Formule E: Aan de vooravond van een technische evolutie of revolutie?
De accu's zijn zeker niet ongevaarlijk gezien de waarschuwing.
Accu
De autosport staat bekend om haar innovatie. "Wij gebruiken nu best wel een behoorlijk grote accu. Maar waar staan we binnen vijf of tien jaar? De accu's zijn misschien wel de helft kleiner en kunnen misschien wel de dubbele afstand afleggen. Wij weten het niet. Dit maakt het juist zo spannend. Eén ding is zeker. De technologie gaat alleen maar beter worden" zegt Bird.
Teams
De teams zijn de afgelopen weken en maanden op www.autosport.nl regelmatig onder de aandacht gebracht. Vanuit Nederlands standpunt kijken we als eerste naar China Racing dat door de Spanjaar Adrian Campos en Steven Lu gerund wordt. Het noodgedwongen F1 vertrek van Nelson Piquet Jr. heeft hem op diverse terreinen een completere coureur gemaakt. Waarschijnlijk zal hij zich snel aan de omstandigheden aanpassen. Ook voor Ho Pin Tung is dit natuurlijk nog een gouden kans om zichzelf nogmaals op de eenzitter landkaart te zetten.
Het team van Abt behoort met ontwikkelingscoureur Lucas di Grassi zeker tot de favorieten.
Audi Sport Abt
Het team van Abt beschikt over de steun van Audi en beschikt over Daniel Abt en Lucas di Grassi. Laatstgenoemde heeft voor de Formule E ontzettend veel ontwikkelingswerk verricht. De Braziliaan heeft hierin ontzettend veel persoonlijke inspanning in dit kampioenschap geïnvesteerd en zou wel eens een potentiele titelkandidaat kunnen zijn.
Amlin Aguri
Bij Amlin Aguri(het team van voormalig F1 coureur Aguri Suzuki) beschikt men over de diensten van Katherine Legge, Takuma Sato en Antonio Felix Da Costa. Katherine Legge leek in de DTM bij Audi nooit echt uit de verf te komen maar deed het destijds in Champcar niet verkeerd. Ook met de revolutionaire Deltawing in het Tudor Sportscarkampioenschap lijkt zij enigszins haar vorm teruggevonden te hebben.
Op een normaal circuit konden de auto's best wel spectaculair zijn. Maar hoe gedragen ze zich op een stratencircuit?
Andretti Autosport
Een verrassing was natuurlijk de deelname van Andretti Autosport aan het Formule E kampioenschap. Voorlopig is de Fransman Franck Montagny de eerste rijder en die behoeft eigenlijk gezien zijn CV in Indycar en sportscars geen nadere introductie. Ryan Hunter Reay of Matthew Brabham werden gedurende lange tijd als eventuele tweede rijder genoemd. Juist vandaag werd bekend dat de Fransman Charles Pic voor het team getekend heeft.
Dragon Racing
Met de komst van Dragon Racing en Andretti Autosport kan ik me persoonlijk niet aan de indruk onttrekken dat er mogelijk toch wel wat politieke druk vanuit Washington is geweest om aan dit kampioenschap deel te nemen. Oorspronkelijk hadden Sebastien Bourdais en Mike Conway bij het team getekend. Die moesten door verplichtingen elders inmiddels alweer afhaken. Als vervangers werden de Belg D'Ambrosio en de Spanjaard Oriol Servia aangetrokken. Indycarcoureur Servia beschikt over enorm veel ervaring. D'Ambrosio is vaak te wisselvalling in zijn resultaten.
-
Het team van E-Dams Renault mag zeker niet onderschat worden.
E-dams Renault
Het team dat eigendom is van Alain Prost en Jean Paul Driot beschikt over Nicolas Prost en Sebastien Buemi als coureurs. Buemi mag in de F1 misschien niet geheel uit de verf gekomen zijn maar is wel een completere coureur geworden zowel in eenzitters als sportscars. Nicolas Prost is meer een sportscarrijder die het bij Rebellion ontzettend goed doet. In de Formule auto's was het toch allemaal iets minder.
Mahindra Racing
Het Indiase Mahindra Racing dat eigendom is van de Mahindra groep houdt zich in de motorsport met MotoGP en Moto 3 bezig maakt nu een verrassende stap richting autosport omdat Formule E binnen hun filosofie past. Bruno Senna is zeker geen onbeschreven blad en Karun Chandhok hoort natuurlijk bij het Indiase Team.