Dragracing: Dubbelslag voor Hakan Nilsson in Mantorp
Håkan Nilsson is de grote winnaar geworden van het Veidec Festival. Niet alleen won de door Veidec gesteunde rijder in de koningsklasse de naar zijn sponsor vernoemde wedstrijd, Nilsson nam op Mantorp Park ook de leiding in de tussenstand van het FIA Top Fuel kampioenschap. De Zweden deden het toch goed op eigen bodem. In zes van de acht FIA en UEM klassen ging de winst naar een Zweedse rijder. De Nederlanders konden niet tot hoge klasseringen komen.
tekst en foto's: Remco Scheelings
Onder de naam Veidec Festival werd in Mantorp Park de derde ronde van het FIA (auto’s) en UEM (motoren) Europees Kampioenschap Drag Racing afgewerkt. In alle klassen stond een recordaantal deelnemers aan de start. De Top Fuel-klasse haalde met maar liefst dertien auto’s zelfs een nooit eerder vertoond aantal. Hoewel de onderlinge verschillen in alle klassen minimaal waren, bleven door de hoge lucht- en baantemperaturen recordtijden uit. Alleen in de Pro Modified-klasse verbeterde Michael Gullquist het Europees snelheidsrecord en bracht het op 367 km/u (228 mph).
Lex Joon
Verrassende pole
Met dertien Top Fuel-deelnemers voor acht beschikbare eliminatieplaatsen brandde de strijd al tijdens de kwalificatie los. Grootste slachtoffer werd voormalig Europees kampioen Andy Carter. De Engelsman bleef met een tijd van 5,77 seconden steken op een elfde plaats. Hoewel officiële mededelingen nog niet gedaan zijn, werd de dragster (eigendom van Rune Fjeld) op zondag al van de B&Q sponsorstickers ontdaan en lijkt het nagenoeg zeker dat Carter niet meer voor Rune Fjeld Motorsport in actie zal komen. Omdat de Engelsman ook nog over een eigen auto beschikt zal hij het seizoen vermoedelijk met deze dragster afmaken. Een verrassend sterke kwalificatie reed local hero Micke Kagered door als enige rijder met 4,94 seconden de vijfseconden-grens te doorbreken. Regerend Europees kampioen Lex Joon bleef met 5,09 seconden steken op een zesde plaats. De Nederlander had de pech dat bij twee van zijn vier kwalificatieruns de tijdwaarneming alle dienst weigerde. Uit de onboard computergegevens kon worden opgemaakt dat de run vermoedelijk een tijd van net onder de vijf seconden zou hebben opgeleverd, goed voor een tweede positie….
Winnaar Nilsson geflankeerd door teameigenaren en crewchiefs Per en Karsten Andersen
Verdiende winst
In de eerste eliminatieronde stelde de nummer acht uit de kwalificatie, Håkan Nilsson zijn kandidatuur voor de eindzege. Het duo Per en Karsten Andersen had voor de wedstrijddag blijkbaar de juiste set up gevonden. In een prachtige run schakelde Nilsson in 4,86 seconden Kagered (4,91 seconden) uit. In de halve finale bracht een 4,93 seconden Nilsson voorbij Thomas Nataas, de winnaar van de wedstrijd in Finland. Aan de andere kant van de eliminatieladder werd Joon al in de kwartfinale uitgeschakeld door Urs Erbacher. Hoewel de Zwitser kort voor de finish zijn motor opblies hield hij voldoende snelheid om een eveneens met problemen (koppakking en gebroken voorkant van de blower) kampende Joon voorbij te streven. Ten koste van Tommi Haapanen (in de eerste ronde verrassend te sterk voor Tommy Möller) en een tweede motor bereikte Erbacher vervolgens ook nog de finale. Daarin was het voor Erbacher met alweer een kapotte koppakking na enkele meters al afgelopen terwijl Nilsson in 4,91 seconden probleemloos en snel naar de finish reed. Daarmee kende de koningsklasse met de snelste en meest constante man een terechte winnaar die het feestje van team- en evenementsponsor Veidec extra luister bijzette. Door zijn zege is Nilsson nu ook opgerukt naar de eerste plaats in het kampioenschap.