Supercar Challenge: Henry Zumbrink wint zaterdagrace DTM weekend
Achteraan het veld joegen Berry van Elk (Mosler MT900R GT3) en Simon Atkinson (Lamborghini Gallardo) op elkaar, gevolgd door Huub Olij (BMW M3 V8), Ronald van Loon (BMW M3 E46), Hans Verhelst (Porsche 991) en Dirk Schulz (Porsche 997). Berry van Elk had geen gelukkige race. Hij was bezig met zijn opmars vanaf de eennalaatste startrij, maar spinde voor het ingaan van de Hans Ernst-bocht. Iets later spinde hij nog een keer en zocht hij de pits op, om weer te vertrekken en in de Tarzanbocht nog eens in het grind te belanden. Er was duidelijk iets aan de hand. Berry van Elk: "We hebben hard doorgewerkt om de versnellingsbak erin te krijgen, maar geen tijd gehad om de auto verder te testen. Dat betaalt zich altijd weer uit. Het ABS en de tractiecontrole werkte niet goed, de rembalans was niet aan te passen en de vering was te hard. Kortom, de auto was vandaag een beetje in de war." Na alle succes dit seizoen, toch weer het bewijs dat racen in al zijn facetten een ingewikkeld spelletje is, waarbij iedereen in het team zijn eigen, belangrijke bijdrage levert.
De beginfase van de race bleef boeiend. De Spaanse Mosler sloot ook aan bij het vechtende duo Grouwels-Koebolt (Viper-Volvo), maar ging in de zesde ronde toch naast de baan. Simon Atkinson waagde te veel en ging bij de Hans Ernst-bocht rechtdoor het grind in met de Lamborghini, om daarna de pits op te zoeken. Bij Dirk Schulz liep het wiel eraf in de Tarzanbocht en ook hij stond vast in het grind.
Een beetje onopvallend begon Henk Thuis aan zijn race, maar hij bouwde de spanning zorgvuldig op. Hij startte vanaf de derde startrij en reed lang op de zesde plaats. Na een uitstap van de witte Mosler werd dat de vijfde plaats en door meer turbulentie van anderen tijdens de race, reed hij ineens op de vierde plaats. En toen begon het pas, want Thuis zag de achterkant van de witte Corvette steeds dichterbij komen. Hij rook het podium en begon te jagen. Dat deed het publiek opveren, ondanks dat als waarschuwing op het dak van zijn zwarte Radical RXC een sticker is geplakt van een rood-wit verkeersbord met vette cijfers '70' er doorheen. Zijn leeftijd weerhoudt hem niet om voor een podiumplaats te strijden! Henk Thuis: "Ik kreeg de Corvette net niet te pakken, want ik kon niet genoeg terugschakelen. Tijdens het remmen ging-ie niet in een lagere versnelling vanwege een kapotte sensor. Ik ben blij met de vierde plaats! Morgen probeer ik het opnieuw..."
Bob Herber ging als eerste naar de pits, toen de verplichte pit window openging. Zijn overstap dit weekend naar de BMW M4 Silhouette van JR Motorsport, leek een geslaagde actie te worden, getuige zijn tweede positie in de GTB-divisie. Hij was hard op weg naar P1. Toch mocht het niet baten, want Herber moest uiteindelijk opgeven met een warm gelopen versnellingsbak. Bob Herber na afloop: "Ja jammer, maar dat is racen, het is leren omgaan met teleurstelling. Toch ben ik tevreden over de begeleiding van JR Motorsport. Deze BMW M4 is qua gewichts-pk verhouding weer heel anders dan mijn Mercedes. Dat blijft toch een relatief zware auto met 550pk in combinatie met 1500kg."
Pech voor de dit jaar zo succesvolle Corvette van Milan Dontje en Ferdinand Kool. In leidende positie in de GTB-divisie zagen we de auto plotseling stilvallen bij het opgaan van de Hunserug met een kapotte aandrijfas, dus helaas, einde race! Na de pit window stond de koploper in de race, Vandierendonck, ook ineens achterstevoren bij 'Bos Uit'. Zumbrink profiteerde er onmiddellijk van en pakte de leiding om die nooit meer af te staan. Ook Kelvin Snoeks had in de twaalfde ronde het stuur overgenomen van Roger Grouwels en rook zijn kans. Hij passeerde de Corvette. Nicolas Vandierendonck na afloop: "Ik had in iedere bocht flink overstuur, dus Snoeks kwam als een sneltrein op mij af. Ik moest hem laten gaan..."
