Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Vettel op zijn wenken bediend

vettel_kerbs

Met hulp van alles en iedereen heeft Sebastian Vettel de Grand Prix van Europa in Valencia gewonnen. Eerst hielp Mark Webber, door heel slecht te starten. Vervolgens maakte Webber een megacrash mee, na te zijn gelanceerd over de achterkant van Kovalainen. In de mêlee die volgde speelde Lewis Hamilton vals door de safetycar in te halen. Hamilton kreeg hiervoor weliswaar een drivethroughpenalty, maar verloor hierdoor geen plaats, terwijl Alonso, die het wel eerlijk speelde, niet verder kwam dan negende stek. Dat Hamilton geen positie verloor kwam ook door de hulp van Kamui Kobayashi, die pas in de slotfase zijn verplichte pitstop maakte, maar wel de hele race Jenson Button op had gehouden. Door al deze hulp hoefde Vettel al vanaf ronde 25 niets anders te doen dan de race rustig uitrijden. En dat deed de jonge Duitser. Boven de einduitslag hangt echter nog een groot vraagteken, want van de toptienfinishers maken nog zes rijders een kans op een tijdstraf. Held van de slotfase Kamui Kobayashi zou zo zomaar door kunnen schuiven naar de derde plaats.

Tekst: Daan Jeuken

Webber verliest heel veel
De twee Red Bulls op de voorste startrij deden in de kwalificatie nauwelijks voor elkaar onder, maar bij de start staat Webber op de vuile lijn. Het effect hiervan is bij de start goed te zien, want Webber verliest gelijk een plek aan Hamilton. Webber weet de deur vervolgens niet goed te sluiten en ziet ook Alonso en Massa passeren. Vervolgens zit Jenson Button achter Webber. Button waagt de poging, maar de twee raken elkaar. Dit kost Button een plaats aan Kubica, Webber valt terug naar de negende plaats achter de twee Williamsen. Een enorm beroerde start dus van de Australiër. Aan kop weet Vettel Lewis Hamilton maar ternauwernood achter zich te houden. De twee komen wel even in contact, waarbij Hamilton zijn ophanging ietwat beschadigt, resulterend in vibraties.

In het middenveld is Michael Schumacher van vijftien naar elf geschoten, zijn teamgenoot heeft veel verloren en is gepasseerd door zijn teamgenoot, alsmede beide Force India’s.

Wat nu?
Een slechte start is altijd zuur, maar op het stratencircuit van Valencia, waar inhalen ongeveer net zo moeilijk is als in Monaco, is het dubbelzuur. De kans op een goede klassering is voor Webber een stuk kleiner dan de kans op een frustrerende race. Vettel rijdt rondetijden van 1:42.6, Webber komt in het verkeer niet verder dan 1:44.2, terwijl hij dus veel beter kan. Red Bull moet iets en besluit Webber in ronde zeven maar gelijk binnen te laten komen voor de harde banden. Tot overmaat van ramp verliest Webber nog vier kostbare seconden bij de bandenwissel, dat kan er ook nog wel bij. Door deze extra seconden komt Webber vlak achter Kovalainen de baan op, terwijl hij anders in een mooi gat van tien seconden was gekomen. De wet van Murphy lijkt in deze openingsfase grip te hebben gekregen op Mark Webber.

Megacrash en -salto van Webber
De lijdensweg van Mark Webber duurt niet meer lang, want Webber loopt, uiteraard, heel snel in op Kovalainen en wil er zo snel mogelijk voorbij. Dit loopt helemaal verkeerd af, want Webber rijdt vol op de achterkant van Kovalainen. Slipstreamend wil Webber de buitenbocht kiezen, maar de Lotus-rijder probeert de Red Bull te blokken. Een beetje overmoedig van Kovalainen, want ondanks de pech van Webber moet Kovalainen niet proberen met hem te racen, daar is het snelheidsverschil te groot voor. Webber rijdt nu vol op de achterkant van de Lotus, wordt gelanceerd en gaat hoog de lucht in. Het aangezicht van de horizon zal Webber wellicht een déjà-vu bezorgen, na zijn freak-ongeluk in een Mercedes tijdens Le Mans 1999. Dit keer eindigt Webber niet in de bomen, maar komt ondersteboven weer op het asfalt. Gelukkig stuitert de Red Bull weer bovensteboven, voordat hij keihard in de bandenstapel schuift. Wonderwel stapt Webber uit alsof er een technisch falen is geweest. En mooi voorbeeld van de veiligheid van de bolides van heden ten dage.

Snel de pits in
Op het moment dat Webber de lucht in vliegt weet iedereen dat er een safetycar de baan op zal komen. Iedereen wil dus de pits in, maar Vettel, Hamilton, Alonso, Massa en Kubica zijn de pitstraat dan al voorbij. Button is de eerste die de pits induikt, de voorste jongens moeten een ronde wachten. Wachten doet ook Michael Schumacher, hij rijdt door, pakt de derde plaats, zit zoveel mogelijk te pushen - voor zover dat is toegelaten tijdens een safetycarfase - om daarna snel te stoppen. De Duitser heeft echter de pech dat net als hij de pits wil uitrijden het hele veld de pitstraat passeert. Schumacher moet wachten tot iedereen voorbij is en moet aansluiten als nummer laatst.

De kopmannen stoppen dus een ronde later, maar Vettel behoudt wel de leiding, gevolgd door Hamilton. De Ferrari’s hebben heel veel verloren, Alonso rijdt tiende en Massa, die op de stop van Alonso moest wachten, zeventiende. Maar Alonso zat toch vlak achter Hamilton?

De derde plaats is voor de niet-gestopte Kobayashi, die Button achter zich heeft. Barrichello, Kubica, Buemi en Sutil volgen.

Vettel verspeelt bijna de leiding
Met de nieuwe safetycarregels mag er bij de herstart worden ingehaald vanaf de bocht voor start/finish. In de GP2 gebeurde dit al dit weekend, dus de gewaarschuwde Vettel telt voor twee. Vettel gaat dan ook al op het rechte stuk daarvoor op het gas, maar verremt zich vervolgens voor de laatste bocht. Hamilton schiet er bijna langs, maar Vettel kan de McLaren nog net blokken en de leiding behouden.

Kobayashi weet Button achter zich te houden, het is voor Button te hopen dat dit niet te lang gaat duren want Kobayashi is een seconde langzamer dan Hamilton. Een stukje verder naar achter heeft Alonso Nico Hülkenberg snel te grazen en pakt de negende stek.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet