Acceleration 14

Acceleration 14: Acceleration presenteert zijn nieuwe weekendformat aan de pers

perspresentatie-acceleration-12

Het gebeurt niet dagelijks dat er vanuit Nederland een pakket van vijf nieuwe internationale raceklassen wordt gelanceerd. Niet voor niets was de halve Nederlandse autosport aanwezig op de perspresentatie van Acceleration, vanmiddag in het theater van Soldaat van Oranje op vliegveld Valkenburg. Ze zagen demo's van de diverse raceauto's en motoren en gedroegen zich als bakvissen toen cultheld David Hasselhoff het podium betrad om het muziekprogramma van het raceweekend toe te lichten. AUTOSPORT.NL keek mee en ging in gesprek.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Acceleration trekt vanaf dit jaar door Europa met een circus van vijf raceklassen. Twee motorklassen – de Euro Stock 600 en 1000 – worden vergezeld door drie raceautoklassen: de MW-V6 Pickups en de Legend Supercup zorgen voor de nodige Americana, de Formula Accerelation 1 (FA1) is de koningsklasse van het weekend. FA1 maakt gebruik van de eerste generatie A1GP-auto's, Lola B05/52's die met nieuwe V8-motoren van Zytek worden uitgerust. Initiatiefnemers Loek Bodelier en Henk de Jong kochten er de afgelopen jaren flink wat van op. In de werkplaats van MP Motorsport zijn nu 18 auto's gereedgemaakt voor competitie.

perspresentatie-acceleration-3

FA1 brengt ook de landenformule van de A1 terug. Het wekt dan ook geen verbazing dat vooral oud-A1- en Superleague-teams als GU en Azerti zich als eerste FA1-teams hebben opgeworpen. "Het gaat goed", zei Henk de Jong. "Aan de motoren en aan de Legends moeten we nog wat aandacht besteden, maar die 18 FA1-auto's zitten vol. Nog even en we hebben auto's te weinig."

Ook de eerste Auto GP-teams zijn nu over de brug. De Jong stond al in de startblokken om naar Italië te vliegen en nog meer teams over de streep te trekken. Want dat was natuurlijk de sportieve hamvraag van de dag: hoe zat het met Enzo Coloni, die in de Auto GP van precies dezelfde auto's gebruikmaakt? "Ik ga snel met Enzo praten over samenwerking. Mijn boodschap is: laten we niet tegenover elkaar gaan staan, maar de handen ineenslaan. Laten we wel wezen: het kan ook bijna niet anders. Het heeft voor hem ook geen zin om met tien auto's aan de start te staan. Als we samengaan, hebben we zomaar 26 tot 28 auto's. Die dan ook nog voor een leuk publiek rijden. Ook voor de sponsors is dat aantrekkelijker."

perspresentatie-acceleration-4

Acceleration zet daartoe vol in op de formule van een weekendprogramma voor het hele gezin. Toen we oktober vorig jaar met Loek Bodelier over Acceleration spraken, kwam hij al gauw tot de kern: "Met uitzondering van de heel grote evenementen komen mensen niet alleen meer voor het racen naar de circuits. De prijzen voor veel race-evenementen zijn bovendien afschrikwekkend hoog geworden. Om die reden willen we het zo laagdrempelig mogelijk houden en ook publiek trekken dat niet per se voor het racen komt, maar gewoon voor een leuk dagje uit."

"Wij draaien 't om", zei vandaag ook Michael Huis, country manager Nederland voor Acceleration. "We komen niet met auto's en hopen dat daar publiek op afkomt. We denken eerst aan het publiek en doen daar de auto's bij. Als je een kaartje koopt voor de muziekshow 's avonds, mag je gratis eerder naar binnen voor de races."

perspresentatie-acceleration-17

Misschien dat daarom vandaag de meeste aandacht uitging naar het muziekprogramma van Acceleration. Elke vrijdagavond van een Acceleration-weekend staat namelijk in het teken van de show 'Celebrate the 80s & 90s with The Hoff'. Op zaterdagavond is het tijd voor lokale en internationale dance-dj's. Overdag is ook van alles te beleven voor vrouw en kinderen. Racefan Jan Kees de Jager legde het ludiek uit: "Je kunt er je huwelijk mee redden! Je vrouw komt voor de muziek of de modeshow, jij kunt naar het racen kijken."

