Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

Div: Manthey-Porsche wint 24u Nurburgring, klassezege Carlo van Dam (upd)

24h_porsche_eerste_uren
De Manthey-Porsche wist uiteindelijk de voltallige concurrentie achter zich te houden

Voor de vijfde keer in zes jaar heeft Manthey Racing voor Porsche de 24-uursrace op de Nürburgring gewonnen. Voor in totaal 250.000 bezoekers stuurde Timo Bernhard de geel/groene Porsche 911 GT3 RSR met het startnummer 18 na 24 uur, 1 minuut en 51,598 seconden racen als winnaar over de eindstreep. De winnende afstand van 156 ronden, oftewel 3.958,968 kilometer, betekende een nieuw record in de historie van de 24-uursrace op het Eifelcircuit, die dit jaar zijn 39e editie beleefde. Bernhard deelde de Manthey-Porsche met Lucas Luhr en Romain Dumas. De winnaars van vorig jaar, het BMW-kwartet van Jörg Müller, Augusto Farfus, Uwe Alzen en Pedro Lamy, eindigde met een afstand van 4,37 minuten als tweede. Christiaan Frankenhout had met zijn teamgenoten Lance David Arnold, Alexander Margaritis en Christopher Brück lange tijd uitzicht op de derde plaats, maar een pitstop als gevolg van een gebroken wiellager links achter haalde zo’n drie kwartier voor het einde een streep door hun illusies. Na reparatie werd de Heico-Mercedes nog als zevende geklasseerd. Zo werd Jeroen Bleekemolen met de Black Falcon-SLS AMG de beste Nederlander in de einduitslag. Samen met zijn teamgenoten Kenneth Heyer, Thomas Jäger en Jan Seyffarth eindigde hij als zesde. Een prachtig succes was er ook voor Carlo van Dam, die samen met Yoshida Toshihiro, Kota Sasaki en Marcel Engels in de fabrieks-Subaru Impreza WRX de overwinning in de klasse SP3T behaalde. Het team eindigde als 21e overall.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

24h_timo_bernhard_vreugde
Blijdschap voor Timo Bernhard na zijn vijfde overwinning in de 24-uursrace van de Nürburgring

Voor Manthey Racing, op een steenworp afstand van de Nürburgring gehuisvest op het industrieterrein van Meuspath, was de overwinning in de 24-uursrace van dit jaar mede het resultaat van de strategie van teambaas Olaf Manthey. Deze schreef voor de race zowel een Porsche 911 GT3 R in de SP9-GT3-klasse als een 911 GT3 RSR in de SP7-divisie in. Daarbij ging het om twee uiterlijk nagenoeg identieke auto’s, afgezien van de gebruikelijke verschillen tussen de R en de RSR, met precies dezelfde rijdersbezetting, bestaande uit Marc Lieb, Timo Bernhard, Romain Dumas en Lucas Luhr. Van dit kwartet hadden Lieb, Bernhard en Dumas ook al een belangrijk aandeel in de eerdere Manthey-overwinningen, terwijl Luhr als vervanger voor de nog steeds revaliderende Marcel Tiemann aan boord werd gehaald. “We beginnen gewoon met beide auto’s en dan zien we wel hoe het loopt. Ik hoop alleen niet, dat Olaf beide auto’s al te lang laat doorrijden, want dan wordt het voor ons allemaal een 48-uursrace”, grapte Marc Lieb voorafgaand aan de race. Hij hoefde zich geen zorgen te maken, want na twee uur en 13 ronden gaf Manthey de opdracht om de 911 GT3 R in het rennerskwartier te parkeren. Vanaf dat moment gold de volledige aandacht van het team de 911 GT3 RSR, die inderdaad de snelste auto van de twee bleek.

24h_muller_hendrickx
Jörg Müller en de Nederlandse engineer Jacques Hendrikse konden blij zijn met de tweede plaats voor de Schnitzer-BMW

Schakelaar brandstofpomp op 'uit'
De Manthey-Porsche reed het grootste deel van de race aan de leiding, waarbij het enige serieuze probleem wat tijdverlies bij een pitstop op zaterdagavond was: iemand had in de pits per ongeluk de schakelaar van de benzinepomp op ‘uit’ geschakeld, waardoor er geen brandstof kon worden bijgevuld. “Daarbij verloren we zo’n 30 seconden”, vertelde Lucas Luhr. “Dat had de race kunnen beslissen.” Uiteindelijk bracht het incident de zege voor Manthey echter niet meer in gevaar. De Schnitzer-BMW met het winnende team van vorig jaar eindigde ditmaal als tweede, ondanks een tijdstraf van drie minuten vanwege een door Pedro Lamy veroorzaakte aanrijding in de avond. Een mooi afscheidscadeau voor de scheidende sportdirecteur dr. Mario Theissen en wellicht ook voor BMW bij de lange-afstandsklassieker in de Eifel, want of het raceprogramma met de M3 GT volgend jaar naast de DTM-deelname van BMW wordt voortgezet, staat nog niet vast. Wie echter de passie van Schnitzer-teammanager Charly Lamm voor de lange-afstandsracerij kent, begrijpt dat de Beier er alles aan zal doen om op de een of andere manier ook in de toekomst van de partij te zijn.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet