Formule 1: Nieuws van 20 december 2000
Button gaat er in 2001 tegenaan
Jenson Button is vastbesloten zichzelf volgend jaar nog verder te pushen, nadat hij in zijn debuutseizoen zeer voorzichtig reed. De 20-jarige Engelsman zegt dat hij zijn eerste seizoen in Formule 1 benutte om ervaring op te doen en kilometers te maken. Volgend jaar zal hij dan ook veel minder voorzichtig zijn.
Tekst: Christiaan W. Lustig
"Gedurende het eerste jaar ben ik met veel dingen steeds erg voorzichtig geweest," vertelde Jenson in een interview met The Observer. "Ik was zeker niet agressief genoeg. Ik wilde niet crashen. Ik wilde finishen en kilometers maken. Als ik uit zou vallen in de eerste of tweede ronde - zoals dat gebeurde in Indianapolis - dan zou ik überhaupt geen ervaring opdoen op de circuits en met het racen tegen de andere coureurs."
Button vervolgde: "Maar volgend jaar zal ik meer agressief zijn. Zeker weten! Misschien heeft dat als resultaat dat ik niet zoveel races zal finishen, maar ik ga er hard tegenaan. Als dat goed is, is het goed. Als ik te ver ga, ga ik te ver, maar ik zal ervan leren. Ik zal zelfverzekerder zijn en zowel fysiek als mentaal een stuk fitter.
Sponsorperikelen bij Arrows
De afgelopen weken gingen de geruchten dat het vertrek van Orange-directeur Hans Snook de grote sponsorovereenkomst met Arrows in gevaar zou kunnen brengen, maar naar verluid zijn de contracten waterdicht. Orange's moederbedrijf France Telecom, dat minder enthousiast is over Formule 1 dan de Orange-directie, kan zich dus niet uit haar verplichtingen terugtrekken.
Tekst: Christiaan W. Lustig
Echter, nu het gevaar van het vertrek van Orange is geweken, lijkt het erop of Arrows twee van haar andere, grote sponsors verliest. Eurobet zou zich willen terugtrekken uit haar overeenkomst, met een waarde van 12 miljoen dollar per jaar. Van deze tweejarige deal is nog één jaar te gaan. Hoewel geen van beide partijen de berichten heeft bevestigd, schijnen de geruchten al een maand de ronde te doen. Ook UPC-dochter Chello zou haar driejarig contract, ter waarde van 30 miljoen dollar, willen opzeggen.
Hoewel sommige berichten anders beweren, schijnt er geen verband te zijn tussen het al dan niet vertrekken van het in Amsterdam gebaseerde Chello en het zitje van Jos Verstappen. Zijn plaats bij Arrows zou dan ook niet in gevaar zijn. Wel blijft het feit dat Gaston Mazzacane onlangs testte voor het team. Hij neemt een fiks bedrag van zijn persoonlijke sponsor PSN mee. Verstappen heeft het voordeel komend seizoen een kleiner budget nodig is, omdat de Asiatech-motoren zonder financiële bijdrage van Arrows worden geleverd. Dit in tegenstelling tot de Supertecs, waarmee het team in 2000 reed.
Al zouden Eurobet en Chello zich volgend jaar niet meer met Arrows willen associëren, is er nog geen man overboord, want er zijn nog een kleine drie maanden te gaan, voordat het seizoen 2001 begint. Vorig jaar presenteerde de equipe van Tom Walkinshaw zich pas één week voor de aanvang van de eerste Grand Prix.
Head laat zich kritisch uit over zijn coureurs
Williams' technisch directeur Patrick Head heeft zich in de afgelopen dagen openlijk kritisch uitgelaten over zijn voormalig coureur Alessandro Zanardi en nieuwe aanwinst Juan-Pablo Montoya, terwijl hij nog altijd lovend is over Jacques Villeneuve. Head zei dat hij goed kon opschieten met Zanardi, maar dat hij vond dat hij niet hard genoeg werkte en de vastbeslotenheid miste die oud-Williams-coureur Jacques Villeneuve karakteriseerde. Zanardi werd na slechts één jaar van zijn tweejarig contract met Williams ontslagen.
