Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
A1GP

A1GP: Technisch falen voorkomt droomweekend Team Nederland


Thuisrijder naar de leiding
Bij de herstart vliegt iedereen op de powerboost, maar Team Portugal maakt hier beter gebruik van dan leider Neel Jani. De thuisrijder heeft niets te verliezen, terwijl Jani om de titel strijdt. Dit buit Albuquerque goed uit door brutaal aan te vallen. De Zwitser kiest eieren voor zijn geld en geeft de leiding aan de thuisrijder.

Andretti verzorgt chaos
Behalve om de koppositie wordt er ook daarachter flink gevochten. Marco Andretti zet de aanval in bij Vitantonio Liuzzi en slaagt erin om de Italiaan buitenom te passeren. De derde plaats is dus prooi voor de Amerikaan, die de bocht daarna echter wat wijd gaat. Liuzzi ruikt uiteraard bloed en zet zijn auto weer aan de binnenkant naast die van Andretti. De Amerikaan geeft geen ruimte en stuurt gewoon in naar binnen waar Liuzzi, die er ook niet heel overtuigend naast zit, nergens meer heen kan. De twee raken elkaar, Liuzzi gaat in de rondte en raakt daar ongelukkig ook nog Piccione die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats reed. De drie liggen er dus uit en de safetycar kan alweer aan de bak, voordat hij amper stilstond.

Trucje van Albuquerque
Bij de herstart flikt leider Filipe Albuquerque een mooi trucje. Uit de laatste bocht komend vliegt iedereen op de powerboost en gaat vol op het gas. Albuquerque gaat even op de rem staan en omdat inhalen pas vanaf de start/finish-lijn mag moet iedereen op de rem. Daarmee is de powerboost echter weer uitgewerkt en behoudt de Portugees de leiding. Jani blijft echter onverminderd in de nek heigen.

Superstop Carroll, superrondje Jani
Wanneer het tweede pitstopwindow opent kiest het gros van het veld ervoor om maar gelijk te stoppen. Team Ierland doet erg goede zaken door Carroll een fantastische stop te verzorgen. Carroll passeert Karthikeyan en Fauzy en rijdt ineens vlak achter leider Portugal. Neel Jani rijdt een rondje langer door dan de leider en perst er even een fantastische ronde uit. Wanneer Jani weer de baan opkomt heeft hij ineens bijna drie seconde voorsprong op Portugal, dat nu dus tweede rijdt en op de hielen wordt gezeten door Ierland.

Het is Carroll niet gegund
Adam Carroll zit flink op Filipe Albuquerque te jagen, die de pech heeft dat zijn Ierse opponent een powerboost meer heeft. Carroll probeert het een aantal keren op het rechte stuk totdat Albuquerque door zijn voorraad heen is. Vervolgens kan Carroll de Portugees rustig voorbij rijden en de tweede plaats pakken.

Zo lijkt het dus toch nog goed te komen met de Ier, maar wederom gooit de wedstrijdleiding roet in het eten. Ierland krijgt namelijk voor de tweede keer in de hoofdrace een drivethroughpenalty. Volgens de wedstrijdleiding had Carroll de Australiër John Martin ingehaald achter de safetycar, maar de lezing van Team Ierland was dat Martin ineens heel langzaam ging rijden. Dit werd mogelijk veroorzaakt door het trucje van Albuquerque, die dan dus twee keer beloond wordt voor zijn trucje.

Drivethrough genegeerd
Team Ierland is erg boos dat een beslissing als deze niet na de race wordt gemaakt zodat alle partijen gehoord kunnen worden. Ze besluiten de beslissing van de wedstrijdleiding te negeren en gewoon als tweede door te rijden. De wedstrijdleiding slikt dit en besluit er na de wedstrijd verder over te praten.

De afvallers
Er waren al veel auto’s gestrand sinds Robert Doornbos en in de laatste ronden komen hier nog een aantal rijders bij. Australië draait de pits in en Narain Karthikeyan spint van de baan af. Er zijn dan nog maar tien auto’s over, terwijl er twintig op de inschrijflijst stonden.

Jani sleept overwinning binnen
In de slotfase weet Adam Carroll het gat naar Neel Jani nog te dichten, maar verder dan dat komt de Ier niet. Jani sleept de overwinning dus binnen, Carroll wordt voorlopig dus tweede maar moet nog op het matje bij de wedstrijdleiding komen. Derde wordt thuisrijder Filipe Albuquerque, voor Fairuz Fauzy en Salvador Duran.

Voorlopige uitslag hoofdrace
1. Neel Jani, 42 ronden
2. Adam Carroll, op 0.411
3. Filipe Albuquerque, op 6.786
4. Fairuz Fauzy, op 9.705
5. Salvador Duran, op 16.332
6. Nicolas prost, op 27.322
7. Daniel Clarke, op 29.880
8. Ho-Pin Tung, op 34.586
9. Andre Lotterer, op 43.970
10. Zahir Ali, op 1:13.993
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet