Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Alessandro Pier Guidi nieuwe Ferrari-GT-fabrieksrijder, Gianmaria Bruni definitief weg

170219 Pier Guidi
Alessandro Pier Guidi is voortaan Ferrari-fabriekscoureur in het FIA WEC

De GT-divisie van Ferrari bevestigde vanmorgen de Italiaan Alessandro Pier Guidi als nieuwe fabrieksrijder voor het FIA WEC. Tegelijkertijd werd bekendgemaakt wat al lang bekend was, namelijk dat de samenwerking tussen Ferrari en Gianmaria Bruni niet wordt voortgezet. Per eind juni wordt het pas afgelopen seizoen voor vijf jaar(!) verlengde contract tussen Bruni en Ferrari "in gemeenschappelijk overleg", zoals Ferrari meldt, ontbonden. Daarmee lijkt voor Bruni de weg vrij om de overstap te maken naar het GT-kader van Porsche, dat met volledige fabrieksprogramma's in het FIA WEC en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship nog steeds niet alle rijdersplaatsen in de 911 RSR's definitief heeft ingevuld. Eerder werd al bekend dat ook Nyck de Vries bij Ferrari in beeld was om GT te kunnen rijden. Nu kreeg Pier Guidi dus toch de voorkeur. Hij neemt de plaats van Bruni in als teamgenoot van James Calado bij het AF Corse-team in het FIA WEC.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Anders dan bijvoorbeeld Nyck de Vries kan de 33-jarige Pier Guidi kan niet bepaald als jong talent worden aangemerkt. Hij reed sporadische formulewagenraces in de A1GP en Superleague Formula-series, maar verwierf vooral bekendheid als GT-coureur. De Italiaan rijdt al ruim tien jaar in de GT-racerij met Maserati en Ferrari en heeft meer dan 200 wedstrijden en 30 overwinningen op zijn naam staan. Zijn belangrijkste wapenfeit is de GTD-zege tijdens de 24 Uur van Daytona in 2014 voor het Level 5 Motorsport-team van de dubieuze Scott Tucker. Ook die zege was overigens niet onomstreden, want aanvankelijk had het Ferrari-team een straf opgelegd gekregen vanwege contact in de slotronde met de Flying Lizard-Audi, die daarmee de klasse won. Zo'n vier uur na afloop van de race draaide de IMSA-organisatie die straf toen terug, waarmee de winst alsnog naar het Level 5-Ferrari-team ging.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet