Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Ook safetycar en rode vlag kunnen Vettel niet stoppen

vettel

Sebastian Vettel heeft alweer een race gewonnen en dit keer de prestigieuze Grand Prix van Monaco. Dat ging echter niet zo gemakkelijk, want Button leek vandaag de snelste. Button werd echter gedwarsboomd door een safetycar en viel terug naar p3. In de slotfase leek zich een spannend duel tussen de drie koplopers te ontspinnen, maar een crash met Alguersuari en Petrov verstierde dit feestje. Met nog zes ronden te gaan werd de race stilgelegd. Na de herstart was de angel uit het gevecht en kon Vettel alweer zijn vijfde overwinning van het jaar binnenhalen. Op dit tempo lijkt het kampioenschap dit jaar al vroeg beslist te worden.

Tekst: Daan Jeuken

Gewijzigde startopstelling
De startopstelling is na de kwalificatie nog enigszins gewijzigd. Lewis Hamilton was in de kwalificatie al ongelukkig, maar hij sneed bij zijn snelste tijd ook nog eens de chicane af en daarvoor is zijn snelste (en enige) Q3-tijd is afgenomen. Dit werpt hem terug naar p9. Sergio Pérez kan vandaag niet meedoen vanwege de hersenschudding die hij opliep bij zijn crash in Q3. Daardoor schuift het veld achter hem (vanaf p11) een plaatsje door.

Vooraan is er niets veranderd: Vettel start vanaf pole, met Button en Webber op zijn hielen. Button staat aan de vieze kant van de baan en dit betekende de afgelopen jaren een positie verlies. Dat overkomt Button niet, hij blijft tweede. Mark Webber verliest wel een plek aan Fernando Alonso. Rosberg schiet naar voren en pakt p5, terwijl Michael Schumacher zijn auto bijna laat afslaan en vanaf p5 terugvalt naar p10. De recordkampioen verrast Hamilton echter door hem in de hairpin aan de binnenkant voorbij te steken en p9 te grijpen.

Vettel adieu
Het tempo dat Sebastian Vettel in de openingsfase rijdt is een stuk sneller dan dat van Jenson Button. De Brit is de leider al snel uit het oog verloren en in vijf ronden heeft Vettel al bijna evenveel seconden voorsprong. Na deze vijf ronden consolideert het onderlinge verschil echter, Vettel wordt namelijk gevraagd het rustig aan te doen met zijn banden.

Wat moet Hamilton?
Lewis Hamilton krijgt achter Michael Schumacher het échte Monaco-gevoel. Hamilton zou het tempo van Vettel moeten kunnen rijden, maar zit vast achter de Mercedes, verliest elke ronde drie seconden en kan maar geen gaatje vinden. Op het rechte stuk mag hij dan wel zijn DRS-gebruiken, maar dat rechte stuk is zo kort dat dit ook weinig uitricht. En dus zullen ze in de McLaren-garage al aan het brainstormen zijn over een alternatieve strategie. Maar vroeg stoppen betekent vast komen zitten achter een nóg trager iemand. Banden sparen en lang doorrijden lijkt dan ook het devies.

Inhalen in Monaco: het kan!
Inhalen in Monaco was onmogelijk, maar DRS blijkt toch net een beetje marge te geven. Lewis Hamilton heeft een paar ronden gekeken, maar in ronde 10 zit hij op start/finish heel dicht op de staart van Schumacher, duikt hij in de binnenbocht en verrast hij Schumacher daar. Schumacher had net geroepen dat hij problemen had met zijn achterbanden en dat blijkt als Rubens Barrichello een ronde later ook zomaar voorbij gaat aan Schumacher. De Duitser besluit naar binnen te gaan en naast nieuwe banden ook een nieuwe neus te halen. Dit kost hem echter wel veel plaatsen, hij valt terug naar p21.

Problemen voor Rosberg
Michael Schumacher is niet de enige Mercedes met bandenproblemen, ook Nico Rosberg staat zwaar onder druk van Felipe Massa. De Braziliaan beschadigt een beetje dom zijn voorvleugel op de achterkant van Rosberg, maar dan nog is de Ferrari sneller. Het verschil is zelfs zo groot dat Massa in het bochtige laatste deel van het circuit voorbij gaat aan de Mercedes. Pastor Maldonado, verrassend goed rijdend, profiteert ook en pakt de zesde plaats.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet