Formule Ford: Michel Florie herstelt zijn gezag (lang)
Kunstgreep
Om in de First Division aan de reglementair benodigde zeven deelnemers te komen moest nu zelfs een kunstgreep worden toegepast. Bij minder dan zeven deelnemers worden namelijk geen punten toegekend voor de titelstrijd en dat wilden de betrokken partijen natuurlijk koste wat het kost voorkomen. Na de kwalificatie ging Cees van Dongen dan ook naar Venlo om daar bij Eurotech de ‘reserve-auto’ van Jan Paul van Dongen op te halen.

Zonder een meter in de Mygale 1998 gekwalificeerd te hebben zou Danny van Dongen vanaf de laatste rij starten om vervolgens na één ronde de pits op te zoeken. Cees van Dongen: “We hadden de auto in Assen ook bij ons en die kwam toen goed van pas op het moment dat de versnellingsbak van Michel Florie kapot ging. De auto is helemaal klaar. Er hoeft alleen nog olie en benzine in. Normaal rijden Cock Kool en ik er wel eens in bij historische evenementen.”

Een nieuw gezicht was er in de vorm van Dennis Veltman die na diverse succesvolle tests bij Dejo Racing en een formulewagencursus, bij hetzelfde team zijn eerste racekilometers mocht afleggen. Voor de 21-jarige karter ging het puur om het opdoen van ervaring en hij moest dan ook genoegen nemen met de Swift 1998 en gebruikte banden.
Weinig ronden nodig
In de eerste ronden van de kwalificatie was het Michel Florie die meteen met 1:45.426 seconden de snelste tijd op de klokken zette en deze pole position ook niet meer afstond. Benoit Perret deed nog wel een poging maar bleef uiteindelijk toch op 0,8 seconden van de Amsterdammer steken. Rogier Jongejans reed eveneens sterk en nestelde zich op een derde positie, gevolgd door de weer uitstekend kwalificerende Nick Catsburg.

De Kinzo-rijder was daarmee de eerste in de klasse First Division en werd zoals gewoonlijk direct gevolgd door zijn Siamese tweelingbroer Romano de Ruit. “We staan altijd en overal vlak bij elkaar. In de training mag Nick sneller zijn, als ik in de race maar weer voor lig”, aldus De Ruit. De meest opmerkelijke prestatie kwam op naam van Shirley van der Lof die met een zevende plaats erkend snelle mannen als Liroy Stuart en Auke Genemans achter zich liet. De blonde Geva-rijdster snoepte zomaar in één klap 1,4 seconden van haar tot nu toe gereden beste tijd af. Problemen waren er in het begin van de training voor Melroy Heemskerk die tot twee keer toe langzaam de pits binnenkwam. “Een boutje van de schakelstang was lam gedraaid.” Opmerkelijk waren naast de snelle tijden tevens de minimale verschillen achter Florie. Het verschil tussen Perret op plaats twee en Auke Genemans op plaats negen bedroeg niet meer dan 0,7 seconden!