Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Masters Historic Racing

Retro: Groeten van de Spa Six Hours 2018


spasixhours2018-sun-6

En dan de dag van de grote race...

spasixhours2018-sat-1

Helemaal op de kop van de oude pits: Kleine Man Racing, met de lange sleutelaars Chiel en Egbert, en rechts kleine man Mark Dols himself.

spasixhours2018-sat-2

Die hier Belgisch bezoek ontvangt.

spasixhours2018-sat-3

Kleine man, grote daden. De schade die tijdens de kwalificatie was afgelopen, was niet klein, hoewel toch slechts cosmetisch. En Egbert Kolvoort vond die rode striping eigenlijk best sportief staan.

spasixhours2018-sat-4

Timo Span, beter bekend als het brein achter het NK GTTC, was de nieuwe teamgenoot van Dols en maakte dit weekend zijn Six Hours-debuut.

spasixhours2018-sat-5

Iets verderop: de Healey waarmee Jaap Sinke, Bart-Jan Deenik en Nils-Fredrik Nyblaeus voor de Healey-eer zouden gaan. Iets anders zit er met de klasse-indeling (waarin Healeys het moeten opnemen tegen Cobra's, E-types en Corvette) helaas niet in.

spasixhours2018-sat-6

Alom gespannen afwachting in de pitstraat.

spasixhours2018-sat-7

De Corvette van Armand Adriaans en Ad Verkuijlen. Twee weken eerder op Paul Ricard had hij nog twee uur probleemloos gelopen, maar bijna zes uur is toch iets anders. Zou hij het redden?

spasixhours2018-sat-8

Daar hebben we de Helmondenaar.

spasixhours2018-sat-9

En daar zijn teamgenoot.

spasixhours2018-sat-10

De Nederlandse auto die het er het beste zou afbrengen: de Marcos 1800 GT van Robert Hamilton, met Donald Molenaar en Philippe Vermast als teamgenoten. Eerste in de klasse GTP-onder-2-liter was voorwaar een sterke prestatie. Op het timingscherm stond de klasse vermeld als 'GTPun', en dat leverde de nodige woordgrappen op. Nog méér zelfs voor de GT40-klasse, die als 'GTPov' op het scherm stond. Collega Marcus Pye besliste met een knipoog dat dat voor 'GT Poverty' moest staan, waarop uw verslaggever inhaakte met de opmerking dat dat terecht was omdat ze geen echte konden betalen! (Wat overigens niet waar is, want genoeg hebben de echte thuis staan...)

spasixhours2018-sat-11

Wellicht de mooiste auto van het veld: de Aston Martin Project 214 van Wolfgang Friedrichs/Simon Hadfield/Michael Mallock.

spasixhours2018-sat-12

Toen de Jaguar E-type van Charles Gillett nog hoopvol naar de grid reed. In het laatste uur zou hij er hard afgaan in Blanchimont, mogelijk door een afgebroken wielnaaf, maar dat wordt nog onderzocht. De auto sloeg aan bestuurderszijde in de vangrail, met een klap waar Gillett slecht vanaf kwam. Het duurde lang voordat de Brit veilig naar het ziekenhuis in Luik kon worden getransporteerd. Daar werden vele gebroken ribben en geperforeerde longen geconstateerd, maar gelukkig geen hersenschade. Gillett wordt nog kunstmatig in coma gehouden. Hem wacht een lange herstelperiode, AUTOSPORT.NL wenst hem daarvoor alle sterkte.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet