Sportscars: Audi verovert FIA World Endurance Championship titel op Silverstone
Audi Sport Team Joest heeft op Silverstone het FIA World Endurance Championship gewonnen. Na hun overwinning in de 24 Uur van Le Mans wisten André Lotterer, Benoit Tréluyer en Marcel Fässler ook de 6 Uur van Silverstone op hun naam te schrijven. Het drietal bleef na 194 ronden de Toyota van Alexander Wurz, Kazuki Nakajima en Nicolas Lapierre bijna een minuut voor. De tweede Audi van Tom Kristensen en Allan McNish completeerde het podium.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR
Toyota deed haar best - maar kon Audi niet verslaan op Silverstone
In de kwalificatie hadden de beide Audi’s zich als eerste en tweede gekwalificeerd, maar direct na de start wist Alexander Wurz Tom Kristensen al te passeren. André Lotterer liep een paar seconden uit, maar al snel kwam Wurz op stoom en reed hij het gat naar de Audi R18 e-tron quattro dicht. Toen Lotterer vervolgens in het verkeer achter de Gulf Racing Middle East Lola van Fabien Giroix kwam vast te zitten, pakte Wurz zijn kans en schoof hij door naar de leiding van de wedstrijd. De Toyota-coureur liep vervolgens snel uit op Lotterer.
Omdat Audi en Toyota een verschillende pitstopstrategie hadden, losten de beide fabrikanten elkaar continue af als leiders van de wedstrijd. Al vroeg was het echter duidelijk dat Audi, net als op Le Mans, efficiënter op een tank brandstof kon rijden en dus minder vaak een pitstop zou hoeven te maken. Net voor het einde van het tweede uur hadden beide Audi’s wat problemen. De #2 verloor tijd in de pits toen de auto van de airjacks viel terwijl een van de wielen nog niet gemonteerd was en korte tijd later moest McNish nogmaals naar binnen met een langzaam leeglopende achterband. Benoit Tréluyer raakte vervolgens de GTE Am Ferrari van Tracey Krohn en kreeg daarvoor een stop&go.
De snelste ronde en een tweede plaats - een mooi resultaat voor Toyota
Na een safety car periode - om de uitgevallen Lotus LMP2 van Kevin Weeda weg te slepen - wist Nakajima Allan McNish op een ronde te zetten. Het gevecht om de leiding ging vervolgens verder tussen de Toyota met startnummer 7 en de Audi met startnummer 1, totdat met nog anderhalf uur te gaan de safety car weer naar buiten werd gestuurd nadat Jordan Tresson in de Signatech-Nissan van de baan was gegaan. De Audi kwam achter de eerste safety terecht, terwijl de Toyota achter de tweede safety car aansloot en veel tijd verloor.
Nadat de safety cars weer naar binnen kwamen was het duidelijk dat Audi zou gaan winnen. 45 minuten voor het einde van de race kwam de nummer 1 Audi naar binnen voor de laatste stop, terwijl men bij Toyota nog een extra stop zou moeten maken. Die stop kwam met nog 28 minuten op de klok en Wurz keerde met 13 seconden voorsprong op Kristensen terug op de baan en wist in de resterende ronden het verschil naar bijna 19 seconden te vergroten. Na 194 ronden kwam Wurz bijna 56 seconden achter Lotterer over de finish. De Toyota wist wel de snelste rondetijd te noteren.
Achter de fabrieksteams wist Rebellion Racing de vierde plaats te veroveren. Strakka Racing’s Danny Watts probeerde dat nog te verhinderen. De Brit kwam in de laatste ronden nog heel dichtbij, maar kwam uiteindelijk slechts een paar tienden van een seconde tekort en eindigde de race als vijfde.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR
Toyota deed haar best - maar kon Audi niet verslaan op Silverstone
In de kwalificatie hadden de beide Audi’s zich als eerste en tweede gekwalificeerd, maar direct na de start wist Alexander Wurz Tom Kristensen al te passeren. André Lotterer liep een paar seconden uit, maar al snel kwam Wurz op stoom en reed hij het gat naar de Audi R18 e-tron quattro dicht. Toen Lotterer vervolgens in het verkeer achter de Gulf Racing Middle East Lola van Fabien Giroix kwam vast te zitten, pakte Wurz zijn kans en schoof hij door naar de leiding van de wedstrijd. De Toyota-coureur liep vervolgens snel uit op Lotterer.
Omdat Audi en Toyota een verschillende pitstopstrategie hadden, losten de beide fabrikanten elkaar continue af als leiders van de wedstrijd. Al vroeg was het echter duidelijk dat Audi, net als op Le Mans, efficiënter op een tank brandstof kon rijden en dus minder vaak een pitstop zou hoeven te maken. Net voor het einde van het tweede uur hadden beide Audi’s wat problemen. De #2 verloor tijd in de pits toen de auto van de airjacks viel terwijl een van de wielen nog niet gemonteerd was en korte tijd later moest McNish nogmaals naar binnen met een langzaam leeglopende achterband. Benoit Tréluyer raakte vervolgens de GTE Am Ferrari van Tracey Krohn en kreeg daarvoor een stop&go.
De snelste ronde en een tweede plaats - een mooi resultaat voor Toyota
Na een safety car periode - om de uitgevallen Lotus LMP2 van Kevin Weeda weg te slepen - wist Nakajima Allan McNish op een ronde te zetten. Het gevecht om de leiding ging vervolgens verder tussen de Toyota met startnummer 7 en de Audi met startnummer 1, totdat met nog anderhalf uur te gaan de safety car weer naar buiten werd gestuurd nadat Jordan Tresson in de Signatech-Nissan van de baan was gegaan. De Audi kwam achter de eerste safety terecht, terwijl de Toyota achter de tweede safety car aansloot en veel tijd verloor.
Nadat de safety cars weer naar binnen kwamen was het duidelijk dat Audi zou gaan winnen. 45 minuten voor het einde van de race kwam de nummer 1 Audi naar binnen voor de laatste stop, terwijl men bij Toyota nog een extra stop zou moeten maken. Die stop kwam met nog 28 minuten op de klok en Wurz keerde met 13 seconden voorsprong op Kristensen terug op de baan en wist in de resterende ronden het verschil naar bijna 19 seconden te vergroten. Na 194 ronden kwam Wurz bijna 56 seconden achter Lotterer over de finish. De Toyota wist wel de snelste rondetijd te noteren.
Achter de fabrieksteams wist Rebellion Racing de vierde plaats te veroveren. Strakka Racing’s Danny Watts probeerde dat nog te verhinderen. De Brit kwam in de laatste ronden nog heel dichtbij, maar kwam uiteindelijk slechts een paar tienden van een seconde tekort en eindigde de race als vijfde.