto zou de benaming DW12 krijgen.
Ferrari
Er is nogal wat speculatie over het feit dat Ferrari interesse getoond heeft om in de toekomst naar Indycar over te stappen. Serieus of een dreigement om de F1 onder druk te zetten?

2020 Dario Franchitti en Tony Kanaan met de gloednieuwe DW12's in gevecht.
Ten eerste zou Indycar de optie van een eenheidschassis moeten laten vallen waardoor er weer een technische oorlog zou kunnen ontstaan. Champcar CART 1999 bevond zich vanwege de enorme motoren oorlog tussen Ford, Honda, Mercedes Benz, Toyota en Honda zelfs op een hoger niveau dan de F1 totdat de boel financieel explodeerde. Daar zitten Roger Penske en Chip Ganassi zeker niet voor een tweede maal op te wachten.

Juan Pablo Montoya test bij Team Penske in 2013.
Mocht Ferrari een tender als chassisleverancier winnen dan betekent dit dat de Italiaanse firma in Indianapolis een fabriek moet openen en meer dan veertig chassis moet gaan bouwen. Voor een team dat het dit jaar niet voor elkaar heeft om zelfs twee fatsoenlijke F1 auto's te bouwen lijkt ons dit realistisch gezien een kansloze optie zeker omdat Automobili Dallara in 2012 enorme investeringen in de VS heeft gedaan. Of Ferrari moet Automobili Dallara S.p.A overnemen?