DTM: Liveblog Lausitzring 1

Deze en volgende week is de DTM op de Lausitzring, maar slechts weinigen mogen door de tunnel
Twee weken na de seizoensstart van de DTM op het circuit van Spa-Francorchamps komt de serie dit weekeinde in actie op de Lausitzring. Voor het eerst is er sprake van een dubbel evenement op dezelfde locatie, want ook volgende week wordt er op de Lausitzring geracet. Wel worden er twee verschillende baanvarianten gebruikt: dit weekeinde het 3,478 kilometer lange sprintcircuit, volgende week de 4,570 kilometer lange configuratie die officieel Grand Prix-circuit heet. Niet dat er op de Lausitzring ooit een Grand Prix is geweest, maar daar zullen we maar niets van zeggen. AUTOSPORT.NL is als waarschijnlijk enige medium ter plekke, want officieel zijn er voor de beide Lausitzring-evenementen geen journalisten toegelaten, omdat anders de maximale grens van 1.000 aanwezigen zou zijn overschreden. Omdat uw redacteur echter ook voor de DTM-organisatie ITR actief is, profiteren de bezoekers van deze website dus daarvan mee. Naast de DTM komen de Tourenwagen Classics in actie in het voorprogramma. Zoals gebruikelijk doen we verslag via een liveblog.
Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Thomas Suer, PR
17.00 uur: De uitslagen zijn definitief (afgezien van een technisch routine-onderzoek bij de auto's van Wittmann en Müller, dat al voor de race was aangekondigd) en daarmee sluiten we dan ook onze berichtgeving vanaf de Lausitzring voor dit weekeinde af. Vanaf aanstaande vrijdag hopen we hier weer terug te zijn, dan met nog meer Nederlandse inbreng naast Robin Frijns in de personen van Max Koebolt en Kelvin Snoeks in de DTM Trophy. Een fijne week gewenst en graag tot dan!

Eerste seizoenszege voor titelverdediger René Rast
14.45 uur: Net als in Spa - waar hij echter later zijn overwinning achter de groene tafel verloor - kwam titelverdediger René Rast ook op de Lausitzring als winnaar van de zondagsrace over de eindstreep. Na een spannende race over 43 ronden won de Duitser nipt voor Nico Müller, de leider in de tussenstand van het kampioenschap. Het verschil op de finishlijn bedroeg slechts 0,089 seconden, de op één na kleinste marge in de historie van de DTM. BMW-rijder Marco Wittmann zorgde als derde voor een goed resultaat voor het merk uit München, wat na de kwalificatie nog ver weg leek. Robin Frijns, die vanaf de pole-position startte, beleefde een turbulente race met diverse positiewisselingen. Hij voerde lange tijd het veld aan, maar moest met slechter wordende banden in de slotfase uiuteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats.

Start met Frijns op kop...
Pole-sitter Robin Frijns nam bij het uitdoven van de lichten de leiding voor Rast, Müller en Habsburg. In de eerste bocht kwamen Rast en Frijns met elkaar in aanraking, waarbij Rast kort door het gras moest. Ook Habsburg moest uitwijken en viel terug, evenals zijn WRT-teamgenoot Newey. Frijns kreeg van de wedstrijdleiding een waarschuwing voor zijn actie.

Korte tijd later moest Rast door het gras
In de tweede ronde maakte Rast gebruik van DRS en 'push to pass' en passeerde Frijns voor de leiding op het rechte stuk. Wittmann was vanaf de zevende plaats uitstekend gestart en was direct al derde.
In de zevende ronde nam Frijns weer de leiding over, waarbij Rast opnieuw door het gras moest. De wedstrijdleiding besliste twee ronden later dat Frijns zijn positie aan Rast moest teruggeven. "Hij racet tegen me, ik reageer alleen maar", zei Frijns via de boordradio. De Limburger maakte voor Rast de weg vrij, zodat de Duitser de leiding weer kon overnemen. In de twaalfde ronde maakte Frijns zijn bandenstop met Wittmann in zijn kielzog, een ronde later gevolgd door Rast. Die kwam na zijn stop net voor Frijns weer de baan op, maar Frijns had het voordeel van warme banden en was er snel voorbij.