Niels Bouwhuis met de Praga spinde in de dertiende ronde, na een manoeuvre met Kelvin Snoeks die hem voorbij wilde. Bovendien kreeg Bouwhuis een drive through vanwege speeding in de pitstraat. Het werd er voor hem niet makkelijker op, maar uiteindelijk finishte hij toch als vijfde. Niels Bouwhuis vooraf: "Vandaag race ik in de SuperGT-divisie in plaats van de GTB. Het wordt zwaar want ik ben weliswaar erg licht, maar met een topsnelheid van 210 verlies ik het van de zware jongens, die op 260 uitkomen. Mijn Praga wint het op bochtsnelheid en ik denk in de tweede helft van de race naar voren te rijden. Ik vind het in ieder geval erg leuk om het hele weekend alleen te mogen rijden!"
Het bleef spannend op de baan met het gevecht tussen Marcel van Berlo en Daan Meijer. De heren waren altijd al aan elkaar gewaagd, ook op zaterdagmiddag waren ze weer vaak aan het stuivertje wisselen. Daan Meijer ging uiteindelijk in het rond vanwege een lekke linker achterband en zakte naar de twaalfde plaats, nadat hij ook nog een drive through kreeg vanwege te hard rijden in de pitstraat. Het hele weekend gaat het al niet echt lekker voor Meijer. Tijdens de kwalificatie op vrijdag werd hij in zijn poging om zijn snelste ronde te realiseren geblokkeerd door de gespinde Mosler van Morcillo/Cintrano . Merkgenoot Marcel van Berlo knokte na Meijer's terugval verder om de tweede plaats in de GTB-divisie met Pierre-Etienne Bordet (Porsche 997), maar trok toch aan het langste eind. Marcel van Berlo na afloop: "Net als iedereen had ik last met mijn banden, maar met mijn tweede plaats ben ik erg tevreden. Het gaat goed!"
Een drive through overkwam ook de BMW M4 Silhouette van Ward Sluys en Frédérique Jonckheere. Uiteindelijk hadden zij een geweldige dag, want ze pakten de overwinning in de GTB-divisie! Ward Sluys na afloop: "We hebben gewoon ons ding gedaan. Frederique had een topstart en we reden propere lijnen. Toen kwamen er een paar klapbanden om ons heen en reden we gewoon naar de eerste plaats!" In de eindfase waren er inderdaad een paar lekke banden. Patrick Lamster was een slachtoffer, evenals de Mosler van Morcillo/Cintrano. Wedstrijdleider Bobbe Veldkamp na afloop: "Die lekke linker achterbanden verbaast mij niks. Zandvoort is een vrij ruwe baan met allemaal rechter bochten. Als je dan ook nog te maken hebt met de hoge tempratuur, zoals vandaag, dan is de bandenslijtage bovengemiddeld groot."
In het kamp van BlueBerry Racing kon men tevreden zijn. Berrry van Elk werd uiteindelijk toch nog als vijftiende geklasseerd, ondanks zijn onfortuinlijke race. Carlo Kuijer en Nol Köhler eindigden met de Solution F V8 op de zesde plaats en Ronald van Loon deed het in verhouding helemaal goed met zijn elfde plaats, voor de Porsche 991 van Hans Verhelst/Guy Verheyen. Van Loon: "Ik rij voor de lol dit weekend, mijn BMW is in de GTB-divisie natuurlijk bij voorbaat niet de snelste auto. Als je je race dan niet als hekkensluiter afsluit, dan gaat het gewoon goed!"
Het meest tevreden was uiteindelijk Henry Zumbrink. Zumbrink na afloop: "Ik ben blij met mijn overwinning en het was toch nog een pittige race vanwege de hitte, vanwege de enorme bandenslijtage en vanwege Kelvin Snoeks in mijn spiegel, die tijdens de tweede helft van de race snel naderde." Een positieve afsluiting van een gave racedag. Om zes uur werd de eerste wedstrijd van het weekend verreden van de DTM. Dit werd een BMW-feestje, met het Bayerische merk op de eerste zeven plaatsen. Marco Wittmann won de race! Zondag is er nog een kans om al het fraais te bekijken. Voor de vroege vogels is om kwart voor negen de spectaculaire Porsche Carrera Cup-race, om half elf de sensationele Formule 3 race, om twee uur start de DTM-race en om kwart voor vier vormt de Supercar Challenge de uitsmijter van het weekend. Kom zondag dus naar Circuit Park Zandvoort, het is er altijd lekker weer!