Formule 1: Nieuws-update week 49: inschrijvingslijst 2017 nu toch bekend, Franse GP terug in 2018, de opties voor Mercedes

In het Formule 1-nieuws deze week: de inschrijvingslijst van 2017 is nu toch boven water gekomen, Frankrijk heeft in 2018 zijn GP terug en speculaties te over rond de opvolging van Rosberg bij Mercedes.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing, Peter Auto, Mercedes AMG F1
Inschrijvingslijst 2017 nu toch naar buiten
Nadat het op 30 november stil bleef – de limiet die de FIA in haar eigen reglementen heeft gesteld – heeft de bond dinsdagavond alsnog een inschrijvingslijst voor het F1-seizoen 2017 naar buiten gebracht. Erg veel belangstelling trok die niet in de media, maar we zetten hier alles toch maar even op een rij:
Mercedes AMG Petronas Motorsport, Mercedes
44. Lewis Hamilton (GB)
n.n.b.
Red Bull Racing, Red Bull Racing-TAG Heuer
3. Daniel Ricciardo (AUS)
33. Max Verstappen (NL)
Scuderia Ferrari, Ferrari
5. Sebastian Vettel (D)
7. Kimi Räikkönen (FIN)
Sahara Force India F1 Team, Force India-Mercedes
11. Sergio Pérez (MEX)
31. Esteban Ocon (F)
Williams Martini Racing, Williams-Mercedes
77. Valtteri Bottas (FIN)
18. Lance Stroll (CDN)
McLaren Honda Formula 1 Team, McLaren-Honda
14. Fernando Alonso (E)
2. Stoffel Vandoorne (B)
Scuderia Toro Rosso, Scuderia Toro Rosso-n.n.b.
55. Carlos Sainz Jr (E)
26. Daniil Kvyat (RUS)
Haas F1 Team, Haas-Ferrari
8. Romain Grosjean (F)
20. Kevin Magnussen (DK)
Renault Sport Formula One Team, Renault
27. Nico Hülkenberg (D)
30. Jolyon Palmer (GB)
Sauber F1 Team
9. Marcus Ericsson (S)
n.n.b.
Manor Racing MRT, Manor-Mercedes
n.n.b.
n.n.b.
Uit de lijst blijkt dat nieuwkomers Stoffel Vandoorne en Lance Stroll inmiddels hun startnummers hebben gekozen. Na zijn invalbeurt eerder dit jaar, waarin hij met nummer 47 reed, heeft Vandoorne voor de rest van zijn carrière voor nummer 2 gekozen. Stroll gaat van start met nummer 18.
Bij Toro Rosso is de officiële naam van de motorleverancier nog niet bekend. De Italianen gaan terug naar Renault-motoren, maar de vraag is waarschijnlijk of en hoe deze motoren worden gebadged, net zoals bij Red Bull Racing.
Net als in voorgaande jaren hebben de twee Red Bull-teams de volledige naam van hun team opgegeven als naam van het chassis. Dat gaat dus weer ellenlange namen opleveren op de tv-schermen – al werd 'Scuderia Toro Rosso Ferrari' daarop de afgelopen jaren uit arren moede maar afgekort tot 'STR Ferrari'. Voor de helderheid zullen wij ons daar op Autosport.nl niks van aantrekken: we hebben 't straks gewoon Red Bull en Toro Rosso en over 'Red Bull-TAG Heuer' en 'Toro Rosso-Renault' (of welke naam Toro Rosso ook voor zijn motoren kiest) als we de volledige constructeursnaam willen gebruiken.

GP Frankrijk terug op Paul Ricard
Ook vorige week al verwacht: de terugkeer van de GP van Frankrijk. Die werd deze week bevestigd: in 2018 is er weer een Franse Grand Prix, op het circuit van Paul Ricard. Nog niet bekend is welke lay-out er voor de terugkeer naar het Zuid-Franse circuit bij Le Castellet wordt gekozen. Zal het ellenlange rechte stuk van de Mistral er weer bij zitten, zonder chicanes?
Speculaties over opvolging Rosberg buitelen over elkaar heen
Het is een leuk gezelschapsspel gebleken onder F1-journalisten en -fans: speculeren over de coureur die Mercedes kiest als opvolger van Nico Rosberg. Veel wensen waren daarbij vaders van de gedachte, want de meeste topcoureurs zitten vast aan een contract dat waarschijnlijk zó is dichtgetimmerd dat de FIA Contract Recognition Board een fel 'njet' laat horen zodra de afspraken daarin met voeten worden getreden.
Met geld is natuurlijk alles te koop, maar de vraag is hoeveel Mercedes wil neertellen. Het was dus logisch dat het team zei dat het de tijd ging nemen – iedereen die vastzit aan een contract, moet eerst zijn advocaat raadplegen. Ook Mercedes zelf moet eerst informeren hoe bij alle mogelijke gegadigden de contractuele vork in de steel zit.

De probleemloze keuze is om Pascal Wehrlein de plaats naast Hamilton te gunnen – en om de Brit de feitelijke nummer 1-positie binnen het team te geven. Dat Mercedes daar niet meteen voor kiest, maakt duidelijk dat het ook andere opties in overweging wil nemen. Fernando Alonso is daarvan absoluut de spannendste: het zou vuurwerk opleveren waarvan de fans zullen smullen. Alonso zelf heeft al filmpjes boven water gehaald over het ruziejaar 2007, toen hij bij McLaren een opzienbare debutant naast zich kreeg. Maar net als Verstappen, Ricciardo, Vettel en Räikkönen zit de Spanjaard aan een contract vast.
Ook Valtteri Bottas wordt genoemd als opvolger van Rosberg – en dan als de verstandige keuze. Snel, zelfde karakter als Rosberg, dus mooi tegenwicht voor Hamilton, onder de hoede van Toto Wolff – en Williams is vast af te kopen met een lucratievere motorendeal. Tegelijk creëert het ruimte voor Felipe Nasr, die Williams al kent en daarmee de kans krijgt die hij verdient. Het lijkt een logisch scenario, maar juist Wolff noemde de opties Bottas "het minst aantrekkelijk". Het speculeren zal dus nog wel even doorgaan, totdat Mercedes waarschijnlijk ergens voor de kerst een bekendmaking doet.