Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

Div: Succesvolle Europese première voor BMW M3 GT2S


091003_bmw_dunlop_controle.jpg
De Dunlop-bandentechnici hielden bij elke stop het rubber goed in de gaten

Nauwe samenwerking met Dunlop

Bij het project met de M3 GT2S werkt BMW Motorsport nauw samen met Dunlop als bandenpartner. Zowel in de American Le Mans Series als op de Nürburgring staat de BMW op Dunlop-banden, die speciaal voor het project zijn ontwikkeld. “Het BMW-project is voor ons een internationale uitdaging. De mensen van onze sportafdeling in Duitsland zijn erbij betrokken, maar ook de test- en ontwikkelingsafdelingen in Birmingham, in Luxemburg en in Japan hebben hun bijdrage geleverd”, zegt Michael Bellmann, manager motorsport van de Duitse Dunlop-vestiging in Hanau. BMW-man Friedhelm Nohl is zeer positief over de samenwerking met Dunlop. “We hebben eerst een tweedaagse technische workshop bij ons in München georganiseerd, waarbij de mensen van beide partijen elkaar konden leren kennen en de technici van Dunlop vertrouwd konden raken met de details van de auto. Er vindt een intensieve uitwisseling van gegevens tussen ons en Dunlop plaats. Zoiets hebben we op deze schaal nog nooit eerder met een andere bandenfabrikant gedaan. Aanvankelijk heerste er wat scepsis, zoals dat waarschijnlijk in iedere nieuwe relatie het geval is, maar inmiddels verloopt de samenwerking bijzonder plezierig.”

091003_bmw_dunlop_pits_overleg.jpg
Overleg in de pits van coureur Jörg Müller met de technici van het Schnitzer-team en van Dunlop


Snelle rondetijden bij eerste raceoptreden

Met acht podiumplaatsen in het eerste seizoen, waaronder één dubbelzege, in de American Le Mans Series kan BMW nu al terugzien op een goed debuutjaar in de Noord-Amerikaanse racerij. Ook de première op de Nordschleife verliep positief. In de kwalificatie stond de BMW lange tijd bovenaan, uiteindelijk was de snelste rondetijd van 8.25,351 minuten goed voor de negende startplaats. In de wedstrijd waren Augusto Farfus en Jörg Müller ook constant in de kop van het klassement te vinden.

091003_vln_bmw_pitstop.jpg
Doordat de BMW iets vaker de pits in kwam, bleek een podiumplaats net buiten bereik

Bijna op het podium

Alleen het feit dat de BMW, die was volgestopt met sensors en meetapparatuur voor onder andere het ABS en de tractiecontrole, iets vaker in de pits stond dan de concurrentie, verhinderde uiteindelijk een podiumplaats. De snelste rondetijd van de BMW in de race was 8.19,607 minuten, de op twee na snelste tijd van alle deelnemers. Alleen de Wochenspiegel-Porsche (uitgevallen, gestart van pole, snelste tijd van 8.17,781 gereden zonder verkeer in de eerste ronde) en de Phoenix-Audi van Stuck/Biela/Basseng (8.19,607 minuten, gereden in de laatste ronde, toen Basseng met Tiemann in de strijd was om de derde plek) waren nog sneller. Bij BMW was men positief: “Dit is minstens zo goed als we hadden verwacht”, verklaarde zegsman Nohl na afloop. De concurrentie is gewaarschuwd. Wordt over twee weken vervolgd.

091003_vln_bmw_rijderswissel.jpg
Rijderswissel bij de BMW: Müller eruit, Farfus erin

091003_vln_bmw-head.jpg
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet