Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Toch nog dwars door de duinen in Winter Endurance Kampioenschap



Duitser in Zandvoort

Na de commotie rond het afgebroken wiel en de koppelingsproblemen van Cor wordt het iets rustiger in de pitbox van Marcos Racing. Terwijl de pitbox zich vult met de geur van erwtensoep en broodjes kroket, houdt Holger ‘der Deutscher’ (zijn achternaam kent niemand meer, hijzelf ook niet) aan de koude pitmuur onverstoorbaar de rondetijden en het brandstofverbruik van beide wagens bij in het logboek. "Cor rijdt erg constant." Holger is freelance monteur en al sinds 2000 regelmatig voor Marcos Racing International werkzaam. Hij is gespecialiseerd in GT-wagens en werkt vanuit Duitsland veel aan de Saleen S7R van Konrad Motorsport.

Een Duitser in Zandvoort, een vertrouwd beeld voor iedereen die ooit in de badplaats is geweest. "Ik werk door heel Europa. En ik kan je vertellen dat volgende maand, bij de geplande test op Estoril, in mijn korte broek in de zon meer naar mijn zin heb dan hier vandaag."

Hard tegen hard: Cor vs de vangrail

Om 14.58 uur, met nog een uur te gaan, komt Cor Euser binnen met de 123. Jan de Wit staat startklaar om in te stappen, maar de teamleiding besluit dat Cor de race zal uitrijden. Met verse banden en een volle tank rijdt de Marcos ogenschijnlijk probleemloos weg.

Meteen na de Tarzanbocht gaat het echter mis als Cor het plotseling uitbreken van zijn Mantis niet goed kan opvangen.

 Euser uitval
 euser_crash2

Hij gaat achteruit de vangrail in, die helaas harder blijkt dan de uit glasvezel opgetrokken kont van de Marcos. Tien minuten later en een halve meter korter komt nr. 123, de trotse leider van het eerste gedeelte van de race, de pits binnengestrompeld.

Cor is zichtbaar teleurgesteld, de energie lijkt er even uit te zijn. Ook de mondhoeken van de monteurs hangen iets lager dan voor de klap, maar van een diepe depressie is geen sprake. "Het hoort bij het spelletje", legt Cor later uit. Op papier tekent hij uit wat er gebeurde in de Tarzanbocht. "Zonder koppeling rijden is één ding, maar zonder koppeling op koude banden de Tarzan uitaccelereren is een tweede. De motor heeft zoveel koppel, hij geeft bij het schakelen van twee naar drie echt een grote klap. De achterkant brak iets te ver uit en door het ingrijpen van het ABS kon ik de wielen helaas niet blokkeren om de richting van de slip te controleren. Zonder ABS had de achterkant er nog op gezeten. Jongens, we gaan inladen!"

"Zeg Paul …"

Ondertussen draait Paul Gebbink in de 122 zijn rondjes rond de 31e plaats. Al tijdens de laatste rijderswissel – Paul uit, Jan in – is Cor de eerste die op Paul af stapt met de heuglijke mededeling "Paul, ik heb je auto stukgemaakt." Lachend en schouderkloppend lopen ze de box in, terwijl Jan de Wit zich onder Code 60 aansluit in het veld. De Business Development Porsche heeft zo veel vloeistof op de baan gelegd, dat de race pas in de laatste ronde vrijgegeven kan worden voor een eindsprint naar de finish.

Jan brengt de 122 Marcos uiteindelijk als 30e over de finish met 90 ronden, de gecrashte 123 wordt nog als 31e geklasseerd met 84 afgelegde ronden.

Na kou komt zonneschijn

De eerste race van 2006 zit er op. Gemengde gevoelens of toch een gelukkig nieuwjaar?
Cor: "Natuurlijk kan ik niet tevreden zijn met het resultaat, maar we zitten niet in de put hoor. Het hoort er bij." Ellie Euser: "En morgen zitten we in de zon."
Cor en zijn vrouw vliegen de volgende dag al naar Dubai voor de 24-uursrace. "Ik heb er zin in. Eerst dus Dubai met een BMW M3 uit de Belcar en eind deze maand naar Daytona, ook met een BMW."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet