Sportscars: Audi presenteert officieel R15 TDI
Met de 12 Uur van Sebring komend weekend voor de deur heeft men bij Audi foto’s en details vrijgegeven van de gloednieuwe R15 TDI die dit weekend zijn debuut maakt.
ni
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

Dieseltechnologie van de tweede generatie
Als eerste automobielfabrikant heeft men bij Audi een tweede gemeratoe diesel LMP1 bolide ontwikkeld. Met deze bolide wil men bij Audi zijn suprematie en sterkte bij de legendarische 24 Uur van Le Mans bevestigen en haar technische competentie in de automobielbouw alsmede op het circuit onderstrepen.
De 24 Uur van Le Mans zijn hiervoor uitstekend geschikt. Bij de Franse langeafstandsklassieker is er vraag naar efficiënte en brandstofbesparende voertuigen. Lichtgewicht, milieuvriendelijke aandrijfconcepten en uitgekiende aërodynamica staan in Le Mans evenzeer in het middelpunt als de ontwikkeling van een serieproductievoertuig. Het reglement biedt de ingenieurs nogal wat speelruimte voor technische innovatie.
Bij Audi heeft men deze creatieve speelruimte consequent benut en een nieuwe LMP1 bolide ontwikkeld, die nogal wat van zijn voorgangers verschilt. “De R15 TDI beschikt over talrijke technische detailoplossingen die we bij een sportprototype nog niet gezien hebben. Wij zijn een volledig nieuwe weg ingeslagen” verklaart Dr. Wolfgang Ulrich.
Nieuwe TDI motor
De R15 TDI wordt aangedreven door een gloednieuwe V10 TDI motor die meer als 600 pk levert en over een maximaal draaimoment van ruim 1050 Newtonmeter beschikt en daarbij de aktuele stand van de door Audi uitgevonden TDI techniek weerspiegelt. De motor is compacter en lichter als de 12 cylinder, die in de R10 TDI werd ingezet. Het brandstofgebruik en de daarmee gepaard gaande CO2 uitstoot konden aanmerkelijk gereduceerd worden.
ni
Tekst Willem J. Staat
Foto’s Audi

Dieseltechnologie van de tweede generatie
Als eerste automobielfabrikant heeft men bij Audi een tweede gemeratoe diesel LMP1 bolide ontwikkeld. Met deze bolide wil men bij Audi zijn suprematie en sterkte bij de legendarische 24 Uur van Le Mans bevestigen en haar technische competentie in de automobielbouw alsmede op het circuit onderstrepen.
De 24 Uur van Le Mans zijn hiervoor uitstekend geschikt. Bij de Franse langeafstandsklassieker is er vraag naar efficiënte en brandstofbesparende voertuigen. Lichtgewicht, milieuvriendelijke aandrijfconcepten en uitgekiende aërodynamica staan in Le Mans evenzeer in het middelpunt als de ontwikkeling van een serieproductievoertuig. Het reglement biedt de ingenieurs nogal wat speelruimte voor technische innovatie.
Bij Audi heeft men deze creatieve speelruimte consequent benut en een nieuwe LMP1 bolide ontwikkeld, die nogal wat van zijn voorgangers verschilt. “De R15 TDI beschikt over talrijke technische detailoplossingen die we bij een sportprototype nog niet gezien hebben. Wij zijn een volledig nieuwe weg ingeslagen” verklaart Dr. Wolfgang Ulrich.
Nieuwe TDI motor
De R15 TDI wordt aangedreven door een gloednieuwe V10 TDI motor die meer als 600 pk levert en over een maximaal draaimoment van ruim 1050 Newtonmeter beschikt en daarbij de aktuele stand van de door Audi uitgevonden TDI techniek weerspiegelt. De motor is compacter en lichter als de 12 cylinder, die in de R10 TDI werd ingezet. Het brandstofgebruik en de daarmee gepaard gaande CO2 uitstoot konden aanmerkelijk gereduceerd worden.