perspresentatie-acceleration-5

Knight Rider- en Baywatch-ster David Hasselhoff wordt de gastheer van het vrijdagavondspektakel. Samen met de Nederlandse troeven 2Unlimited (althans, Ray Slijngaard, want Anita Doth is hoogzwanger) en de Vengaboys maakte hij even het podium van het Soldaat van Oranje-theater onveilig. Dat de cultheld eigenlijk toch nog steeds een echte ster is, bleek al gauw uit de enorme hoeveelheid camera's die meteen op hem werden gericht. En een selfie met The Hoff blijft een mooie trofee. Wat heeft hij – behalve die pratende auto dan – met auto's? "Ik heb jarenlang Arie Luyendijk op Indy gesteund. Daarom vind ik het mooi dat ik nu weer met Nederlanders mag samenwerken."

perspresentatie-acceleration-6

perspresentatie-acceleration-10

De halve Nederlandse autosport was op de presentatie afgekomen, dus een goed moment om even te peilen hoe de vlag ervoor staat bij deze of gene. Al snel kwam Nigel Melker op ons af. Nigel vertelde dat zijn eerste doel nog steeds een nieuw seizoen in de Formule Renault 3.5 is. Maar dat gaat niet vanzelf. "Op 12 en 13 februari heb ik in ieder geval twee testdagen. Hopelijk kan ik daarmee genoeg mensen overtuigen, zowel bij het team als bij de sponsors." Later op de dag zou hij nog wat bandjes oproken in de Belgische FA1-auto.

perspresentatie-acceleration-1

perspresentatie-acceleration-18

Beitske Visser was ook geïnteresseerd in Acceleration, maar kijkt voor komend jaar ook naar Duits F3 of NEC. Frits van Amersfoort wilde graag met Beitske in zee, zo zei hij even later, al waren er ook nog andere kandidaten voor zijn tweede Duitse F3-auto. De toestanden rondom de push-to-pass-motor van Volkswagen houden de zaak echter op. "Afgelopen jaar ging niet zo goed", vertelde Beitske. "De seizoensstart was echt slecht. Later ruilde ik met mijn teamgenoot en die bleek toen ook 1,4 seconden langzamer in mijn auto. Toch hebben we niets kunnen vinden. De crash waarin ik mijn rug brak, kwam er ook nog bij. Dus dan heb je aan het eind van het seizoen niet genoeg gedaan om Red Bull te overtuigen. Ja, nu weer zelf sponsors vinden. Dat lijkt makkelijker als je een meisje bent, maar ook dan kijken ze naar harde resultaten. Duits F3 heeft mijn voorkeur, maar we zullen zien wat het wordt. Nee, van mijn rug heb ik helemaal geen last meer."

perspresentatie-acceleration-20

Bij de demo's van de auto's en motoren kwamen we Renger van der Zande tegen – vers van de 24 uur van Daytona en alweer in de startblokken voor Sebring – die net zijn oude maatje Dani Clos had gevonden. Al snel haalden ze herinneringen op aan de keer dat ze elkaar als teamgenoten bijna van de baan reden. Clos had een opmerkelijk naambordje opgespeld: geen 'driver' maar 'country manager Spain'. "Ja, ik ga de organisatie helpen om Acceleration in Spanje op de kaart te zetten – en ook om publiek naar Navarra te krijgen. Ik heb al een paar ideeën voor leuke acties." Zien we hem nog in de GP2 terug in 2014? "Mijn eerste doel is een F1-testcontract, daarna kijken we wel verder..."

perspresentatie-acceleration-19

En Meindert van Buuren Jr? Eigenlijk hadden we hem al met potlood in FA1 Team Holland ingetekend, maar zo ver was het toch nog niet. "Ik wil graag FA1 doen", vertelde hij. "Ik wil ook best dienen als het schaap over de dam. Maar ik wil toch nog net even meer zekerheid: het moet echt een mooi vol veld zijn. Daar zijn we nu over aan het praten. Het ziet er trouwens goed uit, hoor. Maar toch eerst kijken wat er met Auto GP gebeurt. Samengaan zou echt het mooiste zijn."

perspresentatie-acceleration-13
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet