Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Toch weer een bijzondere race (lang)

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-14
Winst voor de AF Corse-Ferrari in GTE-Pro

In GTE-Pro wisselde de koppositie maar liefst 38 keer, waarbij de nummer 51-AF Corse-Ferrari met 132 ronden en de nummer 63-Corvette met 107 ronden de grootste afstand aan de leiding reden. Voor de Corvette ging de hoop op een goede klassering na een excursie van Jan Magnussen in rook op, waarmee de zege naar het Ferrari-team van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra ging. Serra had de klasse in Le Mans al een keer gewonnen, maar toen met een Aston Martin. Porsche reed met de nummer 92 ook 89 ronden op kop, maar deze auto verspeelde de kansen op een goede klassering door een probleem met de uitlaat.

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-20

Wel eisten rijders Kévin Estre en Michael Christensen de GTE-Pro-wereldtitel voor zich op, zodat de teleurstelling bij Porsche niet al te groot was. Bovendien had het merk met de tweede plaats voor Richard Lietz, Gianmaria Bruni en Fred Makowiecki en de derde plaats voor Patrick Pilet, Earl Bamber en Nick Tandy twee podiumplaatsen te vieren. Daarachter eindigden allevier de Fords, waarmee de 'Blue Oval' het laatste WEC-optreden niet met een top-drie-klassering kon afsluiten.

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-7
BMW kwam de hele race niet in het stuk voor, de nummer 81 stond zelfs een uur lang stil

Datzelfde gold voor BMW, dat de hele race lang geen enkele rol speelde. De auto van Farfus, Félix da Costa en Krohn werd elfde, de M8 van Catsburg, Tomczyk en Eng eindigde met 33 ronden achterstand als 14e. De auto was in de slotfase stilgevallen en stond een uur langs de baan voordat Philipp Eng de BMW provisorisch weer aan de praat kreeg en alsnog de finish haalde. "Niet de afsluiting waarop we hadden gehoopt", zei Nicky Catsburg eufemistisch. "We hadden hier vorig jaar al problemen met de schokdempers en ondanks dat we daar flink op hadden getest, traden die problemen nu weer op. Blijkbaar is het in Le Mans toch anders. En ik ben er nu ook wel een beetje klaar mee, want ik heb het hele seizoen echt heel wat technische ellende meegemaakt. Maar goed, nu ga ik me richten op de Nürburgring, want daar heb ik komend weekeinde met WTCR en de 24-uursrace een heel druk programma."

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-47
Jeroen Bleekemolen weer op het podium in Le Mans

In de Eifel komt Catsburg Jeroen Bleekemolen tegen, die in Le Mans voor de tweede keer in zijn loopbaan na 2008 een klassezege behaalde. Met de Ford GT van Keating Motorsports voerde Bleekemolen samen met teamgenoten Ben Keating en Felipe Fraga gedurende 283 van de 334 in deze klasse afgelegde ronden het GTE-Am-veld aan. Om 19.12 uur op zaterdagavond nam de Ford, die al eerder acht ronden op kop had gereden, definitief de leiding over en stond die tot aan de finish ook niet meer af. Zo kon Bleekemolen de auto in Wynn's-kleuren als winnaar over de eindstreep rijden. "Toch maakten ze het ons in de slotfase nog wel even lastig met die drive-through vanwege wielspin en het moeten wisselen van de voorbumper, hoewel we daar al sinds gistermiddag mee reden", zei Bleekemolen. "Ik moest het in de laatste stint opnemen tegen Jörg Bergmeister, die erom bekend staat dat hij een sterke finish kan rijden. Na de laatste stop was het verschil maar drie seconden, maar gelukkig kon ik een iets grotere voorsprong opbouwen en zo kwam de overwinning niet meer in gevaar."

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-13

Aan het begin van de week was er wat twijfel over de snelheid van de Ford, net als eerder tijdens de testdag, maar mede door een aanpassing van de 'BoP' voor de race werd dat verschil grotendeels opgeheven. "Wij hadden tien kilo minder en de Porsche tien kilo meer, dus daarmee was het verschil twintig kilo en dat hielp zeker, al hadden we niet de snelste auto. Doorslaggevend was dat we het allemaal gewoon heel goed gedaan hebben, zeker ook Ben, van wie ik verwacht had dat hij wat meer tekort zou komen, maar die reed ook erg sterk", zei Bleekemolen.

Gevraagd naar de vergelijking van dit succes met dat van 2008 met de Van Merksteijn-Porsche RS Spyder zei hij: "Deze is waarschijnlijk nog wel bijzonderder, omdat we toen een auto hadden die superieur was, en daar waren er maar twee van, terwijl die andere op Dunlops stond. Eigenlijk hadden we dus alles al klaar staan, en als je toen de race uitreed zonder gekke dingen, dan won je gewoon. Hier is het nu zo competitief met 17 auto's waarvan er vijf echt sterk zijn, en zeker hoe het op het einde liep, dan is dat voor mij persoonlijk nog wel iets specialer. Erg bijzonder ook om met een Ford hier te winnen, dat is net zoiets als met Porsche in Le Mans winnen. En het was een heerlijke auto om mee te rijden. Als het aan mij ligt, komen we volgend jaar graag weer terug, en ik denk dat Ben er ook wel zo over denkt!"

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-2
Tweede plaats in Le Mans en wereldtitel voor Project 1 in het WEC-debuutseizoen

De tweede plaats voor het Project 1-team met Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfetti in de Porsche was genoeg voor de renstal uit het Duitse Löhne om al in het debuutseizoen in het FIA WEC de wereldtitel voor zich op te eisen. Daarmee heeft Porsche de titels in alle GT-klassen binnen. De JMW-Ferrari met Jeff Segal, Rodrigo Baptista en Wei Lu completeerde het podium. In totaal waren er volgens de organisatie 232.500 bezoekers, die weer getuige waren van een memorabel evenement.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet