Supercar Challenge: Henry Zumbrink wint zaterdagrace DTM weekend
Henry Zumbrink heeft zaterdagmiddag bewezen dat hij nog steeds de man is om rekening mee te houden. Na het terugvallen van de leidende Corvette reed hij zijn Volvo in een beheerste race naar de overwinning. Nadat Roger Grouwels met de Viper de start voor zijn rekening had genomen, maakte Kelvin Snoeks de eindfase nog spannend door de tweede plaats op te eisen. Derde werd Vandierendonck/Van Hooydonk, die een spannende strijd leverde met de zwarte Radical RXC van Henk Thuis.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
Met eenentwintig deelnemers op de grid, stond er zaterdagmiddag weer een mooi GT startveld op een zonovergoten startgrid. Dat ging niet helemaal vanzelf, want er was in de voorafgaande nacht behoorlijk gesleuteld in de paddock. Tot ieders verbazing was zaterdagochtend om elf uur de schade aan de witte Mosler van de Spanjaarden Javier Morcillo en Manuel Cintrano weer hersteld. Teameigenaar Neil Garner: "Het is verbazingwekkend hoe sterk zo'n Mosler is. Dat is gisterenmiddag wel weer gebleken; it's a pretty strong car! De crashbox deed goed zijn werk en we hadden gelukkig ook voldoende onderdelen meegenomen. Alleen de splitter hebben we niet meer gemonteerd."
Ieder evenement wordt er natuurlijk wat 'afgesleuteld', maar dit DTM weekend lijkt wel een wedstrijd van welk team het meeste werk kan verzetten in zo'n kort mogelijk tijdsbestek. Ook de andere Mosler kwam aan de beurt. De versnellingsbakproblemen bij Berry van Elk werden door zijn technische team opgelost door een nieuwe bak te monteren. Tot diep in de nacht waren de teamleden aan de gang, maar ook Berry van Elk stond weer vrolijk aan de start op zaterdag.
Patrick Selleslagh grapte nog even over hun flitsende motorwissel van vrijdag: "Ik heb tegen Roger Grouwels gezegd dat we een seconde per ronde te kort kwamen op zijn Viper, dus hebben we maar even een ander motortje in onze Corvette gezet. We kunnen echt nog wel honderd pk meer uit de motor halen, maar de Corvette is al snel genoeg. Degelijk werk leveren is tenslotte het belangrijkste om aan de top te finishen!"
Bij de start nam de Corvette met Jeffrey van Hooydonk aan het stuur, onmiddellijk afstand van de rest van het veld. Zumbrink pakte de tweede plaats en liet er direct duidelijkheid over bestaan dat hij moeilijk te passeren zou zijn. Roger Grouwels volgde, met Max Koebolt in zijn kielzog. Tussen de Viper en de blauwe Volvo ontspon zich een ongemeen felle strijd, met een voortdurend aanvallende Koebolt. In de zevende ronde ging hij inderdaad de Viper voorbij, maar al in de elfde ronde moest de onfortuinlijke Koebolt zijn Volvo met panne aan de kant zetten. Een mooie show, maar geen punten voor de jonge, veelbelovende coureur. Max Koebolt vooraf: "Dit weekend is het precies twee jaar geleden dat ik debuteerde in de autosport. Vorig jaar al kampioen met de Corvette in de GTB-divisie en dit jaar onderweg met de Volvo. Via Day-V-Tec heb ik mijn huidige racepartner Pol Stoffel leren kennen en met mijn manager Frans Vöros hebben we gelijk een berg ervaring in huis. Frans komt uit de stal van Rob Slotemaker en was indertijd na Tony Zwanenburg en Jan Lammers, het nieuwe racetalent van Team Slotemaker." Max Koebolt rijdt dit jaar naast de Supercar Challenge ook nog de Blancpain Series en we zien hem eind juli aan de start van de 24 Uren van Spa-Francorchamps. Geen kinderachtig track record voor de jonge coureur...
Na het uitvallen van Koebolt zag het voltallig aanwezige publiek een strijd ontwikkelen tussen de Porsches en BMW's. Patrick Lamster startte de Porsche 997 van EMG Motorsport, maar werd bij het opgaan van de Hunserug gepasseerd door Bob Herber (BMW M4) en kreeg in het Scheivlak ook Daan Meijer (Porsche 997) achter zich aan. Meijer en ook Frédérique Jonckheere (BMW M4 Silhouette) passeerden de EMG-Porsche, waarna er zich een leuke strijd ontspon tussen de Porsches van Marcel van Berlo en alweer Daan Meijer.