Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Renger van der Zande onbeloond voor goede prestatie

111006_DTM_Zande_groep
Zo zien we het graag: Van der Zande goed voorin het veld

Het was een bijzonder weekeinde voor Renger van der Zande in Valencia. Nooit eerder racete hij op het ‘Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo’, maar van diverse testsessies in ondermeer Formule 3 en GP3 kende hij het 4,005 kilometer lange circuit natuurlijk goed. Met de derde tijd in de kwalificatie verraste hij op zaterdag en op zondag kwam hij in de race als vijfde over de eindstreep, waarmee hij de beste Mercedces-Benz-rijder was. Wat er allemaal achter de schermen (vooral op de eerste etage van de wedstrijdtoren) gebeurde, doet aan die prestatie niets af. Uiteindelijk besloot het team geen gevolg te geven aan de aangekondigde beroepsprocedure tegen de diskwalificatie na de tijdtraining, zodat Van der Zandes prestatie uiteindelijk niet op papier zichtbaar wordt. “Maar wat er op de baan gebeurde, dat telt”, weet ook de Nijmegenaar.

Tekst: René de Boer
Foto's: ITR e.V., Rebocar (2)


111006_DTM_Zande_portret
Renger van der Zande: al regelmatig snel, maar niet altijd tastbare resultaten

Interne stalpolitiek

In de afgelopen races liet Van der Zande al regelmatig zien, snel te zijn, al vertaalde zich dat niet altijd in tastbare resultaten. Soms door pech, zoals op Brands Hatch, waar Mercedes-Benz bij de afstelling van alle auto’s grandioos de mist in ging door te kiezen voor een droog-weer-set-up, terwijl het met bakken naar beneden kwam. Soms ook door interne stalpolitiek, al zal niemand dat officieel willen toegeven. Echter, wanneer rijders als Paffett, Schumacher of Spengler met actueel materiaal in de startopstelling , om welke reden dan ook, opeens achter de C-Klasses van de oudere generatie staan, dan zijn de heren Engel, Coulthard, Van der Zande en ook mevrouw Stoddart slim genoeg om te weten dat ze dan zonder al teveel plichtplegingen plaats moeten maken. Niet altijd leuk, maar zo werkt het spelletje in de DTM nu eenmaal, en wie ook voor volgend jaar, wanneer er een vermindering van het aantal auto’s boven de markt hangt, een zitje wil hebben, kan maar beter meespelen.

111006_DTM_Zande_Coulthard
Samen met David Coulthard voor het eerst in 'Q4'

Soms valt alles op zijn plek
Maar soms heb je van die situaties waarin alles op zijn plek valt. Zoals voor Martin Tomczyk, die met een oudere Audi in de eerste helft van het seizoen dusdanig constant wist te scoren, dat Audi geen andere keuze meer had dan Tomczyk voor de titel te laten gaan, inclusief de ondersteuning van de garde met 2009-auto’s. Een missie die succesvol uitpakte. Renger van der Zande had opeens ook zo’n situatie. Dat de baan in Valencia niet optimaal is voor Mercedes, was bekend, maar door in de derde kwalificatieheat vroeg naar buiten te gaan en een tijd neer te zetten, verschafte Van der Zande zich een prima uitgangspositie. Zeker nadat de rijders die later reden onder invloed van de snel gestegen temperatuur grotendeels niet tot snellere tijden kwamen. Zo reed onze landgenoot voor het eerst van z’n leven in Q4, de ‘one-lap-showndown’ voor de snelste vier rijders. Een ongewone situatie, niet alleen voor Van der Zande, maar blijkbaar ook voor zijn team: als enige kreeg Van der Zande in de derde heat na zijn snelle ronde nog een nieuw setje Hankook-banden, wat volgens het reglement niet mag. Gelukkig had hij hiervan in Q3 geen voordeel, zodat alleen zijn tijd in Q4 werd geschrapt. Daarmee bleven de gevolgen beperkt, want Van der Zande werd slechts teruggezet van de derde naar de vierde plaats.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet