BOSS GP: Voor Erik Zwart blijft BOSS GP ‘amazing’

“Die snelheid, de grip, de remvertraging, het is echt ongelofelijk. Ik heb vooraf met gewichten mijn nekspieren getraind maar na vijf rondjes begon het toch al pijn te doen”, meldt Erik Zwart met een brede grijns van oor tot oor. Op Ascari Race Resort maakte de tegenwoordig in Spanje woonachtige Nederlander in de Benetton B197 zijn rentree in de BOSS GP en genoot met volle teugen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Chris Schotanus

Voor Erik Zwart was het alweer een paar jaar geleden dat hij voor het laatst een Big Open Single Seater de sporen gaf. Op Ascari Race Resort, het circuit waar Erik tegenwoordig trackmanager is, mocht hij tijdens de Prize Giving 2011 de nodige rondjes maken met een Benetton B197. “Zo’n Formule 1-auto boezemt veel coureurs angst in. Formulewagens passen echter goed bij mijn rijstijl en ik vind ze dan ook redelijk makkelijk om te rijden. Het is echt geweldig dat ik hier op mijn thuiscircuit de kans krijg om weer eens achter het stuur van een Formule 1-auto te kruipen. Die snelheid, grip, G-krachten en remvertraging zijn echt ongelofelijk. Ik heb vooraf met gewichten mijn nekspieren getraind, maar toch begon het na vijf rondjes al pijn te doen. Ik hoop volgend jaar weer aan de BOSS GP wedstrijden mee te kunnen doen”, aldus Erik Zwart, nog nagenietend van zijn snelle ronden met de Benetton.

Late start
De nu 29-jarige Erik Zwart woonde tot zijn 25ste in Schotland maar leeft tegenwoordig in het dicht bij Ascari Race Resort gelegen Ronda. Als zoon van Klaas Zwart en broer van Paulien werd Erik al op jonge leeftijd met het racevirus besmet. Toch maakte hij pas op 20-jarige leeftijd zijn eerste meters in een raceauto. “Mijn vader begon pas op latere leeftijd actief aan de autosport en vervolgens ging alle aandacht uit naar het karten en racen van mijn oudere zus Paulien.

Op een gegeven moment vroeg mijn vader of ik een paar rondjes wilde rijden en dat ging meteen goed. Vervolgens heb ik in Engeland de Radical Cup gereden, werd in mijn eerste race vierde en eindigde bij de wedstrijd op Spa op een derde plaats. Daarna heb ik een jaartje of twee, drie met een Ascari GT3 in het FIA GT kampioenschap gereden. Een tweede plaats samen met Rory Bertram was de hoogste klassering. In die periode heb ik met de Benetton B197 ook aan zes BOSS wedstrijden meegedaan en wist er zelfs één te winnen”, aldus de terugkijkende Erik Zwart.