Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

IRL: Interview Robert Doornbos: Tony Kanaan heette me ‘welcome to the club’


r_doornbos_test5

Waaraan zie je dat Newman/Haas/Lanigan een topteam is?
"Dat merkte ik direct. Als je binnenkomt bij hun fabriek in Chicago, word je overstroomt met trofeeën en winnende auto’s. Het opvallende is dat het team ook heel close met elkaar is. Mijn hoofdmonteur zit er al lang. Hij heeft nog met kampioenen als Andretti en Bourdais samengewerkt. Natuurlijk heeft Newman/Haas/Lanigan sinds de overstap vorig jaar van ChampCars naar IndyCars nog niet het constant hoge niveau van voor de transfer. Maar er wordt kleihard aan gewerkt. Vorig jaar wonnen ze al twee races, maar op de ovals hebben ze een paar keer flink koek gekregen. Dat heeft het team dermate geprikkeld dat ze er dit jaar echt bij willen zitten. Bovendien heeft Paul Newman vorig jaar voor zijn dood aangegeven dat het team er echt voor moet gaan om absolute IndyCar-top te worden. Daar moet ook genoeg geld voor vrij komen.’’

Het was eigenlijk al heel lang bekend dat jij en NHL met elkaar in zee wilden.
"Het contact begon eind 2007, nadat ik een geweldig rookie-jaar in de ChampCars heb gehad en hun kampioen Sébastien Bourdais naar de Formule 1 overstapte. We waren destijds al met elkaar aan het praten dat ik voor hen zou gaan racen. Maar door de fusie van de ChampCars en de IRL in 2008 is dat helemaal mis gelopen en ging Justin Wilson voor hen rijden. Maar nu gaat het er toch van komen.’’

Was je met nog meer IndyCar-teams bezig?
"Ik was het drie teams serieus in gesprek. Wie die andere twee zijn? Dat heeft weinig zin om te zeggen, vind ik. Ik heb nu immers voor NHL gekozen. Ik kan je wel zeggen dat die andere twee enorm balen dat ik niet voor hen heb gekozen. Maar ja, that is life!’’

Toch heeft het erg lang geduurd voordat NHL jou officieel bevestigde. Heeft dat ook met de mondiale kredietcrisis te maken die tevens de autosport raakt?
"Wel een beetje. Kijk, ik had met ING een heel leuke financiële partner in 2008. Die samenwerking wilden we graag in 2009 uitbreiden naar Amerika. Dat is voor dit jaar helaas van de baan omdat ING enorm moet bezuinigen. Maar voor de toekomst zie ik nog wel mogelijkheden voor mij en ING. Hun sponsoring in de Formule 1 heeft toch bewezen dat het goed is voor het vergroten van de naamsbekendheid van het concern.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet