Diversen

FA1: Loek Bodelier: “De sport zal zelf uitmaken hoe goed we zijn”

10

Het plan ontstond al een tijd geleden, enkele jaren is er in stilte aan gewerkt. Volgend jaar is het jaar van de waarheid voor Acceleration, de nieuwe serie van Europese race- en muziekevenementen waarvan de nieuwe raceklasse Formula Acceleration 1 (FA1) het hoogtepunt vormt. Autosport.nl sprak met initiatiefnemer Loek Bodelier over de gedachte achter Acceleration, de combinatie met muziek en motoren, de landenformule van FA1 en de belangstelling uit de autosportwereld voor het nieuwe kampioenschap. "We zijn blij met de overweldigende aandacht van teams, maar we zullen onszelf moeten bewijzen. De sport zal zelf uitmaken hoe goed we zijn."

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Plein Couleur, Mark Litjens

Voor wie het de afgelopen tijd nog niet had meegekregen: Acceleration is een nieuw Nederlands circus dat in 2014 de Europese circuits afreist met raceauto's, motoren en allerhande spektakel daaromheen, van internationale dj's tot tractorpulling. De motorklassen European Stock 600 en 1000 krijgen gezelschap van automobiele Americana in de vorm van V8 Pickup Racing en de Legend Supercup, met de Formula Acceleration 1 als hoofdmoot van het programma. Het weekend volgt voor wat betreft de auto- en motorsport een regulier ritme, met vrije trainingen op vrijdag en zaterdag, kwalificaties en een eerste race op zaterdag, warm-ups en de rest van de races op zondag. Maar is er ook een lokale markt op elk circuit, terwijl de vrijdag- en zaterdagavond zijn ingeruimd voor muziek.

ACCELERATION Meindert van Buuren  pit babes

"Met uitzondering van de heel grote evenementen komen mensen niet alleen meer voor het racen naar de circuits", legt initiatiefnemer Loek Bodelier uit. "De prijzen voor veel race-evenementen zijn bovendien afschrikwekkend hoog geworden. Daardoor denken mensen niet zo gauw meer: laten we even gezellig naar een race gaan kijken. Om die reden willen we het zo laagdrempelig mogelijk houden en ook publiek trekken dat niet per se voor het racen komt, maar gewoon voor een leuk dagje uit. Dat doen we onder meer met internationale bekendheden uit de muziek, maar ook met lokale dj's."

Ook de combinatie van raceauto's en motorfietsen in één weekend is nieuw. Gaat dat wel samen? "Organisatorisch gaat het in ieder geval goed samen", zegt Bodelier, "al passen we wel een strikte scheiding toe. Voor motorraces gelden andere veiligheidseisen dan voor autoraces – bijvoorbeeld hekken in plaats van vangrails. We hebben het racen dus wel in blokken ingedeeld, zodat we het circuit niet voortdurend hoeven om te bouwen." En commercieel? "Ook dat past bij onze gedachte van elk wat wils. Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur en door dat verschillende publiek bij elkaar te brengen, kan er een leuk weekend ontstaan. Motorfans zien opeens raceauto's en denken: hee, dat heb ik nog nooit gezien, maar eigenlijk is het best leuk! En omgekeerd natuurlijk ook. Hetzelfde geldt voor de mensen die voor de muziek komen en dan ontdekken dat dat racen toch best wel spectaculair is."

ACCELERATION CEO Bodelier

De hoofdklasse van Acceleration wordt Formula Acceleration 1, op basis van de eerste generatie A1GP-auto's (Lola-Zytek Judd B05/52). Net als de A1 Grand Prix van enkele jaren geleden hanteert de FA1 straks een landenformule. Waarom is daarvoor gekozen? "Het is slecht afgelopen met de A1GP, maar dat lag niet aan de landenformule. Die sprak enorm tot de verbeelding, iedereen kende 't daardoor. De landenformule sluit ook beter aan bij de laagdrempeligheid waarnaar we streven: bezoekers die geen verhaal hebben bij de autosport, kunnen zich beter identificeren met een vlag dan met de naam van een coureur. Zo kunnen ze toch snel een verbintenis met een auto kweken."

Het Auto GP-kampioenschap van Enzo Coloni maakt van dezelfde auto's gebruik. Waren er eigenlijk nog genoeg beschikbaar? "O, ja hoor. Ik denk dat wij er inmiddels zelfs meer hebben." En wat vindt Enzo Coloni ervan? "Dat moet je aan hem vragen! We hebben respect voor wat hij heeft opgebouwd en ik ga ervan uit dat dat wederzijds is."

FA1Mark Litjens

A1 GP stortte destijds in een financiële afgrond. Waarom gaat dat deze keer niet gebeuren? "De A1GP was in feite een zak geld die langzaam leegliep. Wij hebben onszelf niet afhankelijk gemaakt van tv-rechten. De mediawereld is zo aan verandering onderhevig, jezelf daaraan overleveren zou zeer onverstandig zijn. Bij ons is de verantwoording veel breder ingestoken: veel meer een gedeelde verantwoordelijkheid tussen organisatie, teams en coureurs. Het is onze rol om teams zo veel mogelijk terug te laten krijgen uit de evenementen. De belangstelling is in ieder geval overweldigend. Eigenlijk wilde ik deze week al teams bekendmaken, maar er blijven aanmeldingen binnenkomen, van hoog tot laag: teams die in de GP2 of GP3 actief zijn, maar ook uit de Formule Renault."

"Dat er vanuit de teams zo'n overweldigende aandacht is, geeft in ieder geval goede hoop. En we zijn gelukkig sporters: we zijn gewend om met tegenslagen om te gaan. Wat dat betreft maken we ons geen illusies: het eerste jaar wordt een sportief gevecht om de goede coureurs in huis te halen, daarna wordt het drie jaar knokken voor ons bestaansrecht. In de voorbereidingsjaren hebben we in stilte kunnen werken. Nu staan we opeens vol voor het voetlicht. De sport zal zelf moeten uitmaken hoe goed we zijn."

ACCELERATION Staff

En hoe gaat FA1 de juiste coureurs binnenhalen? Er zijn al zo veel monopostokampioenschappen tussen de F1 en de F3. "Als je het vergelijkt met de andere klassen, dan zijn wij relatief betaalbaar. We bieden dus een mogelijkheid voor iedere coureur die de F3-fase is ontgroeid en naar een hoger niveau wil stappen, maar niet over een groot budget beschikt. FA1 moet echt een klasse worden waarin je jezelf als coureur kunt ontwikkelen. Je kunt je talent in ieder geval in tien landen laten zien, op een grote diversiteit aan circuits, waaronder F1-circuits. Ik denk dat Acceleration een jonge coureur goed in the picture kan zetten."

Volgende week worden de eerste teams bekendgemaakt. Eind november is de eerste test op het circuit van Navarra.

11
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet