Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Alonso wint knotsgekke Grand Prix van Valencia vanaf p11


Hamilton eerste stopper, Räikkönen wint weer
Vroegen we ons af of Hamilton het tempo temperde, het antwoord is nee. Hamilton moet na dertien ronden als eerste koploper stoppen. Daarna komen Kobayashi, Räikkönen en Maldonado tegelijk binnen. Daarbij doet het team van Lotus fantastisch werk door Räikkönen voor Kobayashi weer de baan op te krijgen. Dat is de virtuele p4 voor Räikkönen.

Alonso voor de groep
Fernando Alonso stopt een ronde na Räikkönen en heeft dus een ronde langer op zijn oude banden moeten rijden. Dat maakt echter niet het verschil, want Alonso komt voor Räikkönen en Kobayashi de baan op. Dat zijn dus twee plaatsen winst voor Alonso met één stop. Alonso is in zijn eerste stint dus opgerukt van p11 naar p4. Knap werk van de Spanjaard en Ferrari.

Tien man in één dikke groep
Sebastian Vettel en Romain Grosjean stoppen als laatste koplopers. Vettel komt in een heerlijk leeg veld weer de baan op, terwijl Grosjean midden in de drukte terecht komt. Er zijn namelijk mensen die nog niet gestopt zijn: Di Resta (p2), Rosberg (p3), Schumacher (p6), Senna (p7) en Webber (p8). Daar zitten Grosjean, Hamilton, Alonso, Räikkönen en Kobayashi tussen in één geweldig grote groep.

Het is nu belangrijk om in deze club auto’s snel voorbij de achterblijvers te gaan. Daar slagen Grosjean en Alonso het beste in, terwijl Räikkönen lang blijft hangen en veel tijd verliest. Het is echter ook zaak om geen schade op te lopen en dat is moeilijk in dit veld. Kobayashi slaagt hier niet in, al kan hij hier zelf niet zo veel aan doen. Hij pakt de binnenkant bij Bruno Senna wanneer die door Räikkönen wordt gepasseerd. Senna heeft echter geen rekening gehouden met Kobayashi, pakt de racelijn bij de muur en rijdt tegen Senna aan. Beide mannen moeten met schade naar de pits en met name Kobayashi’s goede race is verpest.

Grotere verschillen
Als Di Resta als allerlaatste éénstopper ook weg is, blijken de onderlinge verschillen flink opgelopen. Vettel heeft twintig tellen op Grosjean en kan van het uitzicht gaan genieten. Hamilton ligt vier tellen achter de Fransman, Alonso ligt daar weer zes tellen achter. Räikkönen heeft in het drukke middenveld vijf tellen verloren. Door Kobayashi’s terugvallen ligt Maldonado zevende, drie tellen achter Räikkönen en eveneens drie tellen voor Felipe Massa.

Alonso en Räikkönen snel
In de tweede stint zijn de verschillen weliswaar groot, maar ze worden weer kleiner. Hamilton kan op p3 het tempo niet volgen; Alonso loopt in met een halve seconde per ronde en Räikkönen loopt zelfs een halve seconde in op Alonso. We hebben nog dertig ronden, dus dat kan nog gezellig worden.

Safetycar: weg onderlinge verschillen
Klaagden we dat de onderlinge verschillen te groot waren? Daar maken Kovalainen en Vergne een einde aan. Vergne gaat de Caterham voorbij maar rijdt er dom tegenaan. Daarbij lopen beide mannen een lekke band op en dat levert een hoop puin op de baan. De wedstrijdleiding gooit de safetycar de baan op.

Dat is voor iedereen het teken om de pits in te gaan: Hamilton, Alonso, Räiikkönen en Maldonado komen tegelijk. Nu is het zaak om een goede stop af te leveren, maar bij McLaren gaat het weer mis. De krik aan de voorkant werkt niet, er is wel snel een tweede paraat, maar voordat Hamiltons voorwielen erop zitten, zijn Alonso en Räikkönen wel voorbij. Wederom kost een pitstop Hamilton veel plaatsen.

Sebastian Vettel komt een ronde na de anderen (hij was immers al voorbij de pits), maar omdat iedereen maar een maximaal tempo kan en mag rijden behoudt hij wel de leiding.

Achterblijvers mogen weg
Tegenwoordig mogen achterblijvers hun gelapte ronde goedmaken. Dat betekent dat de safetycarfase iets langer duurt, maar we wel een direct gevecht krijgen. Aan kop is dat tussen Vettel, Grosjean en Alonso, daarachter zit Ricciardo voor Räikkönen, want de Toro Rosso is pas één keer gestopt. Hamilton zit nu achter Räikkönen hij heeft Rosberg, Schumacher en Webber achter zich, allen eveneens pas één keer gestopt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet