Div: Sensationele Ferrari-zege op de Nürburgring
Voor het eerst in de 35-jarige geschiedenis van de VLN Langstreckenpokal zegevierde een Ferrari. De Hankook Farnbacher Ferrari 458 van de combinatie Jamie Melo/Marco Seefried pakte een sensationele overwinning. In de allerlaatste ronde versloeg de Braziliaan Melo Nürburgring expert Marc Lieb met een verschil van slechts 0.814 sec. na 6 Uur racen!
Tekst en Foto’s Willem J. Staat
Jamie Melo schrijft geschiedenis. Voor het eerst wint Ferrari een VLN wedstrijd op
de Nordschleife. Een unieke prestatie van de Hankook Farnbacher Racing F458!
Ferrari schrijft historie in de VLN
De Braziliaan Jamie Melo versloeg na 6 uur wedstrijd Nordschleife expert Marc Lieb met een verschil van 0.814 seconden. Melo, die de laatste stint voor zijn rekening kwam, reed pas voor de tweede maal in zijn carrière op de Nordschleife. Als een ware “Ringmaster” bezorgde hij Ferrari de allereerste overwinning in de 35-jarige geschiedenis van de VLN! De als tweede geëindigde Marc Lieb toonde zich na afloop in parc fermé een teleurgestelde c.q. slechte verliezer en liet zijn emoties de vrije loop. Ten overstaan van de verbouwereerde omstanders trapte Lieb meerdere malen woedend tegen de beschadigde deur van zijn Manthey Porsche GT3.
De Duitser Marc Lieb toont zich wel een heel slecht verliezer. Hij schopte van
woede meermaals tegen de Manthey Porsche. Onttroond door Ringmaster Melo,
dat deed zeer.
De wedstrijd kende een uitermate spannend begin waarin een kopgroep van meer dan tien auto’s de eerste twee uur constant van positie wisselde. Helaas moest de wedstrijd bijzonder hard ingrijpen omdat er nogal wat gele vlaggen genegeerd werden. Ruim 20 deelnemers moesten een wedstrijdronde inleveren waaronder de eerste tien geklasseerden. Het wedstrijdklassement kwam daardoor geheel overhoop te liggen. De unieke Glickenhaus Ferrari P4/5 leek even kans te hebben op een zeer goede uitgangspositie, maar eindigde uiteindelijk als veertiende. Door een splash and dash stop verloor Luca Capellari de aansluiting bij de top 10.
De Schnitzer BMW M3 GT van Müller/Priaulx/Adorf in moeilijkheden.
Aanvankelijk maakten de SLS AMG Mercedessen van Mamerow en ROWE Racing de dienst uit maar door de bestraffing van een ronde verlies veranderde de wedstrijdsituatie volkomen. Speciaal voor de 24U heeft men een z.g. Porsche-Cup klasse ingevoerd. Aanvankelijk profiteerden enkele privé-Porsches, maar in de slotfase konden zij het hoge tempo niet meer bijbenen. De Schnitzer BMW M3 GT van de combinatie Jörg Müller/Agusto Farfus/Pedro Lamy eindigde als derde. BMW Schnitzer scoorde in alle tot nu verreden wedstrijden een podiumplek. De tweede Schnitzer BMW M3 GT van de combinatie D.Müller/Priaulx/Adorf speelt na een incident in de beginfase met een andere deelnemer, eigenlijk geen rol van betekenis meer.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat
Jamie Melo schrijft geschiedenis. Voor het eerst wint Ferrari een VLN wedstrijd op
de Nordschleife. Een unieke prestatie van de Hankook Farnbacher Racing F458!
Ferrari schrijft historie in de VLN
De Braziliaan Jamie Melo versloeg na 6 uur wedstrijd Nordschleife expert Marc Lieb met een verschil van 0.814 seconden. Melo, die de laatste stint voor zijn rekening kwam, reed pas voor de tweede maal in zijn carrière op de Nordschleife. Als een ware “Ringmaster” bezorgde hij Ferrari de allereerste overwinning in de 35-jarige geschiedenis van de VLN! De als tweede geëindigde Marc Lieb toonde zich na afloop in parc fermé een teleurgestelde c.q. slechte verliezer en liet zijn emoties de vrije loop. Ten overstaan van de verbouwereerde omstanders trapte Lieb meerdere malen woedend tegen de beschadigde deur van zijn Manthey Porsche GT3.
De Duitser Marc Lieb toont zich wel een heel slecht verliezer. Hij schopte van
woede meermaals tegen de Manthey Porsche. Onttroond door Ringmaster Melo,
dat deed zeer.
De wedstrijd kende een uitermate spannend begin waarin een kopgroep van meer dan tien auto’s de eerste twee uur constant van positie wisselde. Helaas moest de wedstrijd bijzonder hard ingrijpen omdat er nogal wat gele vlaggen genegeerd werden. Ruim 20 deelnemers moesten een wedstrijdronde inleveren waaronder de eerste tien geklasseerden. Het wedstrijdklassement kwam daardoor geheel overhoop te liggen. De unieke Glickenhaus Ferrari P4/5 leek even kans te hebben op een zeer goede uitgangspositie, maar eindigde uiteindelijk als veertiende. Door een splash and dash stop verloor Luca Capellari de aansluiting bij de top 10.
De Schnitzer BMW M3 GT van Müller/Priaulx/Adorf in moeilijkheden.
Aanvankelijk maakten de SLS AMG Mercedessen van Mamerow en ROWE Racing de dienst uit maar door de bestraffing van een ronde verlies veranderde de wedstrijdsituatie volkomen. Speciaal voor de 24U heeft men een z.g. Porsche-Cup klasse ingevoerd. Aanvankelijk profiteerden enkele privé-Porsches, maar in de slotfase konden zij het hoge tempo niet meer bijbenen. De Schnitzer BMW M3 GT van de combinatie Jörg Müller/Agusto Farfus/Pedro Lamy eindigde als derde. BMW Schnitzer scoorde in alle tot nu verreden wedstrijden een podiumplek. De tweede Schnitzer BMW M3 GT van de combinatie D.Müller/Priaulx/Adorf speelt na een incident in de beginfase met een andere deelnemer, eigenlijk geen rol van betekenis meer.