Acceleration: FA1 gaat samen met Auto GP
De FA1 World Series gaat volgend jaar samen met Auto GP. Dat maakte ISRA, de drijvende kracht achter de FA1, vanochtend bekend. In 2014 was de FA1 het hoofdonderdeel van het reizende race- en muziekcircus Acceleration 14.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Acceleration
Acceleration ging begin dit jaar ambitieus van start met een programma met diverse auto- en motorsportonderdelen en een grote muziekshow rondom David Hasselhoff, 2 Unlimited en diverse dj's. De FA1 World Series was het belangrijkste autosportonderdeel en bestond uit een landencompetitie met de voormalige A1GP-auto's. Nigel Melker werd in oktober op Assen de eerste FA1-kampioen.
Het was een moeilijk eerste jaar voor Acceleration, want ISRA moest de races op Zolder, Paul Ricard en de Hungaroring afgelasten. Een van de oorzaken was het feit dat Auto GP, het kampioenschap van Enzo Coloni, van dezelfde Lola-Zytek B05/52's gebruikmaakte, waardoor de beschikbare teams over de twee kampioenschappen werden verdeeld. ISRA vond weliswaar nieuwe teams om mee te doen, zoals het Belgische Azerti en het Zweedse Performance, maar dat was onvoldoende voor een stevig veld. Ook Auto GP kwakkelde ten opzichte van de jaren ervoor.
Met de krachtenbundeling gaat alsnog gebeuren waar Henk de Jong van ISRA begin dit jaar al op hoopte: één sterk kampioenschap op basis van de voormalige A1GP-auto's. Met één verschil: de al bekendgemaakte kalender van Auto GP wordt nu gevolgd. De kampioen krijgt aan het eind van het seizoen een F1-test.
"Ik ben heel erg blij dat we een samenwerking aangaan met Henk de Jong en zijn organisatie ISRA", aldus de officiële verklaring van Enzo Coloni. "Dit is een belangrijke verandering die een startveld van 18 auto's garandeert bij de zeven in 2015 geplande Auto GP-evenementen. Ik ben er zeker van dat deze samenwerking ons een succesvol en spannend seizoen zal opleveren."
Henk de Jong kijkt er zo naar: "Enzo Coloni en ik hebben in het belang van de sport gewerkt aan het samenvoegen van Auto GP en FA1. Meer auto's op de grid, steviger competitie, aantrekkelijker voor de bezoekers en dus ook beter voor de rijders, teams en hun sponsors. Iedereen wint."
Wat er gebeurt met het muziekfestival en de overige Acceleration-klassen is nog niet bekend. ISRA was niet voor commentaar bereikbaar.