Retro: 'Pikes Peak'-historie nog tot en met morgen centraal bij Eifel Rallye Festival in Daun
Telefoonfoto's bestonden 30 jaar geleden nog niet, maar voor de rest is de rallyhistorie compleet.
Een van de leukste dingen die je als auto(sport)liefhebber vandaag en morgen kunt doen, is een bezoek brengen aan de Duitse Eifel-regio. Op zich altijd al de moeite waard, want je vindt er heerlijke rijwegen, leuke dorpen en stadjes vol historie, goede gastronomie en natuurlijk de Nürburgring, die geen nadere introductie behoeft. Maar als u van ons een goed advies wilt aannemen: laat de Ring voor een keer links liggen, rijd een kilometer of 25 verder naar het stadje Daun en breng een bezoek aan het Eifel Rallye Festival, waar de rijke historie van de rallysport leeft als nooit tevoren. Ieder jaar wordt het deelnemersveld indrukwekkender en het is verheugend om te zien dat ook het aantal Nederlanders - zowel onder de deelnemers als onder de bezoekers - steeds groter wordt. Vandaag, van 14.00 tot 21.00 uur, en morgen van 8.30 tot 16.00 uur, wordt er in en om Daun en Kelberg gereden. Niet op tijd, want ieder rijdt zo snel als hij of zij wil en durft en het historische materiaal toelaat. Een geweldig schouwspel, en op de serviceplaats in Daun zijn de auto's van dichtbij te bewonderen en willen de eigenaren meestal ook wel het verhaal erachter kwijt. 'Pikes Peak' is dit jaar het motto, nadere informatie is te vinden via de website www.eifel-rallye-festival.de. AUTOSPORT.NL was gisteren bij de 'shakedown' in Darscheid ter plekke en maakte een impressie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Al voor aankomst bij de shakedown, dit jaar niet meer op het bekende parcours 'Mantaloch' in Brück, maar in de bijzonder toeschouwersvriendelijke 'Maubach Arena' in Darscheid, zien we deze geweldig mooie Peugeot 306 Maxi Kitcar langs de weg staan. Het is de auto van de Nederlandse équipe Walter Stoof en Mark Sanders, het probleem zit vermoedelijk ergens in het elektrische circuit. "We hebben de bobine al gewisseld, dat was het niet, dus we moeten verder zoeken, want we willen morgen natuurlijk wel gewoon rijden", zei Stoof.
Passend bij het thema 'Pikes Peak' is deze Audi quattro, voorheen van de Amerikaan John Buffum, die er vele successen op de beroemde berg in Colorado mee behaalde.
Rothmans en Porsche is een geslaagde combinatie, zowel qua resultaten als qua kleurenschema. Henri Toivonen reed in 1984 een 911 SC in de kleuren van het Britse sigarettenmerk in de Costa Smeralda-rally, Wolfgang Inhester en zijn echtgenote Rita komen in een auto in deze kleuren in de Eifel in actie.
Weer eens wat anders dan een Delta of een 037: Lancia Beta Montecarlo.
Geen historisch rally-evenement zonder quattro's.
Rothmans-kleuren staan niet alleen goed op een Porsche: het Nederlandse duo Wilco en Mart Hubens bracht deze Subaru Legacy aan de start in de 'livery' waarmee Colin McRae ooit succesvol was. Die goudkleurige wielen passen er perfect bij.
Albert Hamper was bekend als teambaas van het Eifelland-team, jarenlang succesvol in ondermeer de Formule Ford. Tegenwoordig rijdt hij historische rally'smet deze Toyota Celica uit 1975.