Sportscars: Alex Gurney zet Gainsco-Corvette DP op pole in Daytona (upd: technische diskwalificatie kost Audi-team pole in GTD-klasse)

Alex Gurney was snelste in de kwalificatie met de Gainsco-Bob Stallings-Corvette DP
Een ronde van 1:38,270 minuten was genoeg voor Alex Gurney in de Nr. 99-Gainsco-Bob Stallings Racing-Corvette DP om de pole-position voor de 52e editie van de Rolex 24 at Daytona voor zich op te eisen. Met zijn snelste rondetijd was de zoon van oud-coureur Dan Gurney ruim twee tienden van een seconde sneller dan Richard Westbrook in de Spirit of Daytona-Corvette DP. Daarmee bezetten Corvettes de volledige eerste startrij. Enigszins verrassend was het feit dat Scott Mayer in de Starworks-Riley DP de derde tijd reed. Pole-sitters in de overige klassen zijn Colin Braun (Core Autosport-Oreca, PC), Marc Goossens (SRT Motorsports-Viper GT3-R, GT Le Mans) en Christopher Haase (Paul Miller Racing-Audi R8 LMS, GT Daytona). Enkele uren na de sessie raakten drie teams hun oorspronkelijke startplaatsen kwijt als gevolg van technische diskwalificaties, daaronder ook het pole-winnende Audi-team in de GTD-klasse. Hier vertrekt nu de Scuderia Corsa-Ferrari vanaf pole, dankzij een snelste tijd van Toni Vilander.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink
Dat de Daytona Prototypes ondanks de reglementsaanpassing van eind vorige week over één enkele ronde nog aanmerkelijk sneller waren dan de LMP2-auto's lag in de lijn der verwachting. Dat de snelste LMP2-auto in de kwalificatie, de MuscleMilk-Pickett-Oreca-Nissan, gereden door Lucas Luhr, niet verder zou komen dan de elfde plaats, is echter naar alle waarschijnlijkheid niet wat de organisatie in gedachten had. Toch had pole-sitter Alex Gurney een wat andere kijk op de situatie: "Natuurlijk verrast dit resultaat me wel enigszins, maar als je kijkt naar de hele race is het een ander verhaal. De LMP2's kunnen langer met hun banden doen en rijden langer op een tankinhoud. Ik denk dat het verschil over de hele race gezien wel meevalt." Gurney, wiens vader Dan in 1963 de sportwagenrace in Daytona won – destijds was het nog een drie-uursrace – was erg blij met zijn pole-position. "Dit komt op een heel goed moment voor ons. Voorlopig hebben we slechts budget voor vijf races, we hebben als team nog geen programma voor het hele seizoen, maar Bob Stallings en het hele team werken er hard aan. Dit helpt zeker."

Colin Braun kwalificeerde het snelst in de PC-klasse
Pole in de PC-klasse ging te elfder ure naar Colin Braun in de Core Autosport-Oreca. Lange tijd leek Renger van der Zande in de snelste van de beide Starworks-auto's op de pole in de klasse af te stevenen, maar in de slotfase van de sessie werd zijn snelste tijd geklopt door Braun. Voor de Amerikaan was het niet de eerste pole in Daytona: hij was er al een keer snelste in de kwalificatie voor de Campingworld Truck Series-NASCAR-klasse in 2009. Renger van der Zande was ook wel tevreden met de tweede plaats: "We hebben nog steeds wat problemen met de stuurbekrachtiging, dus zo beschouwd is dit geen verkeerd resultaat", aldus de Nijmegenaar.

Renger van der Zande greep net naast de pole, maar was niet ontevreden