Formule 1: Hamilton wint fluitend maar Rosberg tweede, Verstappen strandt met motorpech

Lewis Hamilton heeft na een rustig middagje de Grand Prix van Austin gewonnen – hij leidde van start tot staart. Nico Rosberg heeft aan allemaal tweede plaatsen genoeg om de wereldtitel te grijpen en dat deed hij. Hij werd bij de start wel gepasseerd door Ricciardo en zou in de slotfase om die plaats moeten strijden, maar kreeg hem uiteindelijk cadeau van Verstappen. Die reed een leuke openingsfase; hij pakte Räikkönen terug nadat die hem bij de start voorbij was gegaan en leek daarna Rosberg het vuur aan de schenen te gaan leggen. Daarna sloeg de race echter om: Verstappen dacht de pit-call gehoord te hebben, kwam binnen en verraste daarmee zijn hele team. Een paar ronden later kreeg zijn Renault-motor kuren en moest de Nederlander zijn auto langs de baan parkeren. Omdat vervolgens zijn Neutraal-knop niet werkte, werd de virtuele safetycar de baan op gestuurd. Dit leverde Rosberg een vrije stop op, die hem zonder strijd voor Ricciardo bracht.
Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams
Ricciardo outsider
Bij de starts hebben de Mercedessen doorgaans hun handen vol aan zichzelf. In Austin wordt Daniel Ricciardo echter gezien als belangrijke outsider: hij start op de supersofts, de mannen voor hem en Verstappen op softs. Om die strategie te laten werken moet hij eigenlijk de leiding grijpen – de superzachte band levert doorgaans wel de beste start.
Rosberg positioneert zich bij de start al richting de Aussie, en die start inderdaad goed. Ricciardo kruipt richting de Mercedes en duikt in de binnenbocht van bocht 1. De twee gaan samen de bocht door, maar de Red Bull heeft de beste drive en hij pakt in de bocht daarna de plek.
Poleman Hamilton heeft dit keer wel een goede start en hij behoudt eenvoudig de leiding. Rosberg heeft aan tweede plaatsen in het restant van het seizoen genoeg, dus die maakt zich nog niet zo druk. Max Verstappen verliest bij de start een plek aan Kimi Räikkönen, die ook op de supersofts start, en hij moet de eerste ronde alle zeilen bijzetten om Vettel achter zich te houden. Dat doet Verstappen, zonder de aangescherpte verdedigingsregels te overtreden.
Achter de koplopers wordt de teamstrijd tussen Williams en Force India menens; Bottas en Hülkenberg raken elkaar waarna de Fin een ronde met een lekke band doormoet en Duitser zelfs uitvalt. Perez wordt in de rondte getikt door Kvyat en valt terug naar de laatste plek.
Acht ronden
Na acht ronden moeten de supersoftmannen stoppen. Dat zijn Ricciardo en Räikkönen. Ze krijgen de soft banden, hebben allebei een prima stop en komen op p8 en p10 terug, met Jenson Button net tussen hen in. Dat laatste kan voor Verstappen wel fijn zijn, maar Räikkönen is de McLaren snel voorbij. Ook Ricciardo moet al snel aan de bak om Alonso te pakken.
Ook Verstappen stopt al
De softs moeten normaal gesproken vijftien ronden doorgaan, maar verrassend genoeg komt Verstappen een ronde na Ricciardo al binnen. Dan komt hij uiteraard achter Räikkönen terecht.
Reageert Mercedes?
De vroege actie, en de mogelijke undercut, doen Mercedes besluiten om ook de pits in te gaan. Rosberg mag als eerste en hij krijgt de medium banden – dat is een alternatieve strategie. Als Rosberg naar buiten komt blijkt ook waarom Mercedes reageerde; de Duitser komt maar net voor Räikkönen terug.
Hamilton snel
Leider Hamilton krijgt dus niet het pitsvoordeel, maar hij heeft het ook helemaal niet nodig. De Brit is op de oude banden nog sneller dan de rest van het veld. Die leidende positie komt dus niet in gevaar. Die krijgt hij officieel pas weer in handen als Vettel na ronde 14 stopt.
Verstappen voorbij Räikkönen
Op de tweede set banden is Max Verstappen razendsnel; de snelste man op de baan zelfs. Hij is een seconde per ronde sneller dan Räikkönen en dicht het gat dus snel. De actie laat niet lang op zich wachten. Verstappen zet de aanval direct in en pakt de plek van de Fin.
Verstappen komt niet voor de vierde plek
Omdat Verstappen de snelste man is op de baan, dicht hij ook het gat naar Rosberg. Die kan met de medium band dus langer door rijden, maar rijdt ook nog steeds slechts een seconde achter Ricciardo. Wat de Duitser echter niet zal willen, is actie die zijn banden kan vergallen. Red Bull drukt Verstappen op het hart voorzichtig te zijn met zijn banden, maar die reageert gevat: "Ik ben hier niet om vierde te worden." Toch reageert hij wel, Verstappen laat het gat weer wat vieren.
Driestopper Räikkönen
Kimi Räikkönen gaat in de tweede stint niet heel geweldig, hij ziet Vettel met rasse schreden dichterbij komen, terwijl Verstappen met de noorderzon is vertrokken. Ferrari moet iets en roept Räikkönen binnen voor superzachte banden. Hij zal dus drie keer gaan stoppen vandaag.
Ook Ricciardo stopt
Daniel Ricciardo maakt een ronde na Räikkönen ook zijn tweede stop. Hij krijgt wel de mediums onder geschroefd, dus die hoeft niet meer te stoppen.