Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Regional

Eurocup FR2.0: Steijn Schothorst: “Zoek het probleem bij jezelf, dan is de oplossing dichterbij”

wsr-spa-14-sun-13

Steijn Schothorst zit in zijn derde seizoen Eurocup Formule Renault en is terug op het oude nest van Manor MP Motorsport. Is dat derde jaar voor Schothorst een kwestie van 'make or break'? AUTOSPORT.NL sprak in Spa met over zijn wensen en verwachtingen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Aan het begin van het gesprek blikken we terug op zijn uitspraken van precies een jaar geleden. Toen zei hij tegen AUTOSPORT.NL dat hij een streep onder de formuleauto's zou zetten als hij niet goed genoeg zou blijken te zijn. Het feit dat hij opnieuw een seizoen Formule Renault 2.0 doet, duidt blijkbaar op het tegendeel, althans naar zijn eigen gevoel. "Ja, aan het eind van jaar hebben we natuurlijk alles goed geëvalueerd. Sinds dat weekend in Spa hebben we een paar goede weekenden gehad, zeker in het NEC, maar ook in de Eurocup, waarin ik in Rusland op het podium eindigde. Toen kreeg ik de kans bij MP op een goeie deal voor twee kampioenschappen. De tests die we samen deden, liepen erg goed. Toen hebben we besloten om nog een jaar te doen."

wsr-spa-14-fri-37

Heeft zo'n vol programma van Eurocup en NEC zin? "Ja, je komt beter in je ritme, al moet je in het begin wel compromissen sluiten: je mist een paar collectieve testdagen voor de Eurocup. Gelukkig heb ik dat een beetje kunnen compenseren door alle extra winterkilometers in de Toyota Racing Series. Ik ben blij dat ik weer naar Nieuw-Zeeland ben gegaan. De resultaten waren niet zo goed, maar ik heb wel twee races gewonnen en weer veel geleerd."

wsr-spa-14-sat-2

Heeft hij ooit overwogen om de Formule Renault 2.0 maar gewoon achter zich te laten en zijn geluk een klasse hoger te beproeven? Hij zou niet de eerste zijn die daarvoor kiest. "Nee, daar heb ik geen seconde over nagedacht", zegt Schothorst beslist. "Dat vind ik verbranden van geld. Of je nu meer pk's hebt of meer downforce, rijden op de limiet blijft rijden op de limiet. Ik vergelijk 't altijd met Robin en Stoffel: kampioenen in de Eurocup en ze worden in hun eerste jaar meteen kampioen en tweede in de Formule Renault 3.5. Jongens die 't hier niet halen, halen 't ook niet in FR3.5."

wsr-spa-14-sat-28

Wat is zijn oordeel over het seizoen tot nu toe? "NEC gaat heel goed, ik sta bovenaan in de punten. Eurocup is een ander verhaal: we hebben een paar grote problemen in de auto gevonden. Dat ligt niet aan het team, het was puur een mechanische fout van de fabrikant. Daar hebben we mee gereden op Motorland, maar dat is eruit gehaald. Dat betekent dat we nu een stap kunnen maken." Terwijl we Steijn fotografeerden terwijl hij met engineer Tony Shaw zijn data doornam, hoorden we wel regelmatig het woord 'onderstuur' vallen. "Ja, met name in de langzame bochten. Dat is nog wel een probleem waaraan we moeten werken."

wsr-spa-14-fri-39

Over Tony Shaw gesproken, de engineer van Manor MP die al met zo veel groten heeft gewerkt: hoe voelt het om terug te zijn op het oude nest? "Dat voelt fijn. Het is dicht bij huis, dus ik kan lekker veel tijd doorbrengen in de werkplaats. Ik zit er in principe elke dag en dan heb ik de weekenden vrij – behalve als ik moet racen natuurlijk! Net als twee jaar geleden werk ik weer met Tony, en daarnaast met een monteur die hiervoor met Jordan King heeft gewerkt."

wsr-spa-14-sat-25

In overleg met Tony Shaw (midden).

Wie moet hij verslaan om kampioen te worden? "Allemaal!", lacht Schothorst. "Weet je, het is zó lastig om één tegenstander aan te wijzen. Kijk naar Dennis Olsen: die was twee keer de snelste in de vrije training op Motorland, daarna kwalificeert hij zich als 15e." Om vervolgens op Spa alsnog op zaterdag te winnen, maar dat wist Schothorst nog niet op het moment van spreken. "Ik kan zo zes jongens noemen die de titel kunnen winnen. Daarnaast is je teamgenoot altijd je eerste tegenstander. Gelukkig is Andréa een goede teamgenoot: we kunnen goed samenwerken en we hebben relatief verschillende rijstijlen, zodat we uit de data van elkaar kunnen leren."

wsr-spa-14-sat-29

En het is bepaald geen eenvoudige klasse, die Formule Renault 2.0, zeker de Eurocup niet, leggen we aan hem voor. Zelfs Nyck de Vries is aan zijn derde jaar begonnen en die kwam toch als een van de allergrootste kartbeloften de autosport in. "Precies. Nyck doet het nu enorm goed, maar dat ook hij niet zomaar kampioen wordt, bewijst hoe moeilijk deze klasse is. Kijk ook naar wie er nu in de Formule 1 zitten. Vrijwel alle toppers komen hiervandaan. Waar 't dan in zit als je de titel wilt? In de constantheid van zowel team als coureur. Nee, pech werkt niet mee, maar ik denk dat iedereen over een heel seizoen zijn verdiende portie pech meekrijgt. Het heeft ook geen zin om pech de schuld te geven. Je kunt 't probleem beter bij jezelf zoeken, dan is de oplossing dichterbij."

wsr-spa-14-sat-7

Die constantheid die Schothorst noemt, is dan ook zijn voornaamste doel voor het seizoen. "Zo veel mogelijk podiums, da's één. Het seizoen is echt geslaagd als ik poles pak en races win. Bij voorkeur in de Eurocup, maar vergis je niet in het NEC. Dat is weliswaar minder sterk in de breedte, maar de top is even goed. Als je in het NEC een foutje maakt in de kwalificatie, kun je nog in de toptien staan, in de Eurocup lig je dan meteen 20 plaatsen terug. Vooral hier op Spa, met 40 auto's op de baan."

wsr-spa-14-sat-8

En als hij nu een test aangeboden in de Formule Renault 3.5, grijpt hij die kans dan met beide handen aan? "Dat hangt helemaal van de prijs af, ik reken 't toch om naar de prijs per rondje. Sommige van die tests worden wel heel dure rondjes. Eerst maak ik het seizoen af en dan komt het volgende echte evaluatiemoment in oktober. Ik hoef geen kampioen te worden, maar ik moet wel hoog zijn geëindigd in het kampioenschap en races gewonnen hebben om serieus naar een klasse hoger te kijken. Niet alleen naar FR3.5, maar ook naar bijvoorbeeld GP3. Ja, dan moet ik wel leren omgaan met andere banden, maar dat moet je op een gegeven moment toch..."

wsr-spa-14-sat-27

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet