Terugblik 2014: Het autosportjaar van Mattijs Diepraam
2014 zit er weer bijna op, een enerverend jaar voor mij als redacteur GP2 en World Series by Renault (met wat inval- en bijspringbeurtjes voor F1, Le Mans en WTCC) en daarnaast als verslaggever voor de Retro-sectie die AUTOSPORT.NL deze zomer introduceerde. Dat werk combineer ik met diverse reportages voor het klassiekermagazine Octane, zodat ik misschien wel de autosportjournalist ben met de idiootste variatie in zijn werk. In deze terugblik loop ik aan de hand van mijn eigen foto's (en een paar van anderen) nog eens door mijn autosportjaar heen; hopelijk genieten jullie een beetje mee.
Foto's: Mattijs Diepraam, Robbert Moree, Marc Vorgers, Rudy De Bondt, Mariëlle Dijkstra
"Wat zie je toch in die moderne troep?" is een vraag die ik regelmatig in klassiekerkringen krijg. "Wat moet je toch met die ouwe meuk?" hoor ik geregeld op het circuit. "Wat zoek je toch op het circuit?" zeggen ze dan weer in rallykringen. "Autosport wordt pas serieus zonder dak en spatborden", is het weerwoord van de monopostoliefhebber. "Wat zit je toch heen en weer te hollen tussen je desk en je plekje langs de baan?" vragen collega-journalisten en -fotografen vervolgens.
Tja, zeg ik dan. Ik vind 't allemaal mooi. Races en rally's, formuleauto's en sportauto's, oud en nieuw, ouder en nog ouder, rijden en kijken, schrijven en fotograferen. Mag dat? Het is juist die maffe variatie die elke dag in mijn bestaan als autosportjournalist zo leuk maakt. Misschien dat deze terugblik op mijn autosportjaar duidelijk maakt dat alle autosport zijn charme heeft. Zolang het maar hard gaat en dwars kan. En een beetje geluid? Mooi meegenomen...
Mijn autosportjaar begon deze keer in een hangar, waar Acceleration zijn perspresentatie hield. Half autosportend Nederland was van de partij, inclusief toekomstig kampioen Nigel Melker, en iedereen gaf het concept het voordeel van de twijfel. En The Hoff blijft een merkwaardige aantrekkingskracht houden. Het werd desondanks een moeilijk eerste jaar, met enkele afgelastingen, ook doordat Enzo Coloni met zijn rivaliserende Auto GP niet door de knieën ging.
Een weekje later maakte ik mijn debuut als rallynavigator! Voor Octane nam ik deel aan de Winter Trial door Zweden en Noorwegen, in het kader van participerende journalistiek. Het werd een geweldige week. Ik stapte in bij Chris Westland en die stuurde zijn BMW 1602 zonder schade van Kopenhagen naar Oslo. Natuurlijk maakte ik alle beginnersfouten, maar er zaten ook dagen bij dat we hoog in het klassement eindigden. Mooi was ook de ontmoeting met Arne Hertz, een van de beste navigatoren aller tijden.
Kort daarop was het opnieuw rally dat de klok sloeg. Sterker nog, de volgende Octane-reportage ging over de London-Sydney Marathon van 1968, de langste rally aller tijden. We herenigden de originele equipe David van Lennep/Peter Hissink en de teambaas van toen, Rob Koch, met een van de DAF 55's die de monsterrit overleefden. Heel even leken de Weerterbergen op de Australische outback...
Maart bleef de maand van de modder, want halverwege de maand was het tijd voor de eerste Nederlandse trial van de Dutch Vintage Sports Car Club. Met andere woorden: met je pre-war de blubber in. Het werd een verbluffende dag, die niet voor iedereen even schoon afliep...