TDC: Teambazen Verschuur en Lammers duidelijk oneens met elkaar over crash Braams/Van Oranje

De rescue marshals ontfermen zich over Liesette Braams en haar bolide.
Duidelijke beelden
De crash op Circuit Park Zandvoort gebeurde op zaterdag. In tegenstelling tot de racezondagen van het Dutch Power Pack, zijn er dan geen professionele televisiebeelden beschikbaar van de wedstrijden en eventuele ongelukken. Wel heeft de wedstrijdleiding beelden via stilstaande (beveiligings)camera’s langs de baan. "Wij hebben echter ook onboard beelden van de coureur, die op dat moment achter Liesette en Bernhard racete’’, zegt Frans Verschuur. "Die beelden heeft zowel de wedstrijdleiding, als Jan Lammers, als Liesette en ik, gezien. Daarop zie je dat Bernhard iets harder de Kumhobocht uitkomt en dat hij bij Bos Uit (de Arie Luyendijkbocht) Liesette aan de binnenkant (rechts van haar) wil passeren. Iedereen weet dat dat een tricky bocht is om in te halen. Vooral als je zoals Bernhard met je rechterwielen door het gras gaat rijden daar. Dan is de kans groot, zoals ook gebeurde, dat je met je wielen ineens over de kerbstones knalt. Als dat gebeurt, is het logisch dat je auto naar links springt. Dat gebeurde. Daardoor raakte hij de links van hem racende Liesette en heeft zij die enorme klapper ondergaan.’’
‘Onboard beelden zijn duidelijk’
Volgens Frans Verschuur had Bernhard beter moeten weten. "Hij racet al vijf jaar en heeft veel gereden op Zandvoort. Als je dan met meer snelheid het rechte eind nadert, weet je dat je genoeg tijd hebt om iemand richting de Tarzanbocht voorbij te gaan. Dat is ook veel safer dan dat te proberen in Bos Uit. Bovendien is het verhaal van Lammers, en dat van Hans Hugenholtz in RTL Boulevard, dat Bernhard niet van zijn gas zou hebben kunnen gaan omdat er op slechts 3 centimeter achter hem iemand zou racen, totale onzin. De onboard beelden, die Jan Lammers dus ook heeft gezien, bewijzen anders. Omdat Bernhard helemaal rechts en zelfs met twee wielen over het gras reed, zat de achtervolgende coureur niet achter hem maar op meer afstand en ook schuin links achter Bernhard. De beelden, die de wedstrijdleiding ook heeft gezien, zijn erg helder. Bernhard had ten eerste die kerbstones kunnen missen en ten tweede had hij ook nog van zijn gas kunnen gaan. Hij heeft dat echter fout ingeschat, met de enorme crash tot gevolg.’’
‘Terechte straf’
"Ik vindt het zeer onterecht dat de wedstrijdleiding nu door Lammers en Hugenholtz wordt afgeschilderd als een groep mensen die geen verstand van zaken heeft’’, meent Verschuur. "Hugenholtz was er überhaupt niet eens bij op het circuit, dus het is typisch dat hij bij RTL Boulevard zo reageert. Maar dit terzijde. Elke coureur die zo’n fout als Bernhard maakt, zou worden bestraft. Als ik het had gedaan, hadden ze mij ook aangepakt. En terecht. Kijk naar andere sporten, bijvoorbeeld voetbal. Als je daar meerdere fouten achter elkaar maakt, word je ook geschorst. Twee keer geel is rood. Bernhard heeft al meerdere fouten gemaakt dit jaar. Dan word je, wie je ook bent, op een gegeven moment voor een wedstrijd uitgesloten. Simpel.’’
Ophef
"Het is overigens jammer dat er in de media zo’n ophef over Bernhard wordt gemaakt. Omdat hij toevallig een prins is, is er zoveel om te doen. Als andere mensen bij het ongeval betrokken waren geweest, had er buiten het autosportwereldje niemand meer over gepraat. Ik ken Bernhard. Hij heeft voor me geracet in het verleden. Het is een aardige jongen en bedoelt het allemaal goed. Maar dat neemt niet weg dat hij mijns inziens terecht is bestraft door een wedstrijdleiding die goed heeft gehandeld.’’