Div: Succesvolle Europese première voor BMW M3 GT2S
De BMW M3 GT2S racete gisteren voor het eerst in Europa
Tijdens de achtste race van de BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft Nürburgring (VLN) beleefde de BMW M3 GT2S, die dit seizoen onder de inschrijving van Rahal-Letterman Racing al in de American Le Mans Series uitkwam, zijn Europese racepremière. Tijdens de race op de Nürburgring werd de auto ingezet door het team van Schnitzer Motorsport onder leiding van Charly Lamm, terwijl als rijders de BMW-WTCC-coureurs Jörg Müller en Augusto Farfus in actie kwamen. De Beierse bolide deed het goed, reed zelfs een tijdlang aan de leiding en was vrijwel constant in de top drie te vinden. Alleen door wat extra pitstops eindigde het BMW-team uiteindelijk als vierde. Over twee weken staat de volgende race op de Nordschleife gepland, dan rijden oud-WTCC-kampioen Andy Priaulx en de Duitser Dirk Müller met de 485 pk sterke BMW.
Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat
De Europese racepremière van de BMW M3 GT2S trok volop de aandacht. Journalisten die je normaal zelden bij de Langstreckenmeisterschaft ziet, kwamen nu op zaterdagochtend in alle vroegte al naar de Nürburgring en in de pitbox, die het Schnitzer-BMW-team deelde met het team van Kissling Motorsport met diverse Opels en een Corvette, was het de hele dag door een drukte van belang. “Het gaat hier alleen maar om een ontwikkelings- en testprogramma, het resultaat staat zeker niet voorop”, benadrukte Friedhelm Nohl, bij BMW Motorsport in München verantwoordelijk voor de toerwagen- en GT-racerij.
Waarschijnlijk zien we de M3 volgend jaar vaker op de Nürburgring
Volgend jaar VLN en 24-uursrace?
Het geldt inmiddels echter als een publiek geheim dat BMW, in navolging van Audi, voor volgend jaar deelname aan de VLN en de 24-uursrace op de Nordschleife gepland heeft. In dat plaatje past ook de opsomming, die Nohl van de bestaande exemplaren van de M3 GT2S gaf: “Twee auto’s die in Amerika rijden, en nog drie auto’s bij ons in München. De auto’s die dit seizoen in de ALMS reden, blijven in Amerika. Daarmee wordt ook volgend jaar gereden.” Je hoeft geen helderziende te zijn om dan te begrijpen dat er met twee M3’s in de VLN en in de 24-uursrace wordt gereden en één auto als reserve- en testauto achter de hand blijft.
De Braziliaanse WTCC-coureur Augusto Farfus reed nu in de Langstreckenmeisterschaft
Succesvolle geschiedenis op de Nordschleife
BMW kent op de Nordschleife een bijzonder succesvolle geschiedenis. Het meest recent scoorde het merk in 2004 en 2005 twee dubbelzeges op rij tijdens de 24-uursrace van de Nürburgring. Daarvoor al waren er successen, ondermeer in 1998 met de 320 Diesel (de eerste diesel-overwinning in een internationale lange-afstandsrace staat dus niet op naam van Audi!) en daarvoor al met de M3 (E46 en E30) en 320i Super Touring, 325i, 635, 3,3 en zelfs 2000 Ti. Met in totaal 114 klassezeges in de 24-uursrace sinds 1970 is BMW hier verreweg het succesvolste merk. Opel, dat op deze ranglijst de tweede plaats bezet, komt nog niet eens op de helft (50 klassezeges).
De BMW in gevecht met de Kissling-Corvette