DTM: Liveblog DTM Spa-Francorchamps
Zo'n drie maanden later dan oorspronkelijk gepland begint dit weekeinde eindelijk het seizoen van de DTM en de nieuwe DTM Trophy. Plaats van handeling is het circuit van Spa-Francorchamps, waarmee voor het eerst sinds 1994 het DTM-seizoen eens niet in Hockenheim begint. Zonder toeschouwers en met slechts twee handen vol mediavertegenwoordigers, maar AUTOSPORT.NL is ter plaats en doet verslag via het eerste liveblog van het jaar.
Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar/R. de Boer
17.30 uur: Daarmee sluiten we onze berichtgeving vanuit Spa-Francorchamps voor dit weekeinde af. Het was een wat merkwaardig evenement, zo zonder toeschouwers, maar dat zal de komende maanden ongetwijfeld nog het geval blijven. In ieder geval was het fijn om weer eens op een circuit te zijn. Voortzetting volgt, over twee weken op de Lausitzring.
Start van de BOSS GP-race (Foto: Michael Kavena/BOSS GP)
17.00 uur: Ingo Gerstl kwam met zijn Toro Rosso als winnaar uit de bus van de race in de BOSS GP-serie. Na twaalf ronden had hij een voorsprong van 0,345 seconde op de Italiaan Riccardo Ponzio in een Jaguar. Daarachter eindigden vier rijders met Dallara GP2-auto's, een WSR-auto en nog een GP2. In ieder geval was het prachtig om weer echt Formule 1-geluid in Francorchamps te horen.
16.30 uur: BMW kwam er in de DTM niet echt aan te pas, maar in de DTM Trophy was er na het succes van de dag ervoor ook op zondag een overwinning voor een BMW-rijder. Ditmaal was het de Brit Ben Green die in de M4 van FK Performance Motorsports met de overwinning aan de haal ging. Met de Duitser Tim Heinemann (HP Racing International-Mercedes-AMG) en onze landgenoot Max Koebolt (Walkenhorst Motorsport-BMW M4) waren de rijders op de tweede en derde plaats dezelfde als gisteren.
Podium met vrnl Heinemann, Green en Koebolt en iemand van het winnende team
Heinemann startte vanaf pole-position en leidde gedurende de eerste vier ronden. In de tweede ronde kwam de safety-car in actie, nadat Kelvin Snoeks in de Racing One-Audi bij Blanchimont de controle over zijn auto had verloren en hard in de vangrails belandde. Bij de herstart verdedigde Heinemann de leiding, maar later in de ronde maakte hij een fout en zo kon Green er bij Blanchimont voorbij. Zo bleef de volgorde tot aan de finish, met Max Koebolt opnieuw op de derde plaats. "Ik heb een beetje te lang banden gespaard, maar met de resultaten van dit weekeinde ben ik best tevreden", aldus Koebolt.
Champagne voor René Rast
15.00 uur: René Rast is de winnaar van de tweede DTM-race op Spa-Francorchamps. De Duitser wist in de slotfase zijn hevig aandringende merkgenoot Nico Müller achter zich te houden en stelde daarmee de zege veilig. Robin Frijns eindigde als derde en behaalde daarmee zijn eerste podiumplaats van het seizoen.
Pole-sitter Rast leidde bij de start voor Müller en Frijns. Rast wist die positie drie ronden lang vast te houden, maar toen passeerde merkgenoot Müller hem op de Kemmel Straight. In de 13e ronde was Rast de eerste rijder uit de kopgroep die binnenkwam voor nieuwe banden, een ronde later volgde Müller zijn voorbeeld. Na de stop kwam Müller voor Rast weer de baan op. Frijns bleef langer buiten en stopte in de 16e ronde, waarna hij achter Müller en Rast weer aansloot.
Rast zag het een tijdje aan, maar plaatste in de 21e ronde een aanval op Müller en kon zo de leiding overnemen. De Zwitser hield weliswaar de druk op de Duitser, maar Rast maakte geen fouten en liet Müller in de slotronde tot twee keer toe in de val lopen, waardoor Müller noch zijn DRS, noch 'push to pass' kon benutten. Zo stelde Rast de overwinning veilig, voor Müller en Frijns, die het volledige Audi-podium completeerde.
Met Green en Rockenfeller op de plaatsen vier en vijf was opnieuw de volledige top vijf voor het merk met de vier ringen. Daarachter eindigde Sheldon van der Linde andermaal als best geklasseerde BMW-rijder op de vijfde plaats. Twee rijders slaagden erin, de grens van 300 km/u te doorbreken: eerst Fabio Scherer, die aan het eind van de Kemmel Straight met 300 werd geklokt, en later Jonathan Aberdein, die het snelheidsrecord naar 302 km/u bracht.
