Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Superleague Formula

Superleague Formula: Superleague ondergaat een gedaantewisseling (update)


480_Wim_Coeckelbergs

De PSV-auto heeft onderdak bij het Azerti-team van Wim Coeckelberg gevonden, waar hij in het eerste seizoen ook al was ondergebracht. Coeckelbergs was heel eerlijk over dat eerste jaar. “De auto van Yelmer was een van de langzaamste van het hele pak. Dat was een feit. Maar intussen hebben we als team heel veel geleerd. Bovendien is de auto ook steeds verder geëvolueerd. Wij kunnen nu een winnende auto neerzetten. Dat hebben we vorig jaar met het kampioenschap van Davide Rigon (RSC Anderlecht) wel laten zien. En met Yelmer gaan we zeker weer hoge ogen gooien. Ik weet dat hij heel goed en snel is, en bovendien heel erg gefocust”.

480_sf_cockpit

Echte World Cup
Nog even terug naar het nationale concept. Heeft dat nu echt zoveel meerwaarde? Wie de A1GP heeft gevolgd weet daar alles van, althans voor zover het de toeschouwers/supporters betreft. Maar het gaat verder, mits de juiste mensen de kar trekken. Lee van Dam, bekend van ondermeer de Moto GP races, de Racing Days en de Bavaria City Racing in Moskou, werkt niet alleen hard aan de Nederlandse ronde van de Superleague op Assen, maar organiseert ook een race in Rusland, op het circuit van Smolensk. Bovendien heeft hij destijds in Brazilië Moto GP races georganiseerd en met zijn contacten daar zet hij daar nu ook twee SF-races op, op Curitiba en op het door Herman Tilke ontworpen Goiânia, een circuit op ruim 200 km ten noorden van Sao Paulo, waar Van Dam in de 80-er jaren 3 jaar lang Moto GP races organiseerde. Van Dam is nu dus rechtstreeks betrokken bij 4 van de 8 geplande Superleague Formula World Cup races. Inderdaad, van de oorspronkelijke 12 rondes zijn er nog maar 8 overgebleven. Afgevallen zijn Estoril, Navarra, Magny Cours en Donington, als gevolg van een conflict dat de SF-organisatie met SRO heeft gekregen, waarmee men samenwerkte met een combinatie FIA GT1 - Superleague. De enige Europese races zijn nog die in Assen, Zolder en dus een nieuw evenement in Rusland. Maar daar tegenover staan wel 5 rondes in Brazilië (2x), China, het Midden Oosten (Qatar) en Nieuw Zeeland. Zoals een echte World Cup betaamt.

480_sf_Yelmer_pits

Lee van Dam was vorig jaar al heel ver met de A1GP ronde op Assen toen de stekker eruit werd getrokken. En hij heeft lumineuze ideeën uitgewerkt. Zo zou er een ambassadedorp komen, met hospitaliy-ruimtes voor de vertegenwoordigingen van de deelnemende landen. “Een ideaal concept voor onderlinge diplomatieke contacten in een gemoedelijke, sportieve context. Ik had al diverse aanmeldingen binnen”, zo laat hij weten. “En dan nog iets anders: als je een eigen, nationale bolide hebt, is het aantrekken van sponsors ineens een heel stuk makkelijker geworden. Al valt het in deze tijden nog steeds niet mee. Maar dat gaat over niet al te lange tijd ook wel weer de goede kant op”.

The All Blacks
Het nationale concept dus. Atech-Reid was de eerste die een nieuwe coureur aankondigde, de Tsjech Filip Salaquara, die in 2007 en ’08 voor zijn land uitkwam in de A1GP. Teambaas Anthony Reid weet te melden dat er voor hem een Tsjechische auto gaat komen, in de nationale kleuren met een voetballink naar Spartak Praag. Verder staan er auto’s voor Qatar en Rusland op het programma en mogelijk een Chinese auto en een “All Black’ Nieuw Zeelandse. Blijft het een interessant vraagstuk welke voetbalclubs er gaan afvallen, want er zijn maar 19 wedstrijdauto’s plus 2 reservewagens. Waarvan er vorig jaar in China in het nationale rood eentje als extra werd ingezet voor de onbekende Chinese coureur Ma Qihnhua. Toen al zonder relatie met een Chinese voetbalclub. Volgens Reid is het overigens niet zo dat er per land maar 1 voetbalclub kan meedoen. Twee Spaanse auto’s in de kleuren van Atletico Madrid en Sevilla FC blijft dus een mogelijkheid. En in Assen, jawel, twee oranje bolides, een voor Yelmer Buurman en een voor Robert Doornbos.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet