Sportscars: Peugeot wint ook laatste ILMC-race, maar niet zonder discussie

Peugeot scoorde ook in China goed, maar de manier waarop zorgde voor wat vraagtekens
Peugeot kan terugzien op een 100 procent score in het eerste seizoen van de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC). Na eerdere overwinningen voor het team van Olivier Quesnel in de 1000 kilometer van Silverstone en de Amerikaanse klassieker “Petit Le Mans” op het circuit van Road Atlanta zegevierde de Franse équipe nu ook tijdens de derde en afsluitende ILMC-wedstrijd, de 1000-kilometerrace op het circuit van Zhuhai in China. Na 232 ronden op het 4,319 kilometer lange circuit schreven Franck Montagny en Stéphane Sarrazin bij het laatste optreden met de Peugeot 908 HDi-FAP de wedstrijd op hun naam. Het was echter wel een “close call”, want het verschil met de als tweede geklasseerde Audi van Tom Kristensen en Allan McNish bedroeg na ruim vijf uur en 35 minuten racen slechts 4,826 seconden! Ook de Audi van Dindo Capello en Romain Dumas, die als derde over de eindstreep kwam, reed nog in dezelfde ronde als de winnaar.
Tekst: René de Boer
Foto's: PR

Sportdirecteuren Ullrich en Quesnel hadden het nodige om over te praten
Matig veld: 23 auto's in zeven klassen
Nadat de races op Silverstone als finale van de Europese Le Mans series en op Road Atlanta als afsluitende wedstrijd in de American Le Mans Series nog wel een flink startveld trokken, viel de interesse voor de race in Zhuhai ronduit tegen. In de LMP1-klasse maakte naast de fabrieksteams van Peugeot en Audi met elk twee auto’s alleen het team van Lord Drayson met de Lola en het team van de Tokai University uit Japan de reis naar China. In LMP2 was het nog treuriger, met de Pescarolo-Judd van OAK Racing als enig ingeschreven deelnemer! Ook het veld in de FLM-klasse bestond uit welgeteld één auto, en wel die van het team Hope Polevision Racing. In GT1 waren er wel twee deelnemers: de bejaarde Larbre-Saleen en de Lamborghini van het Japanse JLOC-team. GT2 leek nog wel ergens op, met acht auto’s, waaronder een fabrieksinschrijving van het BMW Team Schnitzer. Voor de rest was er dan nog de LMGTH-klasse met als enige deelnemer de hybride-Porsche 911 van de fabriek en ter aanvulling van het veld de GTC-divisie met drie Audi’s R8 LMS en een Aston Martin. Bracht het “grand total” op 23 auto’s in zeven klassen… In alle eerlijkheid vragen we ons serieus af hoe dat volgend jaar moet, wanneer de ACO de ILMC als een volledig kampioenschap met zeven races (inclusief Le Mans) wil laten verrijden.
Bourdais loopt schade op na botsing met Porsche
Ongeacht de versnippering in klassen en het matige aantal deelnemers was de strijd aan de kop van het veld tussen de fabrieks-Audi’s en de fabrieks-Peugeots waarschijnlijk wel de spannendste die we in de loop van dit seizoen hebben gezien. Alleen de tweede fabrieks-Peugeot met Sébastien Bourdais en Simon Pagenaud verloor ongeveer een uur voor het einde van de race alle kansen op de overwinning toen Bourdais tot twee maal toe in botsing kwam met de Felbermayr-Proton-Porsche uit de GT2-klasse en flinke schade aan de achterkant van de Peugeot opliep.

De strijd tussen de Audi's en de Peugeots was spannend