Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Div. Formulewagens

Div: Achter de schermen bij de première van de W-Series

1905904 Beitske Chadwick
Beitske Visser (r.) en Jamie Chadwick in actie in de W-Series op Hockenheim

De eerste race van de W-Series is achter de rug. Zaterdagmiddag gingen er 18 dames op het circuit van Hockenheim van start voor de première van de klasse, die gepaard ging met heel wat mediaspektakel. De Britse Jamie Chadwick, die in alle trainingssessies ook al bovenaan stond, won met betrekkelijk gemak de eerste wedstrijd, voor haar landgenote Alice Powell en de Spaanse Marta Garcia. Beitske Visser had in de kwalificatie te kampen met technische problemen, waardoor ze slechts een snelle ronde kon rijden en genoegen moest nemen met de achtste startplaats. In de race maakte ze volop terrein goed en werd uiteindelijk als vierde geklasseerd. AUTOSPORT.NL was erbij.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar

190505 David Coulthard
David Coulthard is het uithangbord van de serie, links 'Racing Coordinator' David Lowe

Hoe je ook denkt over de boodschap die de W-Series uitdraagt, en daarover lopen de meningen in autosportkringen sterk uiteen, gevoel voor PR kan de organisatie van de klasse niet worden ontzegd. In de week voorafgaand aan de race kwam er iedere dag wel een persbericht van weer een ronkende aankondiging van een nieuwe televisiepartner, inclusief Ziggo Sport in ons land. In Engeland wordt de klasse uitgezonden via Channel 4, terwijl de DTM, wat toch eigenlijk het hoofdprogramma tijdens de evenementen is (al zien de mensen achter de W-Series dat zonder enige twijfel anders) slechts via een obscuur sportkanaal te zien is. Met Lee MacKenzie, Ted Kravitz en David Coulthard heeft de serie ook een prominent presentatie- en commentaarteam, zeker voor Groot-Brittannië. Met Matt Bishop (ex-McLaren) en Ann Bradshaw (ex-Williams) heeft de serie bovendien twee door de wol geverfde communicatiespecialisten in huis.

190504 Ann Bradshaw
Fijn om weer met PR-professional Annie Bradshaw te kunnen werken. En ja, het was koud in Hockenheim.

Uitstraling
De uitstraling is goed verzorgd: een prachtige hospitality-area in de paddock, glanzende nieuwe trailers (van de Nederlandse leverancier Racetrailer.com), keurig voorzien van Stegmaier-tenten, waaronder de auto's staan opgesteld als ze niet op de baan zijn.

190506 W Serie paddock 1
Keurige uitstraling met trailers van het Nederlandse Racetrailer.com en Stegmaier-tenten

Alle betrokkenen, rijdsters, monteurs, organisatie zijn voorzien van keurige teamkleding, waardoor meteen opvalt hoeveel mensen er wel niet bij de serie betrokken zijn. Qua 'overhead' doet het een beetje denken aan series als A1GP of Superleague Formula. De website van de serie geeft een overzicht van het organisatieteam met ronkende titels als Driver Liaison and Operations Manager, Head of Digital and Social Media en Head of Consumer PR. De DTM kent een beduidend slankere organisatiestructuur. Maar goed, blijkbaar moet dat tegenwoordig zo.

190506 W Series groepsfoto
Groepsfoto, waarbij opvalt hoeveel 'overhead' er is (foto: W-Series)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet