DNRT: Luc en Max Braams winnen in laatste kwartier Final 4 en WEK-titel
Luc en Max Braams hebben met de Las Moras II Renault Megane Trophy de Syntix Final 4 op hun naam geschreven. Vanaf de start werd de race aangevoerd door de van pole vertrokken NSC Motorsports Lamborghini Gallardo van Thierry Verstraete, Nick Catsburg, Pieter Dubois, maar met nog een kwartier te gaan moest Verstraete zijn meerdere erkennen in de snelle combinatie van vader en zoon Braams. Door hun zege pakten Luc en Max Braams ook de titel in het Syntix Winter Endurance Kampioenschap 2013-2014. Met een derde plaats algemeen ging de winst in Divisie II naar Bas van de Ven en Simon Knap in de MDM Metalak BMW, net voor hun MDM (Red Biscuit) teamgenoten Rob de Laat en Theo de Prenter. De winst in Divisie III werd opgeëist door Melvin de Groot en ook al een vader met zoon combinatie Michael en Sebastiaan Bleekemolen. Net als in de Divisie I streek ook in Divisie IV Las Moras en een Braams de winst op. Hier bleven Liesette Braams en Duncan Huisman Remon Vos en Kevin Veltman net voor.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Erik van der Schaaff, Co van der Gragt
Op Circuit Park Zandvoort werd vandaag met de Syntix Final 4 het Syntix Winter Endurance Kampioenschap 2013-2014 afgesloten. Na de crash in de kwalificatie moest Henk Thuis afzien van deelname aan de wedstrijd. Omdat het team echter een reserve Radical bij zich had, kon Pim van Riet toch aan de start verschijnen en zijn titelkansen verdedigen. Thuis werd vervangen door de op het circuit aanwezige Jaap van Lagen, maar omdat in een andere auto was overgestapt, moest het team wel van de laatste plaats vertrekken.
De start leverde ondanks dat er twee auto's zeer slecht wegkwamen gelukkig geen problemen op. Nick Catsburg nam met de Lamborghini Gallardo vanaf pole position de leiding, gevolgd door de Renault Megane Trophy van Luc en Max Braams en het identieke exemplaar van Jeroen en Pieter Schothorst en Wim en Jelle Beelen. Snel onderweg was ook de vanaf een laatste plaats vertrokken Pim van Riet, die na acht ronden al op plaats zes was aangeland.
De eerste pitstop kwam voor rekening van Van Riet die na een klein halfuur de box opzocht en daarmee op een andere pitstopstrategie kwam dan zijn concurrenten. Van Lagen nam daarbij meteen het stuur over. Catsburg toonde in de aanvangsfase zijn klasse door na 25 ronden het gehele veld al op een ronde te hebben gezet.
Na een uur kwam de Lamborghini binnen en nam Thierry Verstraete, zonder de leiding te verliezen, het stuur over. Op plaats twee de McGregor Megane van Schothorst/Beelen. Na een uur en een kwartier was de eerste serie pitstops achter de rug en kon de tussenbalans worden opgemaakt. Aan de leiding de NSC Lamborghini, gevolgd door Van Lagen die met zijn Radical ruim elf seconden per ronde inliep op de leidende Verstraete. Op de derde plaats de McGregor Megane en op vier hun constant rondgaande teamgenoten Max en Luc Braams. Opgerukt naar plaats vijf algemeen de leider in Divisie II, Bas van de Ven/Simon Knap met de MDM Metalak BMW, gevolgd door Karlina Stala/Danny Brand met de Radical. Op zeven de nummers twee in Divisie II, de equipe Rob de Laat/Theo de Prenter met de MDM Red Biscuit BMW.