Dutch GT4: D’Aste en Euser/Freebird winnen, Ricardo van der Ende kampioen
Stefano D’Aste heeft de 50-minuten wedstrijd van het HTC Dutch GT4 Championship en de GT4 European Cup op zijn naam geschreven. Een uitstekende tweede plaats algemeen en dus winst in het Dutch GT4 was er voor Dick Freebird en Cor Euser, eveneens rijdend met een Lotus Evora GT4. Dennis Retera/Jan Joris Verheul maakten het podium compleet. De BMW van Ricardo van der Ende/Duncan Huisman passeerde als vierde de zwart-wit geblokte vlag en daarmee pakte Van der Ende voldoende punten om de HTC Dutch GT4-titel voortijdig veilig te stellen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Chris Schotanus
De gecombineerde wedstrijd van het HTC Dutch GT4 Championship en de GT4 European Cup sluit het uitgebreide programma van het ADAC Masters Weekend op het TT Circuit Assen af. Over vijftig minuten en met een verplichte pitstop mogen de 18 teams gaan uitmaken wie er met de laatste winst van de dag vandoor gaat. Op pole position opnieuw Stefano D’Aste gevolgd door Duncan Huisman (/Ricardo van der Ende), Tom Coronel (/Bernhard van Oranje), Simon Knap, Dennis Retera (/Jan Joris Verheul), Allistair Mackinnon (/Ollie Jackson), Jan Lammers (/Phil Bastiaans), Ales Jirasek (/Jiri Gottwald), Jeroen van den Heuvel (/Peter van der Kolk), Dick Freebird (/Cor Euser), Robert den Otter (/Pim van Riet), Kevin Veltman (/Christopher Stockton), Nelson van der Pol (/Peter Stox), Michael Dräbing, Wim van Genderen (/Luc Braams), Eduard Leganov, Gianni Guidici terwijl Henry Zumbrink (/Robert Kamphues) de rij sluit. Na alle schermutselingen in de races van zaterdag zijn Marco Fumagalli met zijn Lotus Evora GT4 en James Appleby/Ant Scragg (Aston Martin Vantage GT4) er niet meer bij.
Bij de rollende start is D’Aste nu veel beter weg dan gisteren en pakt de kop terwijl in de eerste bocht diverse auto elkaar raken. Grootste slachtoffers zijn Knap, die met een kapot voorwiel even later zijn auto aan de kant moet zetten, Lammers die schade heeft en Van den Heuvel die spint. Vlak voor de Ramshoek maakt Retera in een aanval op Huisman een foutje waardoor Coronel de derde plaats kan overnemen.
Als de eerste schermutselingen achter de rug zijn ligt D’Aste op kop, gevolgd door Huisman, Coronel, Retera een sterk opgeklommen Freebird, Jirasek, een veel plaatsen goedmakende Van der Pol, Mackinnon en het strijdende duo Veltman/Zumbrink. D’Aste loopt per ronde een paar tienden van een seconde weg maar daarachter dringt Coronel sterk aan bij Huisman waarbij de twee oranje BMW’s bumper aan bumper over de baan gaan. Uiteindelijk gaat Coronel er langs waarna Huisman meteen op de huid gezeten wordt door Retera en ook vrij snel daarna door de Aston Martin gepasseerd wordt. Na zeven ronden brengt Lammers zijn Porsche richting de pits. De schade die zijn auto bij de aanvaring met Knap heeft opgelopen blijkt toch groter dan gedacht.
Terwijl D’Aste na acht ronden een gat heeft van vijf seconden en Coronel ook de nodige ruimte heeft is er daarachter een mooie strijd gaande. Huisman heeft problemen nadat hij een loopvlak van een band op de voorkant van zijn auto heeft gehad en terrein moet prijsgeven. Daarmee is de volgorde na tien ronden D’Aste, op bijna zes seconden Coronel, op iets kleinere afstand Retera, Freebird, Huisman, een zeer snel rondgaande Zumbrink en Jirasek, en op enige afstand Van der Pol die Mackinnon op zijn huid weet. Met name Zumbrink maakt indruk door extreem snel door de Ramshoek te gaan en met laat remmen voor de Geert Timmerbocht de ene na de andere tegenstander te passeren.