A1GP: Technisch falen voorkomt droomweekend Team Nederland

Team Nederland domineerde het hele A1 GP-weekend in de Portugese Algarve en leek een droomweekend tegenmoet te gaan. De sprintrace werd dan ook op de sloffen gewonnen door Doornbos, die bij de start de leiding pakte en die niet meer afstond. De hoofdrace moest de kroon op het weekend worden, maar die droom spatte in de opwarmronde al uiteen. Het opwarmen is eigenlijk bedoeld voor banden en dergelijke, maar intern warmde de bolide van Doornbos iets te hard op. De Nederlander moest zijn rokende bolide aan de kant zetten voor de race überhaupt gestart werd. Die hoofdrace werd uiteindelijk een prooi voor Neel Jani, die zijn titelconcurrent Adam Carroll achter zich hield. De Ier moet echter nog op het matje van de wedstrijdleiding komen, dus er is nog niets zeker.
Tekst: Daan Jeuken
Doornbos pakt de leiding
Vitantonio Liuzzi mag voor de eerste keer van start in de A1 Grand Prix en dat gelijk vanaf poleposition. Robert Doornbos kan profiteren van het Italiaanse gebrek aan ervaring met de Ferrari-koppeling en schiet sneller uit de startblokken dan zijn vroegere teamgenoot. Doornbos pakt de leiding, Liuzzi moet zijn tweede plaats nog verdedigen maar houdt Carroll achter zich.
Morad maakt rotzooi
In de eerste ronde gaan er twee bolides in de rondte, beide na een aanvaring met de Libanees Morad. Eerst gaat Earl Bamber in de rondte en hierbij beschadigt ook Morad zijn linker voorwielophanging. Vervolgens wil de Duitser Lotterer hem buitenom passeren, maar omdat Morad met zijn gehavende bolide de bocht niet haalt wordt de Duitser nog verder naar buiten gedwongen en gaat daar na een aanraking in de rondte. De auto’s blijven op vervelende plaatsen staan waarop de wedstrijdleiding besluit de safetycar de baan op te sturen.
Doornbos loopt uit
Bij de herstart wordt de leider in de wedstrijd enigszins opgejaagd door Vitantonio Liuzzi, maar deze komt niet dichtbij genoeg om een aanval te openen. Doornbos behoudt dus de leiding en bouwt die gestaag uit, alvorens met nog tien ronden te gaan een pitstop te maken. De pitstop van Doornbos verloopt goed en hij kan weer snel weg, terwijl Liuzzi en Carroll een ronde doorrijden. De Italiaanse stop gaat niet zo goed en Liuzzi verliest twee plaatsen aan Ierland en Portugal. Alle komen weer achter Doornbos op de baan.
Pitstopperikelen
De stop van Ho-Pin Tung in het achterveld loopt uit de hand als de monteur verantwoordelijk voor de linkerachterband zijn wiel verliest. Het wegrijdende Brazilië komt met zijn voorwiel tegen de band in de monteur zijn hand en tikt hem eruit. De band stuitert de pits door en de monteur kan er achteraan rennen. Ook bij Team Zwitserland gaat het verkeerd, maar dan met de communicatie. Neel Jani stopt namelijk een ronde te laat en mist het pitstopwindow. Dit levert hem een stop & go-penalty op van dertig seconden op.
Brazilië in een botsauto beëindigt race
De Braziliaan Guimaraes lijkt met nog een paar ronden te gaan te denken dat hij in een botsauto rijdt. Voor hem zit achterblijver Adrian Zaugg, maar de Braziliaan rijdt alsof deze er niet is er volop achter tegenaan. Beide auto’s stranden met een kapotte achterwielophanging en staan op listige punten op de baan. De safetycar heeft niet zoveel zin meer met nog drie ronden dus de wedstrijdleiding vlagt de wedstrijd maar gelijk af middels een rode vlag. Hierdoor behaalt Brazilië nog gewoon de punten voor zijn zevende positie.
Met het afvlaggen van de race behaalt Robert Doornbos een oppermachtige zege, voor Adam Carroll, die zo flink inloopt op titelleider Zwitserland. Derde wordt Felipe Albuquerque die voor zijn thuispubliek een mooie podiumplaats behaalt.
“Hier hebben we vanaf de eerste training dit weekend op gemikt”, reageerde Robert Doornbos. “Het is altijd mooi om mijn eerste overwinning voor het team te behalen en ook in het titelgevecht zijn dit goede zaken. Maar ons hoofddoel is de hoofdrace.”
Uitslag sprintrace
1. Nederland, 11 ronden
Ierland, op 3.635
3. Portugal, op 5.728
4. Italië, op 9.087
5. Monaco, op 10.048
6. India, op 12.596
Brazilië, op 13.297
8. Maleisië, op 18.014
9. Mexico, op 20.545
10. Australië, op 22.68