Formule 1: Vettel bezegelt constructeurstitel in Zuid-Korea

Met een ijzersterke tiende zege van het jaar heeft nieuwbakken wereldkampioen Sebastian Vettel ook de constructeurstitel voor Red Bull bezegeld. En dat deed Vettel in stijl, door in de allerlaatste ronde ook nog eens de snelste raceronde te rijden. De Grand Prix van Zuid-Korea vertelde eigenlijk het hele verhaal van het seizoen 2011. Sebastian Vettel eenzaam op kop, daarachter vechten Hamilton, Webber, Button en Alonso om de tweede plaats. Dit gevecht kende geen laatste climax, de onderlinge verschillen waren klein, maar positiewisselingen in de laatste ronden bleven uit
Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull
Knokken in de eerste ronde
Beide McLarens komen prima uit de startblokken, maar de run naar de eerste bocht is zo kort dat Vettel het gat gemakkelijk voor Button dicht kan gooien. Iedereen komt veilig door bocht 1, daarna begint het gevecht. Allereerst gaat Massa voorbij aan Button. Vervolgens jaagt Webber sterk en hij gaat zowel Button als Massa voorbij. Alonso profiteert mee en die gaat ook nog voorbij aan Button. Zo valt Button binnen een ronde terug van drie naar zes.
Aan kop houdt poleman Hamilton Vettel de eerste twee bochten achter zich. Vettel is echter sneller en zoekt het gaatje. Dat komt er een bocht later, Vettel pakt de binnenbocht en de leiding.
Schumacher doet weer mee
Michael Schumacher had een tegenvallende kwalificatie, maar net buiten de top tien doet hij rap weer mee. Schumacher heeft een goede start en schuift door naar tien. Daar zit hij achter Di Resta, die met bandenproblemen en tegen Schumacher met DRS geen vuist kan maken. Schumacher hoeft nu alleen Petrov nog voorbij om achter Rosberg aan te sluiten.
Regen is te verwaarlozen
In de openingsfase vertellen de Koreaanse buienradars dat het regent, maar zeker in vergelijking met vorig jaar is dit te verwaarlozen. Er zijn wat druppels te zien, maar de slicks doen nog prima dienst.
Massa in problemen
Aan kop van het veld weet Vettel mondjesmaat weg te lopen bij Hamilton. Hamilton verliest een paar tienden per ronde, maar wint een halve seconde per ronde op Webber. De Australiër staat wel vol onder druk, hij heeft Massa, Alonso en Button op zijn staart, het wachten is tot er iemand in actie komt. Daar hoeft Webber echter niet op te wachten, want Felipe Massa is de eerste wiens rondetijden beginnen te dalen. Daarmee wordt de druk wel heel groot, maar die druk is met name op Alonso. Button had een wat langzamere openingsfase, heeft vast en zeker goed voor zijn banden gezorgd en heeft nu de snelheid te pakken. Button valt nog niet aan, maar het tempo is zo langzaam dat ook Rosberg de aansluiting vindt.
Button doet het tactisch
Jenson Button zat dus lang vast achter de Ferrari’s en vroeger moest je dan zorgen dat je later kon stoppen. Dat is tegenwoordig andersom, Button stopt tactisch als eerste, om de plaatsen te winnen. Bij McLaren zijn ze echter niet de enige met dit idee, wat Rosberg komt tegelijk met Button binnen. De Mercedes-stops zijn altijd snel en zo komt Rosberg voor Button de pits uit. Balen voor Button, maar Rosberg verremt zich bij de uitgang van de pits en geeft de plaats weer cadeau. Fijn voor Button, maar een bocht later wordt hij weer aangevallen en pakt Rosberg de plaats terug.
Felipe Massa had de grootste bandenproblemen en hij stopt een ronde na Button. Het verschil in die ene ronde is gigantisch, Massa komt drie tellen achter Button de baan op. Om dit succesje te bezegelen gaat Button ook voorbij aan Rosberg. Een ronde na Massa komt Alonso de pits in en die komt wel achter Massa de baan op. Alonso heeft nog geluk bij het uitrijden van de pitstraat: Schumacher gaat wat wijd en komt ineens wel heel dicht bij. Een aanrijding wordt ternauwernood vermeden.
Vettel mag als laatste
Leider Sebastian Vettel heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, hij mag als allerlaatste stoppen. Hamilton is een ronde eerder de pits ingegaan, Vettel stopt rustig en relaxed en behoudt de leiding.