Retro: Nederlands succes tijdens Concours Amelia Island
Best of show: de Pegaso Z-102 uit 1952, bijgenaamd 'Il Cupola', van Evert Louwman
Het jaarlijkse Concours d'Elégance van Amelia Island in Florida is in twee decennia uitgegroeid tot een van de belangrijkste klassiekerevenementen ter wereld. Vorig jaar was uw verslaggever zelf ter plekke en kon daarmee weer een evenement van zijn lijstje met nog te bezoeken activiteiten afstrepen. Ditmaal ging, om meerdere redenen, de voorkeur uit naar de oldtimerbeurs in Reims, maar dankzij collega Ed Heuvink was AUTOSPORT.NL toch op Amelia Island vertegenwoordigd. Organisator Bill Warner was er wederom in geslaagd om een fantastische selectie auto's naar Florida te laten komen voor de 21e editie van het prestigieuze evenement, als altijd omlijst met 'Cars & Coffee' en de nodige veilingen. En met Nederlands succes bovendien, want de Pegaso Z-102 uit 1952, bijgenaamd 'Il Cupola', uit de collectie van Evert Louwman werd gekozen tot 'Best of Show'. Generaal Rafael Trujillo, dictator van de Dominicaanse Republiek, kocht de bijzondere Pegaso in 1952 voor een bedrag van 29.200 Dollar. In 1954 reed de Pegaso in de Carrera Panamericana. De auto maakte een aantal jaren deel uit van de 'Rosso Bianco'-collectie van Peter Krauss in het Duitse Aschaffenburg, maar na het sluiten van dat museum verwierf Louwman de Pegaso. Daarna volgde een uitgebreide restauratie, waarbij de Pegaso, die ondertussen zilvergrijs was, zijn oorspronkelijke gele kleur terugkreeg. Na de presentatie op Villa d'Este vorig jaar viel de auto nu dus in de prijzen op Amelia Island.
Tekst: René de Boer en Ed Heuvink
Foto's: Ed Heuvink
Eigenaar Evert Lowman (midden) heft het glas op het succes van zijn auto met zijn echtgenote, concour-organisator Bill Warner (rechts) en Hans-Joachim Stuck, die als 'honoree' dit jaar in het middelpunt van de belangstelling stond.
Presentatie van de Pegaso aan de jury en het publiek.
Ray Evernham heeft de oude Indy-racer van Mario Andretti gerestaureerd en werd beloond voor het resultaat met de 'Phil Hill Restorers' Award'
Hans-Joachim Stuck was de eregast en trof veel van zijn oude auto's, waaronder Formule 1-auto's, Porsches, Audi's en BMW's.
In Amerika mag een stock-car niet ontbreken. Dit is de Wood Brothers-Mercury van David Pearson uit 1971.
Met deze Porsche 908L wonnen Jo Siffert en Brian Redman de 1000 km van Spa in 1969.
Een favoriet voor velen: de 1970 Plymouth 'Cuda van Dan Gurney en Swede Savage.
In 1965 verrasten Jochen Rindt en Masten Gregory met deze Ferrari 250LM door de 24 uur van Le Mans te winnen.
Een speciale prijs voor de Ford GT 101R, een 're-creation' van de gecrashte eerste Ford GT.
Deze Mercedes won de Franse Grand Prix van 1914, enkele weken voor het begin van de Eertse Wereldoorlog.
De Mark Donohue-Camaro uit 1968 bracht bij de veiling van RM/Sotheby's 990.000 Dollar op.
Jerry Seinfeld liet bij Gooding een deel van zijn Porsche-collectie veilen. Deze 917-30 was goed voor 2,3 miljoen Dollar.