Tekst: Christiaan W. Lustig
"Toen Jacques in F1 kwam, dacht hij: 'dit wordt zwaar'. Het spreekt voor hem dat hij zich te pletter werkte om zichzelf fitter en sterker en harder te maken enzo. Om eerlijk te zijn is dat eigenlijk wat Alex niet deed. Hij dacht; 'shit, dit is heel anders dan ik verwacht had,' maar ging wel in de motorhome espresso drinken en geintjes maken. Hij is een vriendelijk persoon en getalenteerd genoeg, maar wat nodig is, is totale onthouding, opoffering, zes uur per dag in de fitnessruimte, al het haar eraf, en ik denk niet dat hij werkelijk bereid was dat te doen."
Head gaf ook een waarschuwing aan Williams nieuwe aanwinst uit de VS, Juan-Pablo Montoya, door te zeggen dat hij zich zal moeten verbeteren, omdat de standaard in Champ Cars niet zo hoog is als in Formule 1. Montoya won de Champ Car-titel in zijn eerste jaar in het kampioenschap, iets dat tegenwoordig praktisch onmogelijk is in Formule 1. Volgens Head moet de Colombiaan zich realiseren dat F1 hard werken betekend.
Montoya moet offers brengen en gewicht verliezen als hij succesvol wil zijn in F1, aldus Head: "Ik denk niet dat het [rijden in Champ Cars] hem veel schade heeft toegebracht. Ik ben ervan overtuigd dat hij veel heeft geleerd over de techniek en strategie. Ik denk dat Champ Cars een uitstekende vorm van racerij is en een ieder die bereid is met een snelheid van 380 kilometer per uur rond sommige van die ovals te rijden, erg dapper en bekwaam is. Maar aankomen en het kampioenschap te winnen in je eerste jaar als kleine opdonder... Hoewel Juan-Pablo niets tegen ons heeft gezegd, denk ik niet dat hij denkt dat hij zich in de Koningsklasse van de autosport bevindt. Hij zal zich enorm moeten verbeteren, zoals Jacques [Villeneuve] dat deed."
Jenson Button is vastbesloten zichzelf volgend jaar nog verder te pushen, nadat hij in zijn debuutseizoen zeer voorzichtig reed. De 20-jarige Engelsman zegt dat hij zijn eerste seizoen in Formule 1 benutte om ervaring op te doen en kilometers te maken. Volgend jaar zal hij dan ook veel minder voorzichtig zijn.
Tekst: Christiaan W. Lustig
"Gedurende het eerste jaar ben ik met veel dingen steeds erg voorzichtig geweest," vertelde Jenson in een interview met The Observer. "Ik was zeker niet agressief genoeg. Ik wilde niet crashen. Ik wilde finishen en kilometers maken. Als ik uit zou vallen in de eerste of tweede ronde - zoals dat gebeurde in Indianapolis - dan zou ik überhaupt geen ervaring opdoen op de circuits en met het racen tegen de andere coureurs."
Button vervolgde: "Maar volgend jaar zal ik meer agressief zijn. Zeker weten! Misschien heeft dat als resultaat dat ik niet zoveel races zal finishen, maar ik ga er hard tegenaan. Als dat goed is, is het goed. Als ik te ver ga, ga ik te ver, maar ik zal ervan leren. Ik zal zelfverzekerder zijn en zowel fysiek als mentaal een stuk fitter.
Sponsorperikelen bij Arrows
De afgelopen weken gingen de geruchten dat het vertrek van Orange-directeur Hans Snook de grote sponsorovereenkomst met Arrows in gevaar zou kunnen brengen, maar naar verluid zijn de contracten waterdicht. Orange's moederbedrijf France Telecom, dat minder enthousiast is over Formule 1 dan de Orange-directie, kan zich dus niet uit haar verplichtingen terugtrekken.
