Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Masters Historic Racing

Retro: Stretton wint drie keer op Oldtimer Grand Prix (maar krijgt twee bekers)

ogp17-thu-8

Hij won de meeste races tijdens de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring dit weekend, maar mocht niet alle bekers houden. Martin Stretton ging in beide FIA Masters Historic Formula One-races als winnaar over de streep, maar werd de eerste keer gediskwalificeerd -vanwege een te lage rijhoogte. Vervolgens won hij de tweede keer wel legaal, om daarna met Diogo Ferrão ook de FIA Masters Historic Sports Car-wedstrijd op zijn naam te schrijven. Daarnaast vergaapten de bezoekers zich vooral aan Duits toerwagengeweld uit diverse DRM-, DTM- en STW-tijdperken, op een evenement dat de eerste twee dagen aan regen kopje onder ging en ook op de zonnige zondag weinig publiek trok.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Ooit was de Oldtimer Grand Prix een evenement van jewelste, dat vele tienduizenden bezoekers trok en ook een Marathon-revival op de Nordschleife hield. Maar het is de afgelopen jaren helaas bergafwaarts gegaan met deze voormalige Duitse zomerhit. De Marathon is er inmiddels niet meer, de overdaad aan bezoekers ook niet meer. Vorig jaar was de Oldtimer GP – voor het eerst zonder Marathon – nog best gezellig, door het stralende weer en de compact opgestelde paddock, waardoor het lekker druk leek.

ogp17-thu-1

Maar dit jaar waren de inschrijvingslijsten toch weer korter en hielp het dramatische weer van de eerste dagen ook niet mee. We zijn benieuwd of de AvD het evenement opnieuw kan uitvinden, want Duitsland behoort gewoon een historisch festival van internationale allure te hebben. Tegenwoordig lijkt de Oldtimer GP voor velen eerder een opmaat dan wel oefenwedstrijd te zijn voor de Historic GP op Zandvoort over drie weken, waar veel van dezelfde kampioenschappen aantreden.

ogp17-fri-53

Aan de wedstrijden lag het in ieder geval niet. De regen, mist en kou maakten het een akelige ervaring voor de bezoekers, maar op de baan leverden ze volop spektakel op. Martin Stretton won zoals gezegd beide F1-races, maar hij mocht maar één overwinning houden. In de verzopen zaterdagrace reed klassementsleider Michael Lyons van het veld weg, maar de versnellingsbakbehuizing van zijn Williams FW07B scheurde, waardoor hij eerst de vierde en daarna de derde versnelling verloor. Kreupel kwam hij over de finish, maar niet nadat Stretton hem had ingehaald. Diens Tyrrell 012 werd na afloop echter uit de uitslag genomen vanwege een 2 mm te lage rijhoogte. Een nalatigheid van het team bleek de oorzaak: de hoogte was gemeten met slicks en niet nog eens nadat de regenbanden waren gemonteerd.

ogp17-fri-20

Omdat Lyons uitgeschakeld was voor de tweede race, pakte Stretton wel de zege in de tweede race. Op beide dagen werd Loïc Deman tweede in zijn Tyrrell 010. In de pre-78-klasse domineerde Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A) op zaterdag, maar op zondag lag hij uit de wedstrijd na een aanvaring met zijn grootste rivaal Greg Thornton (Lotus 77). Zo kon Nick Padmore (Shadow DN5) erlangs glippen om de klasse te winnen.

ogp17-sat-19

Stretton won op zondagmiddag opnieuw in de FIA Masters Historic Sports Cars. Teamgenoot Diogo Ferrão volgde in diens openingsstint in de Lola T292 Michael Gans (die alleen reed in de Lola T290) op de voet, waarna Stretton in het tweede deel van de wedstrijd Gans na een flinke strijd passeerde. Ondanks een penalty voor een pikstart werd Jason Wright derde, na een mooi duel met Lola T70 Mk3B-genoot Mike Donovan.

ogp17-sat-20

Gans won wel eerder op de ochtend in de AC Cobra die hij deelt met Andy Wolfe. In de Gentlemen Drivers-race, die ook tijdens de Historic Grand Prix op Zandvoort op de vroege zondagochtend wordt verreden, streed Gans een halfuur lang met de E-type van Julian Thomas (die deze keer solo reed en niet met Calum Lockie), maar met Wolfe achter het stuur van de Cobra moest Thomas zich gewonnen geven.

ogp17-sat-10

Op zaterdagavond had veelrijder Gans de beste papieren in de eenuursrace voor GT's tot 1960. Met zijn Lotus 15 voerde hij het eerste halfuur het veld soeverein aan. Maar toen zette Ulrich Schumacher zijn joker in: ex-Audi-fabriekscoureur Marco Werner nam plaats in diens Maserati Birdcage en noteerde in de stromende regen rondetijden die 7 tot wel 13 seconden onder die van Gans lagen. Het was een ongelijke strijd die Gans ook in de halfuursrace van zondag niet kon winnen.

20930280 1779619778718117 1930968412 o

(foto: Michiel Mulder / Corsa Media)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet