DTM: Paul Di Resta een klasse apart (lang)

Paul Di Resta behaalde voor eigen publiek zijn eerste zege van het seizoen
“We hadden een moeilijke start van het seizoen, maar eindelijk hebben we de weg naar boven weer gevonden. Zelfs de titel heb ik nog niet afgeschreven.” De opluchting was Paul Di Resta op het gezicht te lezen. Op het circuit van Brands Hatch behaalde de Schotse Mercedes-Benz-coureur zijn eerste overwinning van het seizoen, tevens de 150e DTM-zege voor Mercedes-Benz. Ook bij Audi was men echter geenszins ontevreden: Timo Scheider kon als tweede zijn voorsprong als leider in de kampioenschapsstand uitbouwen, terwijl de Audi’s voor de volgende race weer tien kilo lichter zijn dan de Mercedessen.
Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

Ook de pitstops verliepen voor Di Resta zonder problemen
Paul Di Resta was dit weekeinde op Brands Hatch gewoon een klasse apart: snelste in de vrije training, pole in de kwalificatie, overwinning en snelste raceronde. “Zo moet het”, straalde de Schot. “Alles verliep vandaag perfect!” Het enige moment waarop het nog even spannend werd voor hem, waren de beide safety-car-fases, maar ook de herstarts leverden geen problemen op en zo reed hij zonder enige problemen de derde DTM-zege uit zijn loopbaan naar huis. Dat gebeurde onder het toeziend oog van tal van prominenten uit de Formule 1: naast regerend wereldkampioen Lewis Hamilton waren ook Williams-teambaas Patrick Head en oud-wereldkampioen Damon Hill op Brands Hatch aanwezig.
Problemen bij de pitstops voor Timo Scheider
Achter Di Resta was er echter volop actie. Timo Scheider verloor tijd bij de beide verplichte pitstops. Na de eerste stop vond hij bij het uitrijden van de pitstraat plotseling Kolles-Audi-rijder Christian Bakkerud op zijn pad. De twee reden deur aan deur, waarbij Bakkerud over de witte lijn kwam en daardoor als straf nog een keer door de pitstraat moest rijden. Ook tijdens de tweede stop verloor Scheider wat tijd. Hij kon zijn verloren positie later echter weer goedmaken, nadat merkgenoot Martin Tomczyk het met Mercedes-rijder Bruno Spengler aan de stok kreeg. Tomczyk kwam uiteindelijk als derde over de eindstreep, Spengler viel terug vanwege een lekke band in de slotfase.

Spengler verdedigt zijn positie tegen de aanvallen van Martin Tomczyk