Racing Shows: Pole position voor 44e Essen Motor Show?
De 44e editie van de Essen Motor Show heeft als thema Pole Position? Of de Essen Motor Show zich daadwerkelijk op de pole bevindt, hangt van het oordeel van media en bezoekers af. De organisatoren hebben in ieder geval het thema Sport weer als uitgangspunt genomen.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat

De Sport staat in de Grugahallen in Essen weer hoog in het vaandel. Er moeten alleen
nog wel wat chicanes overwonnen worden!
Pole position voor 44e Essen Motor Show?
De Sport staat weer centraal op de Essen Motor Show. Voor dit jaar had men als thema 100 jaar Rallye Monte Carlo gekozen, 100 jaar Juan Manuel Fangio en 100 jaar Indy 500. Een groot aantal bolides uit de historie van de beroemdste rallye ter wereld waren vertegenwoordigd. Een minpunt was het volledig ontbreken van Alpine Renault in de expositie. De geëxposeerde Porsche 911 van Björn Waldegard en Lars Helmer uit 1970 beschikte over een rechts stuur. De originele bolide over een links geplaatst exemplaar. Slordig.

De nieuwe BMW M3 DTM is natuurlijk één van de hoogtepunten op de DTM Stand.
BMW keerde zelfs terug met een eigen stand. Het begin van een nieuwe trend?
SIHA exposeerde een aantal bolides uit de carrière van de legendarische Juan Manuel Fangio, die afgelopen jaar 100 jaar zou zijn geworden. Tevens werden er een aantal bolides geëxposeerd, die in de Indy 500 een rol hebben gespeeld.

Een opengewerkte Alfa uit het Fangio tijdperk
Fabrikanten waren niet of nauwelijks vertegenwoordigd. Wel waren onder DTM-vlag Audi, BMW en Mercedes ieder met één auto van de partij. Anderzijds beschikten Renault, Skoda en Ford(lokale dealer) over een stand. Tekenend is dat er in een enquête aan de bezoekers gevraagd werd, welke merken zij weer op de Essen Motor Show terug zouden willen zien. Een duidelijk signaal van de organisatoren aan de industrie? Over het aantal geëxposeerde bolides valt niets te klagen. Wel over het feit dat de “finishing touch” toch enigszins ontbreekt. Ook op het terrein van automobilia(boeken en schaalmodellen) viel een lichte teruggang te noteren. Leveranciers van autotoebehoren deden gedurende de eerste openingsdagen uitstekende zaken.

French Racing Blue in de Rallye Monte Carlo 1952. Die werd gewonnen door de
combinatie Sydney Allard/George Warbuton.
Tekst en Foto’s Willem J. Staat

De Sport staat in de Grugahallen in Essen weer hoog in het vaandel. Er moeten alleen
nog wel wat chicanes overwonnen worden!
Pole position voor 44e Essen Motor Show?
De Sport staat weer centraal op de Essen Motor Show. Voor dit jaar had men als thema 100 jaar Rallye Monte Carlo gekozen, 100 jaar Juan Manuel Fangio en 100 jaar Indy 500. Een groot aantal bolides uit de historie van de beroemdste rallye ter wereld waren vertegenwoordigd. Een minpunt was het volledig ontbreken van Alpine Renault in de expositie. De geëxposeerde Porsche 911 van Björn Waldegard en Lars Helmer uit 1970 beschikte over een rechts stuur. De originele bolide over een links geplaatst exemplaar. Slordig.

De nieuwe BMW M3 DTM is natuurlijk één van de hoogtepunten op de DTM Stand.
BMW keerde zelfs terug met een eigen stand. Het begin van een nieuwe trend?
SIHA exposeerde een aantal bolides uit de carrière van de legendarische Juan Manuel Fangio, die afgelopen jaar 100 jaar zou zijn geworden. Tevens werden er een aantal bolides geëxposeerd, die in de Indy 500 een rol hebben gespeeld.

Een opengewerkte Alfa uit het Fangio tijdperk
Fabrikanten waren niet of nauwelijks vertegenwoordigd. Wel waren onder DTM-vlag Audi, BMW en Mercedes ieder met één auto van de partij. Anderzijds beschikten Renault, Skoda en Ford(lokale dealer) over een stand. Tekenend is dat er in een enquête aan de bezoekers gevraagd werd, welke merken zij weer op de Essen Motor Show terug zouden willen zien. Een duidelijk signaal van de organisatoren aan de industrie? Over het aantal geëxposeerde bolides valt niets te klagen. Wel over het feit dat de “finishing touch” toch enigszins ontbreekt. Ook op het terrein van automobilia(boeken en schaalmodellen) viel een lichte teruggang te noteren. Leveranciers van autotoebehoren deden gedurende de eerste openingsdagen uitstekende zaken.

French Racing Blue in de Rallye Monte Carlo 1952. Die werd gewonnen door de
combinatie Sydney Allard/George Warbuton.