Frijns zei na afloop: "Mijn start was niet optimaal, ik viel terug naar de derde plaats. Ik probeerde vooral mijn banden te sparen. Ik had een goed gevoel over de banden, dus ik besloot om lang buiten te blijven. Na de stop verloor ik wat tijd, maar ik kon wel inlopen op Nico en René. Nog een paar ronden, dan had ik het gat kunnen dichtrijden."
11.50 uur: Gisteren startte hij als tweede, vandaag staat de Duitser Tim Heinemann (foto boven) met zijn Mercedes-AMG op de pole-position voor de race in de DTM Trophy. Met een tijd van 2:30,513 minuten in de kwalificatie was de rijder van het team HP Racing International 0,398 seconden sneller dan de Brit Ben Green in de snelste van de twee FK Performance-BMW's. Beste juniorrijder was de Spanjaard Marc de Fulgencio in de Leipert-Mercedes met de derde tijd, voor Felix Hirsiger in de Allied Racing-Porsche. Max Koebolt kwalificeerde zich als vijfde, net voor zijn Britse Walkenhorst-BMW-teamgenoot Ben Tuck, de racewinnaar van gisteren. Koebolt behoorde tot de vele rijders bij wie rondetijden geschrapt werden vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan, de vermaledijde 'track limits'. Dat gebeurde - en zelfs herhaalde malen - ook bij Kelvin Snoeks in de Racing One-Audi, die daardoor niet verder kwam dan de twaalfde startplaats.
11.20 uur: Een tijdlang leek het erop, dat Robin Frijns net als gisteren ook vandaag de pole-position voor de DTM-race voor zich op zou eisen. In de kwalificatie kwam hij als eerste onder de tijd van 2.05 minuten en met zijn tweede set banden wist hij zijn tijd nogmaals te verbeteren tot 2:04,484 minuten, maar toen kwam René Rast, die het met zijn vliegende ronde tot 2:04,199 bracht en daarmee voor de 14e keer in zijn DTM-loopbaan de pole-position voor zich opeiste.
Frijns start als tweede en staat daarmee opnieuw op de eerste rij. Daarachter volgen Nico Müller, de racewinnaar van gisteren, terwijl Sheldon van der Linde als vierde de best geklasseerde BMW-rijder in de startopstelling is. De Zuid-Afrikaan voert een trio van BMW-rijders op de plaatsen vier tot en met zes aan, achter hem staan Philipp Eng en Timo Glock. Jamie Green (Audi), Marco Wittmann en Lucas Auer (beide BMW) en Mike Rockenfeller (Audi) completeren de top tien.
9.45 uur: Opnieuw was een BMW-rijder het snelst in de vrije training van de DTM Trophy, maar ditmaal was het niet Ben Tuck, de dominerende man van gisteren. De Duitser Luke Wankmüller, uitkomend met een M4 van FK Performance Motorsport, voerde met een tijd van 2:32,237 minuten de ranglijst aan, gevolgd door zijn Britse teamgenoot Ben Green. De derde tijd was voor de Zwitser Felix Hirsiger met de Allied Racing-Porsche, gevolgd door de beide Mercedes-rijders Tim Heinemann en Jan Kisiel. Racewinnnaar Ben Tuck sloot de sessie als negende af. Beste Nederlander was ditmaal Kelvin Snoeks met de tiende tijd, één plaats voor Max Koebolt.
Halverwege de sessie was er een rode vlag, maar niet omdat er iemand van de baan was geraakt: wedstrijdleider Sven Stoppe was niet tevreden over het gedrag van de coureurs, die constant de 'track limits' overschreden. Daarop riep hij iedereen de pitstraat in voor een extra rijdersbespreking, waarna de deelnemers hun sessie weer konden voortzetten.
zondag, 9.00 uur: Goedemorgen vanaf het circuit van Spa-Francorchamps, waar het na de nodige regenbuien en onweer gisteravond nu gewoon droog en met een temperatuur van rond de 20 graden aangenaam is. Het programma voor vandaag is als volgt:
9.00-9.30 uur: vrije training DTM Trophy
9.45-10.25 uur: kwalificatie BOSS GP
10.45-11.05 uur: kwalificatie DTM
11.20-11.40 uur: kwalificatie DTM Trophy
12.05-12.25 uur: race 1 BOSS GP
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.15-15.45 uur: race 2 DTM Trophy
16.05-16.30 uur: race 2 BOSS GP