Formule 1: Dominantie Button kent geen grenzen

De polezitter van de Grand Prix van Turkije won tot dusver ook altijd de race, maar aan de dominantie van Jenson Button in 2010 kunnen ook statistieken niets doen. Na een foutje van Vettel in de eerste ronde greep de leider in het kampioenschap de leiding en vervolgens reed hij een weer een magnifieke race. Hij is momenteel onaantastbaar en de Red Bulls konden vandaag niets dan onderling uitvechten wie tweede en derde zouden worden. Mark Webber hoefde een keer minder te stoppen dan teamgenoot Sebastian Vettel en dat leverde hem uiteindelijk de tweede plaats op.
Tekst: Daan Jeuken
Barrichello verprutst start
Bij de start komt Rubens Barrichello waardeloos van zijn plaats. De Braziliaan vertrekt als een dieseltraktor en duikt in plaats van als derde als twaalfde de eerste bocht in. Kimi Räikkönen heeft aan de vuile kant met zijn zware auto ook een slechte start, hij verliest plaatsen aan Massa, Rosberg - die ook Massa voorbij gaat - Alonso en Kubica.
“Het was hetzelfde probleem als in Australië,” reageerde Barrichello achteraf, “op het moment dat ik de koppeling liet komen sloeg de versnellingsbak in een verkeerde mode. Het is frustrerend dat het nu weer gebeurt en weer bij mij. “

Foutje kost Vettel de leiding
In het verleden wist altijd de man op pole de Grote Prijs van Turkije te winnen. Sebastian Vettel heeft ook een goede start en behoudt de leiding voor Button. Enkele bochten later verspeelt Vettel echter zijn troefkaart, als hij iets te enthousiast over de kerbstones rijdt en bijna de controle over zijn auto verliest. De Duitser houdt zijn auto met veel moeite in het gareel, maar verliest zoveel snelheid dat Jenson Button er gemakkelijk voorbij komt.
Met eenmaal de leiding in handen is Jenson Button werkelijk on fire. Hij rijdt rondetijden die zes tienden sneller zijn dan de lichtere Vettel. De mannen daarachter geven allemaal wat tijd toe op hun voorganger, waardoor het voorste groepje in deze openingsfase wat uit elkaar rekt.

Zonder 7 vechten tegen de bierkaai
KERS werd aanvankelijk verzonnen als aanvalstroef, maar het wordt dit jaar meer als verdedigingstroef gebruikt. Rubens Barrichello komt bij de start achter Heikki Kovalainen terecht en die heeft KERS. De Braziliaan kan aanvallen wat hij wil en na zeven ronden gaat hij zelfs voorbij aan de McLaren, maar op het rechte stuk daarna streeft de McLaren hem gewoon weer voorbij. De frustratie begint hierdoor toe te nemen bij de Brawn-rijder die een wanhopige actie inzet, Kovalainen raakt en in de rondte gaat. Hierdoor verliest Barrichello weer vijf plaatsen en komt hij achter Hamilton te zetten. Van hetzelfde laken een pak dus, maar Hamilton doet niet moeilijk en gunt Barrichello gewoon zijn positie. Loyaal.
De inhaalrace van de Brawn-rijder wordt extra bemoeilijkt, want hij heeft problemen met zijn versnellingsbak en mist de zevende versnelling. Toch probeert hij Adrian Sutil te passeren, op een plaats waar het niet mogelijk is. De Braziliaan tikt de Force India-rijder aan en verliest een deel van zijn voorvleugel. Een pitstop is onvermijdelijk en ook die pitstop verloopt niet zo goed. De man bij het rechtervoorwiel heeft problemen, maar de lollypopman stuurt Barrichello gewoon weg. Gelukkig gaat het net goed en kan Barrichello door.