Wittmann eindigde als derde en hield de schade voor BMW beperkt
Pas in de 20e ronde kwam Nico Müller als laatste in het veld binnen voor een stop. Nadat alle rijders hun stop hadden gemaakt, leidde Frijns voor Rast, Wittmann, Glock, Müller, Van der Linde, Green, Eng, Duval en Rockenfeller. In de 25e ronde passeerde Rast Frijns weer voor de leiding op het rechte stuk op weg naar de eerste bocht. Daarachter reden Wittmann en Müller, waarbij de Zwitser op versere banden duidelijk sneller was. In de 34e ronde passeerde Müller Wittmann in de strijd om de derde plaats en twee ronden later was Frijns aan de beurt.
Terwijl Müller vrij vlot naar Rast toe reed, moest Frijns met langzamer wordende tijden toezien hoe Wittmann steeds dichterbij kwam. In de 42e ronde was het pleit beslecht en was Wittmann er in het infield voorbij. De 43e ronde was de slotronde in de wedstrijd. Müller kwam nog heel dicht bij Rast, maar de Duitser hield het hoofd koel en liet zich zijn eerste seizoenszege niet meer ontnemen. Het verschil op de finishlijn tussen Rast en Müller was een minimale 0,089 seconden, een evenaring van het record op de Norisring in 1996, destijds het verschil tussen Klaus Ludwig en Uwe Alzen.

Bijna een fotofinish met 0,089 seconden verschil
Wittmann eindigde als derde en redde daarmee na een dramatisch slechte kwalificatie nog een beetje de eer voor BMW. Frijns kwam als vierde over de eindstreep, voor Rockenfeller, Glock, Eng, Duval, Aberdein en Habsburg.
12.30 uur: Otto Rensing won met zijn BMW M3 de hoofdrace van de Tourenwagen Classics. De oud-DTM-coureur vocht rondenlang een fraai duel uit met Kris Nissen, waarbij hij uiteindelijk aan het langste eind trok. De tweede plaats ging naar Markus Wuestefeld met de Mercedes 190E Evo, Nissen sloot de wedstrijd als derde af. Marc Seesing, bij wie in de slotfase van de wedstrijd de rechter achterwielophanging defect leek, sloot de race als vierde af, voor Herbert Wittmann, de vader van tweevoudig DTM-kampioen Marco Wittmann.

11.10 uur: Robin Frijns heeft de kwalificatie, tot dit seizoen voor hem nog een lastig onderdeel in de DTM, nu echt onder de knie. Net als gisteren was de Limburgse coureur in de kwalificatie de snelste en mag daarmee opnieuw drie bonuspunten in de kampioenschapsstand laten bijschrijven. Na de eerste run stond Frijns nog vierde, maar in de tweede poging reed hij een halve seconde van zijn eigen tijd af en veroverde met 1:15,787 minuten alweer zijn derde pole-position van het seizoen.
Opnieuw staat Frijns' Zwitserse teamgenoot Nico Müller naast hem, het verschil bedraagt ditmaal 65 honderdste van een seconde. Ook de tweede startrij is volledig in handen van Audi met René Rast op de derde plaats en Ferdinand Habsburg als vierde. Voor de Oostenrijker met de WRT-Audi is het zijn beste kwalificatieresultaat in de DTM tot nu toe. Daarachter volgen Loïc Duval en Mike Rockefeller, eveneens met Audi, op de plaatsen vijf en zes. Marco Wittmann is beste BMW-rijder als zevende op de grid, maar komt wel bijna zes tienden van een seconde tekort op Frijns. Ook verrassend: Harrison Newey met de tweede WRT-Audi, die zich als achtste wist te kwalificeren in pas zijn vierde DTM-tijdtraining ooit. Jamie Green (Audi) en Sheldon van der Linde (BMW) completeren de top tien.
zondag 9.30 uur: Goedemorgen vanaf een prachtig zonnige Lausitzring, waar we ons opmaken voor de afsluitende dag van het eerste weekeinde van de 'DTM double-header' - volgende week zijn we alweer hier en we kunnen nauwelijks wachten... Laten we het er maar op houden dat de omgeving niet al te inspirerend is. Maar hoe dan ook, eerst wordt er vandaag gereden, en wel als volgt:
10.45-11.05 uur: kwalificatie DTM
11.35-12.15 uur: race 2 Tourenwagen Classics
13.30-14.30 uur: race 2 DTM