Tekst: Christiaan W. Lustig
Echter, nu het gevaar van het vertrek van Orange is geweken, lijkt het erop of Arrows twee van haar andere, grote sponsors verliest. Eurobet zou zich willen terugtrekken uit haar overeenkomst, met een waarde van 12 miljoen dollar per jaar. Van deze tweejarige deal is nog één jaar te gaan. Hoewel geen van beide partijen de berichten heeft bevestigd, schijnen de geruchten al een maand de ronde te doen. Ook UPC-dochter Chello zou haar driejarig contract, ter waarde van 30 miljoen dollar, willen opzeggen.
Hoewel sommige berichten anders beweren, schijnt er geen verband te zijn tussen het al dan niet vertrekken van het in Amsterdam gebaseerde Chello en het zitje van Jos Verstappen. Zijn plaats bij Arrows zou dan ook niet in gevaar zijn. Wel blijft het feit dat Gaston Mazzacane onlangs testte voor het team. Hij neemt een fiks bedrag van zijn persoonlijke sponsor PSN mee. Verstappen heeft het voordeel komend seizoen een kleiner budget nodig is, omdat de Asiatech-motoren zonder financiële bijdrage van Arrows worden geleverd. Dit in tegenstelling tot de Supertecs, waarmee het team in 2000 reed.
Al zouden Eurobet en Chello zich volgend jaar niet meer met Arrows willen associëren, is er nog geen man overboord, want er zijn nog een kleine drie maanden te gaan, voordat het seizoen 2001 begint. Vorig jaar presenteerde de equipe van Tom Walkinshaw zich pas één week voor de aanvang van de eerste Grand Prix.
Head laat zich kritisch uit over zijn coureurs
Williams' technisch directeur Patrick Head heeft zich in de afgelopen dagen openlijk kritisch uitgelaten over zijn voormalig coureur Alessandro Zanardi en nieuwe aanwinst Juan-Pablo Montoya, terwijl hij nog altijd lovend is over Jacques Villeneuve. Head zei dat hij goed kon opschieten met Zanardi, maar dat hij vond dat hij niet hard genoeg werkte en de vastbeslotenheid miste die oud-Williams-coureur Jacques Villeneuve karakteriseerde. Zanardi werd na slechts één jaar van zijn tweejarig contract met Williams ontslagen.
Tekst: Christiaan W. Lustig
"Toen Jacques in F1 kwam, dacht hij: 'dit wordt zwaar'. Het spreekt voor hem dat hij zich te pletter werkte om zichzelf fitter en sterker en harder te maken enzo. Om eerlijk te zijn is dat eigenlijk wat Alex niet deed. Hij dacht; 'shit, dit is heel anders dan ik verwacht had,' maar ging wel in de motorhome espresso drinken en geintjes maken. Hij is een vriendelijk persoon en getalenteerd genoeg, maar wat nodig is, is totale onthouding, opoffering, zes uur per dag in de fitnessruimte, al het haar eraf, en ik denk niet dat hij werkelijk bereid was dat te doen."
Head gaf ook een waarschuwing aan Williams nieuwe aanwinst uit de VS, Juan-Pablo Montoya, door te zeggen dat hij zich zal moeten verbeteren, omdat de standaard in Champ Cars niet zo hoog is als in Formule 1. Montoya won de Champ Car-titel in zijn eerste jaar in het kampioenschap, iets dat tegenwoordig praktisch onmogelijk is in Formule 1. Volgens Head moet de Colombiaan zich realiseren dat F1 hard werken betekend.
Montoya moet offers brengen en gewicht verliezen als hij succesvol wil zijn in F1, aldus Head: "Ik denk niet dat het [rijden in Champ Cars] hem veel schade heeft toegebracht. Ik ben ervan overtuigd dat hij veel heeft geleerd over de techniek en strategie. Ik denk dat Champ Cars een uitstekende vorm van racerij is en een ieder die bereid is met een snelheid van 380 kilometer per uur rond sommige van die ovals te rijden, erg dapper en bekwaam is. Maar aankomen en het kampioenschap te winnen in je eerste jaar als kleine opdonder... Hoewel Juan-Pablo niets tegen ons heeft gezegd, denk ik niet dat hij denkt dat hij zich in de Koningsklasse van de autosport bevindt. Hij zal zich enorm moeten verbeteren, zoals Jacques [Villeneuve] dat deed."