Formule 1

Formule 1: Nieuws-update week 48: F1-kalender 2017, oliesponsorcarrousel, meer overleg over wedstrijdbeslissingen en wachten op entry list 2017

P-20160731-00713 News

In het Formule 1-nieuws deze week: de F1-kalender van 2017 is bekendgemaakt, oliemaatschappijen doen ook aan stoelendans, stewards willen consistente besluitvorming en waar blijft eigenlijk de inschrijvingslijst van 2017?

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing, Renault Sport

Veel F1-nieuwtjes deze week, dus we zetten de paar leukste op een rij:

F1-kalender 2017 is bekend
Afgelopen week maakte de FIA een licht aangepaste kalender voor 2017 bekend, zonder Duitsland erop. Het blijft vreemd, met een Duitse wereldkampioen, een Duits team dat op twee na alle races wint, met een Duitse viervoudige kampioen als een van de naaste rivalen en nog een stel andere Duitsers in het veld. Dat Duitsland desondanks onvoldoende warmloopt voor Formule 1, is maar de helft van het verhaal.

Wel is er sprake van een terugkeer van de GP van Frankrijk in 2018 – onder invloed van Renault ongetwijfeld. Die zou eind augustus moeten plaatsvinden op Paul Ricard, een circuit dat in handen is van Bernie Ecclestone. Daardoor zou Spa naar juli schuiven, op de vrijgevallen datum van Duitsland, mocht ook Hockenheim er volgend jaar geen trek in hebben. Die verplaatsing zou weer gunstig zijn voor de Historic GP op Zandvoort, die vanwege het Max-effect naar begin september moest verhuizen. We zullen zien...

P-20160731-00933 News

Oostenrijk, Engeland en Hongarije schuiven nu allemaal een week naar achteren, ook om ruimte te geven aan een GP van Azerbeidzjan die niet meer conflicteert met Le Mans. Een direct gevolg is ook dat het Festival of Speed op Goodwood een week opschuift, naar 29 juni-2 juli. De organisatie maakte dat vanochtend meteen bekend. Ook de Silverstone Classic is een week verplaatst. Verder schuift de GP van Mexico een weekje naar voren, zodat er een (logisch) Noord- en Midden-Amerikaans raceduo ontstaat in twee opeenvolgende weekenden.

26 maart: GP Australië (Melbourne)
9 april: GP China (Shanghai)
16 april: GP Bahrein (Sakhir)
30 april: GP Rusland (Sotsji)
14 mei: GP Spanje (Barcelona)
28 mei: GP Monaco (Monte Carlo)
11 juni: GP Canada (Montreal)
25 juni: GP Azerbeidzjan (Bakoe)
9 juli: GP Oostenrijk (Red-Bull-Ring)
16 juli: GP Groot-Brittannië (Silverstone)
30 juli GP Hongarije (Hungaroring)
27 augustus: GP België (Spa)
3 september: GP Italië (Monza)
17 september: GP Singapore (Marina Bay)
1 oktober: GP Maleisië (Sepang)
8 oktober: GP Japan (Suzuka)
22 oktober: GP Verenigde Staten (Austin)
29 oktober: GP Mexico (Mexico City)
12 november: GP Brazilië (Interlagos)
26 november: GP Abu Dhabi (Yas Marina)

ExxonMobil in zee met Red Bull Racing, BP ver met Renault
De beslissing van Total/Elf om zich uit de Formule 1 terug te trekken, heeft zo zijn gevolgen voor de teams die met de Franse oliemaatschappij samenwerkten. Dat waren feitelijk de teams met Renault-motoren, dus Red Bull en het fabrieksteam van Renault moesten iets anders bedenken.

De twee lijken nu elk hun eigen weg te gaan, want Red Bull heeft inmiddels een samenwerking bekendgemaakt met ExxonMobil, dat bij McLaren is vertrokken. RBR zal Esso-brandstof en Mobil-smeermiddelen gebruiken en promoten. McLaren stapt over op BP, een overeenkomst die enkele weken geleden al werd gesloten.

20161126153150-9f223204

Ook Renault is ver met een grote deal met BP. Dat zou ook om sponsoring gaan en niet alleen een technisch partnership, zoals bij McLaren, al heeft dat voor het fabrieksteam nog wel wat voeten in de aarde. Het automerk Renault heeft immers nog een lopend contract met Total voor het aanbevelen van het gebruik van Elf-olie in de auto's die ze verkopen. Die juridische haken en ogen moeten nog worden opgelost voordat Renault de samenwerking kan bekendmaken.

Stewards willen consistentere besluitvorming
De wedstrijdcommissarissen in de Formule 1 gaan in 2017 vaker tussentijds evalueren om meer eenheid in de besluitvorming te realiseren. Ze willen uitwisselen op welke manieren elk groepje stewards tot zijn beslissingen komt, vooral als het gaat om subjectieve oordelen rondom gevaarlijk rijden. Ook wordt het videolinksysteem van de Duitse bond overwogen als extra hulpmiddel om beslissingen achteraf door te spreken.

Hé, nog geen inschrijvingslijst voor 2017?
Volgens de FIA-reglementen moet er uiterlijk 30 november een inschrijvingslijst zijn gepubliceerd van het wereldkampioenschap Formule 1 van het volgende seizoen. Op deze lijst staan alle teams vermeld die zich vóór deze deadline hebben aangemeld, met hun officiële inschrijvingsnaam erbij en de eventuele coureurs die al bekend zijn. De deadline voor het nomineren van coureurs ligt veel later.

Toch is het nu 2 december en er is geen inschrijvingslijst te bekennen. Is dat omdat er door de introductie van vaste startnummers geen nieuwe startnummers bekendgemaakt hoeven te worden? Dan kan deze regel eigenlijk ook best uit het sportieve reglement van de FIA worden geschrapt...

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2016 14:52

    Die gp van Duitsland gaan we echt niet missen. Het grootste verschil zal de enorm band van pirelli zijn die de auto's een eind jaren tachtig look geeft. Hoeft wat mij betreft ook niet echt. Verder zal in 2017 het omstreden FRIC van de wielophanging verdwijnen. Het statische rij hoogte systeem wat doormidden van communiserenden vloeistof werkt. Gaat al met al waarschijnlijk een waanzinnig vet jaar worden.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2016 14:56

    WTF Rosberg stopt ermee......

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet